Full version: Dammbygge och lagen
Merlin
Nu när växthuset är klart längtar jag efter nästa projekt - en mindre damm!! rolleyes.gif

Vilka regler finns för dammbygge, vad händer om exempelvis ett barn tar sig in i trädgården och drunknar? Våra egna barn är i tonåren och lär inte drunkna så lätt (förhoppningsvis försöker ingen av dem gena över gräsmattan efter ett party......... unsure.gif ).
KURT
Vad jag vet så finns det inga lagkrav om att man msåte barnsäkra en damm i egen trädgård (det finns ju mycket annat som skulle kunna vara farligt för barn i trädgårdar). Men däremot som finns det ju mycket man praktiskt kan göra för att en damm skall vara mera barnsäker (förutom att sätta upp ett staket, för det är det ju ytterst få som gör). SNF har tips om barnsäkring av dammar.
Vicke
Jag minns att jag läst i en inredningstidning att vattendjupet får vara max 20 cm om man inte ska ha någon slags inhägnad runt dammen. Vet tyvärr inga detaljer. unsure.gif
Vicke
Hittade nämnda tidning - det var enligt Boverkets föreskrifter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon