Full version: Odla från kärna
catlady
Jag vill sätta kärnor från frukt och undrar vilka som brukar vara lättast att driva upp, och vilka olika förbehandlingar som krävs? Jag vet att citruskärnor ska torkas en dag eller två, sedan är det bara att sticka i jord och vattna regelbundet och läääänge. Men hur är det med äpple/päron, vindruvor, melon och stenfrukter t.ex.? Nu kommer väl snart de första nektarinerna, och detta året skulle jag vilja sätta en kärna! smile.gif
RibesRubusVitis
Skulle tro att allihop går att sätta utan särskilda förberedelser. (Melon vet jag förstås inget om…) Men fruktträd eller druvor av namngiven sort är i regel så förädlade att avkomman med all sannolikhet bara blir sämre. Prydliga träd eller buskar kan det i alla fall bli.
catlady
Ok, men ska kärnorna torkas, stratifieras eller något innan man sätter dem? Och är det någon som vet hur man gör med stenfrukter - ska man ta ut den lilla kärnan ur det hårda höljet, ska den torkas etc.?
catlady
Nu har jag satt en mangokärna i jord efter att ha torkat den ett par dagar först. Jag hoppas det kan bli något. Några tips? wub.gif
Johan.S
Såvitt jag förstått är vissa stenar (kärnor) förprogrammerade att gro på våren, därför måste de frysas några månader först.
Gissar att detta gäller både äpple och päron.
catlady
Frysas? Eller menar du stratifieras, i typ kylskåpet? Det har jag hört kan hjälpa äpplekärnor på traven, men att det inte alltid behövs. Tänker prova utan nu imorgon, och om inget hänt efter några veckor så slänger jag in dem i kylen ett tag!
Har blivit helt fruktkärnebiten och tänker prova allt nu smile.gif
Whiskuchi
Jag har självsådda äppelpluttar i trädgården, denna vintern måste ha inneburit värsta stratifieringen i mannaminne wink.gif laugh.gif

Men jag vet att många satt äppelkärnor i kruka inne och fått upp dem utan köldknäpp.

Här är två av mina fyra små självsådda (jag är iaf nästan helt hundra på att det är äpple):

catlady
Vad fina de är, även om de fortfarande är supersmå! wub.gif
Ska du sätta om dem snart, eller vänta tills i höst? Hur snabbt växer de? Nu är jag jättesugen på att påta!
Whiskuchi
Ingen aning, jag upptäckte dem häromdagen under äppelträdet biggrin.gif
Det enda jag vet är att jag ska spara dem och flytta dem till kruka så länge, ingen har ännu upplyst mig om hur wink.gif laugh.gif
Katarina H
Jag har satt äpplelkärnor för några år sedan och lät dem då vara i kruka under vintern utomhus. Citron har jag däremot fått att ta sig inomhus, avokado med. Det finns en hel del gamla trådar här på odla om kärnsådd, så mitt tips är att du även använder sökfunktionen för att få veta mer. Lycka till!
Ophelia
Citrusfrukter ska vara ganska tacksamma. Vindruvor tror jag säkert kan ta sig. Persika, nektarin och aprikos behöver få ligga i jorden och gotta till sig, viktigt är att skrubba rent dem från fruktkött.

Jag säger bara en sak! Testa....det blir vad det blir biggrin.gif biggrin.gif

Kan informerar att sharonfrukt tycks ha en väldigt bra förmåga att ta sig som frö smile.gif
Powerowic
persika brukar inte vara så svårt det är desto svårare att hålla liv i den när den har kommit upp en dm
catlady
Tack för alla svar! Nu har jag satt några äpplekärnor och paprikafrön, och min plan är att prova sätta nästan allt jag äter denna våren och sommaren. Något måste ju funka! smile.gif
Dzad
CITAT (Ophelia @ 08-05-2006, 19:38)
Citrusfrukter ska vara ganska tacksamma. Vindruvor tror jag säkert kan ta sig. Persika, nektarin och aprikos behöver få ligga i jorden och gotta till sig, viktigt är att skrubba rent dem från fruktkött.

Jag säger bara en sak! Testa....det blir vad det blir biggrin.gif biggrin.gif

Kan informerar att sharonfrukt tycks ha en väldigt bra förmåga att ta sig som frö smile.gif

verkar förresten som inte alla vindruvsfrön gror... sådde för nåt år sen o gick bra, bara att peta ner i jorden o hålla fuktigt, men sådde ett 30-tal iår som aldrig kom upp... fast förstås va ja dålig med o hålla fukten i jorden.

Citrus e kanske enklast o få att gro genom att sätta kärnorna på ett vått tidningspapper som du sen sätter i en plastpåse. Fuktigt ska det vara, men inte jätteblöt för då möglar de.
Så gör jag alltid nuförtiden eftersom jag tycker de gror snabbare så och jag slipper så kärnor som inte vill gro.

Avokado kan vara knepigt att få o gro.
Mango... hmm, de var också svårt att få att gro. Man kan ta ut den där kärnan ur kärnskalet... tror man brukar så med ena ändan ovanför jordytan.
Kommu
Vissa fröer, framförallt de som växer naturligt på kallare breddgrader, behöver vernaliseras. Stoppa in dem i frysen i en vecka ungefär så ska de gro bättre.
jennyp
med vindruvor brukar jag spara en eller ett par druvor och sätta ner hela druvan i jorden - alltså låta bli att ta ut kärnorna. Det fungerar kalasbra med druvorna så jag har funderat på att göra liknande med andra frukter och liknande.
catlady
Aha, ett nytt begrepp; "vernaliseras" Tack för tipset Kommu! smile.gif
Powerowic
dessa frön har legat sen februari halvmörkt och 20 grader, såddes i maj och har nu börjat grott Påskkaktus, Tamarind, Paradisäpple, spansk peppar, rosépeppar
lissa
Powerowic..Du svarade i en annan tråd angående rosa peppar, har du ingen bild på din så att jag skulle kunna jämföra????
Mia, zon 3
Melon, kiwano och tamarillo växer alla som ogräs. Och vanlig passinsfrukt, förstås. Du kan leta i kryddhyllan också, efter hela fröer. Och sen finns det ju knölar och rötter också, som ingefära, citrongräs mfl. Jättekul att sätta de också!
Powerowic
Lissa: det har bara kommit upp hjärtblad men det kommer från ett träd på kanarieöarna, kommer inte ihåg hur bladen såg ut men det var mycket vanligt inne i playa del ingles och bären var röda som skalet lätt lossnade på, satt i små klasar med kanske 20 frön på varje
catlady
Satte två mangofrön, det ena mad det hårda skalet och det andra utan. Det med började sa ofräscht ut snabbt och spred mögel i krukan, så jag tog upp det för att kolla. Men där fanns minsann en liten början till rot! Jag tog av skalet och stack ner den i jorden igen. Men nu har jag läst att man aldrig ska störa en mangos rot för då dör den! sad.gif
Jaja, jag får väl se hur det går.
Äpple och paprika står nu ute på balkongen i skuggan tillsammans med andra svåra grejer som magnolia, belladonna och björnbär. Tror jag ska försöka mig på en liten oliv snart... smile.gif
Citrusflickan
Citrus kommer snabbt upp, men är kinkig med ljuset vintertid.
Avokado tar lååång tid att gro.
Passionsfrukt gror ganska snabbt (har två små skott som börjat leta sig upp).
Äpple brukar komma upp utan vernalisering.
Physalis sägs växa som ogräs.

Ska du ha alla växterna inomhus eller har du växthus och trädgård dit du kan förflytta dem? JAg är ju en hopplös inneodlare som utnyttjar varje tänkbar vrå för att driva upp något nytt mirakel.
catlady
Jag har en liten balkong och ett söderfönster som fungerar som drivhus nu. I fönstret står redan två små clemetin"träd" (5-7 cm höga...) och en trevlig avokadoplanta (20 cm hög). De håller mangokärnorna sällskap, men jag antar att jag kommer flytta ut det mesta när dagarna blir varmare igen. smile.gif
Jag har kommit över min "jag-gör-nog-fel"-rädsla nu och ska sätta kärnor/frön tills jag blir grön i ansiktet! biggrin.gif wub.gif
Lena Fransson
Hej
hur har det gått med avokadon?
Satte du bara i kärnan i jorden?
Jag tänkte testa i växthus. Vad tror du om det?
Mvh
Lena
catlady
Tänkte bara berätta att nu har jag ett 6 cm högt mango"träd", 6 st 5 cm-höga äppleskott, 3 vindruvsskott ochh 3 paprikaskott! Tjohooo vad kul det är med kärnor! biggrin.gif wub.gif
Citrusflickan
CITAT (catlady @ 19-06-2006, 11:53)
Tänkte bara berätta att nu har jag ett 6 cm högt mango"träd", 6 st 5 cm-höga äppleskott, 3 vindruvsskott ochh 3 paprikaskott! Tjohooo vad kul det är med kärnor! biggrin.gif  :wub:

Uppdatering hemma hos mig: Jag har en 12 cm hög avokado, en 10 cm hög passionsfrukt och ogrodda litchi och physalis. Jag håller med dig om att det är ett sant nöje att så kärnor wub.gif
Kommu
Jag har satt ner nektarin nu..

En som legat och torkat.
En som jag satt ner precis efter att jag ätit den. Jag skrubbade bara bort fruktköttet.
En som legat en dag och sedan skrubbade jag bort fruktköttet samt delade på själva skalet med hjälp av ett skruvstäd för att sedan sätta ner hela kärnan fast att skalet var tvådelat.
Citrusflickan
Nu har min litchi grott och skjutit iväg en bit på höjden. Mitt i alla dessa glädjeämnen kommer säkerligen snart det första eländet. Jag försöker ordna så att jag inte ska vara ledig alls i sommar av rädsla för att något ska dö. Dock vet jag att det kommer att strykas med saker i vinter när solen försvinner eftersom mina möjligheter till stödbelysning är ytterst begränsade.
catlady
Jag har tre små skott som jag tror är från druvkärnor, men jag är inte säker. Försökte ta en bild men fattar inte hur man fokuserar med vår hypade digi-kamera... Så det blir väl till att bara vänta.
Trodde också att jag skulle ha några paprikaskott nu eftersom jag såg små små vita saker komma ut från fröna jag satt. Men sedan slutade de växa, så det blir kanske inget alls... sad.gif
Annars är mina äppleskott nästan 10 cm höga med 6 blad var nu, och omskolades idag! smile.gif
Chanku
Finns det någon frukt eller bär som man kan plantera nu? Och då kan tänkas ge frukt/bär nästa år?
Physalis kanske? Ska man bara sätta ner kärnan direkt i jorden eller måste den torka före?
rosita
Physaliskärnorna är pyttesmå, men samla dem på ett fat och låt dem torka ett dygn. Sen sätter man ett frö i en kruka, täcker med liiiite jord och sen är det bara att vänta. Det dröjer inte alltför länge innan det gror. Den behöver stor kruka ganska fort, den växer snabbt. Nästa år blir det garanterat frukt. Övervintra vid ca 10 grader och extraljus eller söderfönster. Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon