Full version: Mina klematis lever
Elisabeth P
Jag är så glad biggrin.gif .

Idag när jag var ute och titta i trädgården såg jag små fina skott från roten av mina klematis biggrin.gif .

Trodde att de dött i vinter då de varit till synes helt döda, men de lever wub.gif .

Jag vet att jag tog upp detta i en annan tråd, men det gamla som klättrade förra året ser stendött ut och det vill jag bara klippa bort.
Jag fick väl rådet att klippa lite grann, men kan det verkligen komma något liv ur fnusketorra pinnar blink.gif , eller vågar jag klippa bort allt det torra?

Lisa
Anki V
Kommer det från roten på din?

På min verkar det skjuta från där det var blad förra året, i alla fall är det tjocka knoppar där och det ser ut som om det skulle bli något.

Min klematis är en vititcella, Södertälje. Är det olika på olika sorter eller är det jag tror "ny tillväxt" något annat? unsure.gif

/Anki
Elisabeth P
Ja det kommer i från roten flera små nya skott wub.gif

Det som klättrade upp förra året är så torrt att det dröser om det bara man rör det. Därför vill jag klippa bort det, men jag vet inte om man vågar.

Jag fick för ett tag sedan reda på att det finns klematis som bara växer på gammal ved, de som kommer med nytt och de som kan blomma på både och. Det sistnämda skulle tydligen mina vara. Mina sorter heter dr ruppel och miss bateman

Lisa
lena:-)
Två av mina..en Gullklematis och en vanlig Jackmanis ser alldeles stendöda ut....Tog bort ganska mycket i höstas eftersom de var ivägen vid målning så nu är jag väldigt fundersam om jag tog för mycket.... Väntar med spännnig..För visst skall man klippa Klematisen på våren egentligen?
Anki V
Men min ska ju inte vara en som blommar på gammal ved!!! unsure.gif

Rådet jag fick var att klippa ner den på hösten till ca 30cm. blink.gif

Kanske det jag tror är nya "knoppar" är något annat! wacko.gif
/Anki
Åsa E
Anki, det kan mycket väl vara nya blad som kommer på gammal ved. Jag tror att rådet att klippa ner vissa sorter är för att de blir risiga och fula annars. Om man inte klipper dem växer det ut nya årsskott ifrån den gamla veden som de blommar på, och då hamnar blommorna högre upp.

Jag har några olika sorters klematis, och det är först nu som det börjar visa sig några blad. Det är lätt att kolla om det finns liv i plantan genom att klippa i grenarna. Är grenen torr och brun inuti är den död. Man fortsätter klippa tills man når ner till frisk grön ved. Min klematis viticella hade vissnat ner fullständigt, men det kommer nytt från roten.

Hälsningar Åsa tongue.gif
Elisabeth P
Det va ett bra råd Åsa, då blir det till att klippa en del wink.gif för nytt kommer vid roten

Lisa
Mia, zon 3
De ser verkligen stendöda ut på utsidan så här års! Men man brukar kunna hitta knoppar mycket högre upp på stammarna än man tror att det finns liv. Bra är att som Anki V ha koll på om man har en "kapa helt"-sort eller en "gallra ur"-sort. Vet man inte det kan man testa: Kapa allt på 30 cm höjd. Får du inga blommor alls var det fel för den sorten. Då vet du till nästa år att den blommar bara på äldre ved. Har aldrig upplevt att det skulle skada plantan, det enda man förlorar är ju ett års blomning. Får du blommor fast väldigt sent är det troligen en sort som blommar först på gammal ved, och senare på den nya veden. Då kan du gallra det som ser för gammalt ut.
Elisabeth P
Tack för alla råd. Jag tar nog och klipper lite så får vi ser hur den tar sig

Lisa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon