Full version: Blomman för dagen
Ella
Jag har letat efter fröer till den och hittar den inte fasst jag har tittat i hyllorna från tre tillverkare!

Varför hittar jag inte den? har den flera namn eller ska den även här i skåne sås så tidigt att handlarna har plockat ut den ur hyllorna? unsure.gif tongue.gif

Ella
Susanne i Linköping
Kolla på det latinska namnet, ipomoea. Att handlarna skulle ha plockat bort den för att det är för sent att så tvivlar jag på, i tisdags hittade jag frö till kronärtskocka i en butik (nej inte ICA, utan en fackhandel), och den är det definitivt i senaste laget att så.
kerstin z5-6
Ipomoea brukar finnas bakom disken pga att fröna äts av vissa (idioter) som tror att de får ett LSD liknande rus av dem ..så fråga nästa gång du handlar.
Visst kan de få ett rus men, den främsta effekten är andra skador o förgiftings symtom mad.gif
Christoffer
Ipomoea är farligt för bla njurarna... men jag har läst att det finns icke-giftiga sorter också!
evarina
Enda företaget som hade frön när jag letade efter blomman för dagen tidigare i vår var Thompson&Morgan. De hade många olika sorter som
t o m fanns framme på Plantagen...
/Eva
Christoffer
Impecta har ju också... Ipomoea purpurea eller ipomoea tricolor är nog det du ska leta efter... "Heavenly blue" är väldigt vacker!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon