Full version: Liten avokadoplanta
catlady
Min massakrerade kärna skickade tillslut iväg ett skott och nu tittar jag på en nästan 15 cm hög stam med fem blad. Min fråga: ska jag beskära avokadon tidigt för att få den att förgrena sig? Har haft avokados innan som bara blev halvmeterlånga gängliga stammar med fyra blad i toppen - och sedan trillade de också av. Vill gärna prova att få ett fint litet träd denna gången!
catlady
Jag försöker igen: Beskära avokado tidigt? Anyone!!!??? unsure.gif wub.gif
yenny
jag kapade av min när det kommit ett andra bladpar.
Bob
Hej, ursäkta jag lägger mig i, men jag har också en kärna här med en 20cm lång pinne, med 5 blad..

Ska man klippa ner den och i så fall hur mycket ska vara kvar?

Min första avokadoplanta. wub.gif

yenny
jag skulle låta de två nedersta bladen vara kvar.
Bob
Så du menar att jag ska klippa bort de tre översta nu då? sad.gif

Grenar den sig sen eller vad ska hända?
yenny
CITAT (Bob @ 05-05-2006, 21:46)
Så du menar att jag ska klippa bort de tre översta nu då? sad.gif

Grenar den sig sen eller vad ska hända?

japp... då grenar den sej. Om du inte vill ha den högre innan... då kan du vänta och låta den växa ett tag till innan du knipsar av den.
Bob
Sådär, nu är det bara ett bladpar kvar, sen får vi se hur det går.

Om jag kommer ihåg så lägger jag upp en blid när det hänt något.

Tack för tipset. smile.gif
yenny
varsegod! det var så lite så smile.gif
Ophelia
Nu är det kanske lite för sent men att beskära en avokado går jättebra och hur lång stam är något man bestämmer själv. Vill man ha den buskig så ska den beskäras längre ner, vill man ha en stam så ska man låta den gå upp till önskad stamhöjd.
Bob
Men jag ville ju ha en hög stam. sad.gif Okej, jag klistrar på bladen igen då. wink.gif
Ophelia
CITAT (Bob @ 06-05-2006, 14:28)
Men jag ville ju ha en hög stam.  :(  Okej, jag klistrar på bladen igen då.  ;)

Testa med ny kärna smile.gif

Eller så kanske du kan försöka stamma upp därifrån du klippt den om det kommer skott. Någon som är någorlunda rak.
Bob
Det var mest på skoj jag skrev det. tongue.gif

Jag har tänkt i säker 15år att jag ska plantera en avocadokärna, men inte har det blivit av. Kärnorna har blivit liggande på diskbänken tills den torkat bort å man har kastat den. Det är först nu när man har barn och blev påhejad som det blev av. smile.gif

Så det blir nog fler kärnor efter denna, med både höga å låga stammar. wub.gif

Lycka till med era kärnor där ute! smile.gif
catlady
Ok, då blir det till att ta fram saxen nu då!
Bob
Hej!

Tänkte bara visa hur fint den växer. wub.gif

Någon som har en bild på hur stor den kan bli? smile.gif

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon