Full version: Årets grillpremiär.
*Felix matte*
Vi grillade Flintastek... köper färsk och kryddar själv....
middagen intogs ute i gassande sol.biggrin.gif

Så härligt varmt idag 17 -18+ i skuggan... ute så gott som hela dagen..
till o med sov jag en stund i min sköna solstol tongue.gif
LadyG
Somliga har det bra hör jag rolleyes.gif

Maken och jag fikade på balkongen i eftermiddags, kaffe och plättar fick det bli. Inte lika lyxigt som att grilla, men mysigt nog smile.gif
wolkenkrabber
Lite för tidigt för att grilla, men jag tog min första cyckeltur uten jacka! bara en tjocktröja på mig. smile.gif såg äve natt bladen börjat spricka ut på vissa häggar, verkar lite tidigt.
pejori
här intages allt på balkongen nu mera smile.gif smile.gif
vi har ju sommar ju laugh.gif laugh.gif
AnitaO
Gott tongue.gif
Flintastek är en av dom bästa grillrätterna.
Blir himla gott!

Jag köpte en ny grill i förrgår.
Vi har inte monterat den ännu, men gott ska det bli när vi har skruvat ihop den smile.gif
*Felix matte*
Nu är det ju lovat ännu varmare resten av veckan så det blir säkert
till att grilla igen.
Ikväll var vi också och köpte ett (trädgårds)bord med bänkar till barnbarnen...lagom
till fyra små töser... imorron ska jag kanta sittdynor till.. klippte från våra
"förrasommarns" eftersom vi köpt nya. smile.gif

Det är såååå härligt nu när man kan vara ute från morron till kväll wub.gif
Magdis
Vi grillade också flintastek ikväll och satt ute på altanen och käkade. Man kan knappt tro att det bara är 4:e maj idag! smile.gif
netaave
Vi har också premiärätit på altanen i kväll, mest för att jag inte orkat städa den tidigare, köttbullar, färskpotatis, rödlöksmarmelad och grönsaker.
Premiärgrillade gjorde vi i påskas.
Betty
CITAT (netaave @ 04-05-2006, 23:21)

Samma här, Påskafton är numera, sen några år tillbaka, Grillpremiärdag för oss. smile.gif Före det premiärgrillade vi på Valborgsmässoafton.
netaave
CITAT (Betty @ 04-05-2006, 23:29)
CITAT (netaave @ 04-05-2006, 23:21)

Samma här, Påskafton är numera, sen några år tillbaka, Grillpremiärdag för oss. smile.gif Före det premiärgrillade vi på Valborgsmässoafton.

Så har vi gjort också, likaså tyckte jag att jag var urtidig med penseerna om jag köpte till Valborg, nu köper jag dom också till påsk.
Betty
CITAT (netaave @ 04-05-2006, 23:33)
Så har vi gjort också, likaså tyckte jag att jag var urtidig med penseerna om jag köpte till Valborg, nu köper jag dom också till påsk.

Nickar instämmande. smile.gif Kan det vara så att man blir ivrigare med åren... eller kan man kanske skylla på växthuseffekten..? rolleyes.gif tongue.gif
AndreasBlomquist
Igår var fjärde dagen på rad som vi grillade. Det blev kycklingfiléer igår men vi har hunnit med Flintastek två gånger också. Får se vad det blir för kött idag..
Summersun
Vi grillade första gången förra helgen och har grillat 2 gånger under denna vecka. Under veckoslutet ska vi grilla igen, i varje fall en dag eller så blir det tre dagars grillning i rad smile.gif
*Felix matte*
Maken håller just på att stycka kycklingar och jag fick lust att
testa å grilla ett par filéer senare idag.

Vad tror ni om att snitta filén och stoppa in ett par skivor bacon
och sedan marinera i grillolja...
någon som har gjort så?
fruberglund
Ska inleda grillsäsongen idag biggrin.gif Kött med kryddsmör & potatisgratäng ska det bli smile.gif
cic
Tänk.. Vi har ingen grill. Vill inte ha någon heller.. Jag kan tycka att det är trevligt att bli bortbjuden till någon som bjuder på grillat, men själv gör jag det aldrig. Har aldrig förstått det fantastiska i att grilla i tid och otid.. Gillar inte grillos.

Förlåt, borde kanske inte skrivit, men det vara bara en reflektion och ett konstaterande från min sida. smile.gif

Ha trevliga grillkvällar, odlaiter! smile.gif
Bettson
Grillat är väl husmors helgsemester. tongue.gif

Ambitionen att äta hela familjen spricker med råge när man har stora barn som kommer och går.

Inför varje helg så brukar jag göra fettsnål potatissallad och lägga grillkött i kylen + en grönsallad som håller sig.

Då kan de grilla en bit själva när de än kommer och jag lsipper sura för att ingen kommer när jag lagat mat tongue.gif laugh.gif
Pirum
Att grilla är ju både kul och gott, bara man inte har för krångliga ambitioner. Aromatiska kolväteföreningar, mums...finns ingen bättre krydda smile.gif Korv (och då gärna över ved istf kol) eller simpel köttbit, det är det jag grillar. Nån enstaka gång bananer kanske, eller äpplen. Har inte grillat än i år, men får väl bli ett par korvar i helgen smile.gif
andersen
Det är en jobbig tid nu framöver, när folk grillar över allt, visst det är gott att äta men grillröken är jobbig.
Biggan_
Håller med dej Andersen! Så fort det är en fin kväll så eldas det på i hela byns grillar så luften förpestas av rök och tändvätskeos sad.gif sad.gif men visst är det gott! biggrin.gif
yenny
vi grillade igår. fast vi är snälla vi och tänker på grannarna. vi har elgrill... så det blir inge rök och tändväske doft. (bara lite matos)
netaave
CITAT (Felix matte @ 05-05-2006, 09:22)
Maken håller just på att stycka kycklingar och jag fick lust att
testa å grilla ett par filéer senare idag.

Vad tror ni om att snitta filén och stoppa in ett par skivor bacon
och sedan marinera i grillolja...
någon som har gjort så?

Låter inte alls fel. wub.gif
netaave
Glöm intew grönsakerna på grillen.
Jag brukar olja en folie på den lägger jag sen skivad färsk lök, vitlök i tunna skivor, squash i bitar samt stora rädisor i "klyftor" salt, svpeppar och några kvistar timjan. Förslut till paket och ställ på grillen ca en kvart.
Är du lat gör du likadant med en påse wokgrönsaker.
Squash kan också grillas som den är i skivor, gärna på längden. Salta och låt den dra ur lite innan ni penslar på ett tunt lager grillolja.
Majs, penslas med grillolja, använd burkmajskolvar, eller förväll färska några minuter först. Jag brukar förvälla och lägga i frysen så har jag sedan.
Halva tomater läggs på grillen som dom är med snittytan upp.
Champinjoner blir kanongoda, grillas också lite oljade.

Nu blev jag hungrig, ju! tongue.gif biggrin.gif
Ophelia
Årets grillpremiär gjordes på nyårsafton fast det kanske inte räknas då maten grillades före kl. 24 men å andra sidan grillades frukten efter kl. 24.
Biggan_
CITAT (Ophelia @ 06-05-2006, 12:34)
Årets grillpremiär gjordes på nyårsafton fast det kanske inte räknas då maten grillades före kl. 24 men å andra sidan grillades frukten efter kl. 24.

Du är klar ETTA, Ophelia! ohmy.gif laugh.gif laugh.gif
Ophelia
CITAT (Birgitta P @ 06-05-2006, 12:43)
CITAT (Ophelia @ 06-05-2006, 12:34)

Du är klar ETTA, Ophelia! ohmy.gif laugh.gif laugh.gif

Jobbar på att ligga på topp biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Inga från Närke
Vi har utegrill under takad altan så ibland trots kylan har vi blivit sugna på en entrecote och då har gubben gjort sallad och startat igång grillen.
Så här är det ingen speciell säsong utan grillning året om.
*Felix matte*
Idag har vi högsommarvärme... fortfarande +22,4 i skuggan.
Vi har varit ute sen kl 8 i morse... det blev oplanerat grillparty när barnen m resp kom...bord dukades ute och grillen gick på högvarv...
entrecote och karrékotletter stod på menyn.
Själv går jag dubbelvikt (nästan) fick ryggskott i morse och är
tämligen orörlig och om det inte blir bra så får jag leta upp kiropraktor på måndag.

Elisabeth-Västkustkolonisten
Vi grillade alltid mycket och ofta så länge vi hade stugan. Men nu på balkongen är det nästan slut med detta. Gillar inte när folk grillar på sina balkonger utan att ta hänsyn till sina grannar.

Vi har visserligen gasolgrill och bor i gavellägenheten med ändå är jag rädd att störa mina grannar.

Det finns nämligen folk här som grillar och rökar in flera lägenheter vidan om deras.

Elisabeth
*Felix matte*
Vi har aldrig grillat på balkongen... har alltid grillen ute på gräsmattan... gavellägenhet...
och som tur är så grillar också alla våra grannar... ingen har någonsin
klagat. Ibland samlas vi och grillar tillsammans smile.gif
Vi gillar ju också att grilla, särskilt min sambo.

Förra sommaren trodde jag en gång att det brinner här i huset, så mycket rök vällde det ut från en balkong. Men det var bara en grill......
*Felix matte*
När vi för 22 år sedan bodde en trappa upp, gick vi alltid
ner och ut på gräsmattan när vi skulle grilla.
Tycker att brandrisken är för stor om man tänder en stor grill
på balkongen och så far det väl in mycket rök också i lgh.

Likadant gör våra grannar uppepå... de kommer ner med sin grill. smile.gif
suddis
Vi skulle haft fest på nyårsafton men säckade ihop och blev liggandes i influensa dagen efter vi varit och handlat drygt 3 kg oxfilé. Så den åkte in i frysen och vännerna blev uppringda och festen inställd.

Idag ska vi premiärgrilla och tar då nyårs-oxfilé med ris och tzatsiki. Vi har även lite tomat- och löksallad sen häromdagen som ska ätas upp. Smarrigt! Och jag är tokhungrig! smile.gif

Det luktar så gott!
Fast vi missar början på hockeymatchen..!
För övrigt så åt vi också grillat idag. Levererade paprika och chiliplantor till min sambos dotter och blev bjuden på mat.

Sår ju alltid till hela familjen.

Edelweiss
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon