Catten
Hej
Jag upptäckte när jag skulle plantera mina nyinköpta perenner att mina lökar nog hamnat för djupt. Jag gjorde om rabatten sent i höstas pga att vi bytte muren runt rabatten.
Jag tror att det är påsk och pingstliljor som hamnat på ca 30 cm djup.
Klarar de av att växa så djupt eller bör jag gräva upp dem?
Catten
åkesson
Det är klart att de kommer att överleva, men du kommer nog att få väldigt sen blommning på dom(tar ett tag för värmen att komma ner så där djupt på våren).
Jag skulle flytta upp dom om jag vore du! rolleyes.gif
Anki V
När jag "byggde" min rabatt så grävde jag först ur ca 30 cm sand sedan byggde jag upp 40 cm höga kanter och fyllde med jord.
Fast jag grävde ur noga så blev det tydligen en tulpalök kvar. laugh.gif

Löken låg inte i jorden som jag fyllde i. Det kan jag vara nästan "tvärsäker på" eftersom hela rabatten är fylld med påsjord (5 för 100).

Förra året komm den med två blad och en blomma. I år så har den tydligen "förökat sig" och det kommer blad och knoppar som från tre lökar.

De har kämpat sig upp från ca. 70 m djup och kommer samtidigt som påskliljorna.
Jag skulle inte flytta upp lökarna utan avakta och se vad som händer.

/Anki
Mia, zon 3
Vänta du och se. På kalla platser kan man plantera väldigt djupt för att öka härdigheten hos lökarna, så jag ser ingen anledning till att de inte skulle trivas. Blir de taniga om några år kanske du kan lyfta dem då.
Jag skulle flytta krokusar som hamnat fel efter att vi borrat för bergvärme, och jag trodde aldrig att jag skulle få upp dem! Säkert 40 cm ner hade de hamnat, men blommade lika glatt ändå. Fast senare än de andra, är klart.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon