Elisabeth P
04-05-2006, 20:35
Jag vet, dum fråga.......men.
Jag köpte ett krukpaket med anemoner ( som tyvärr inte kommit upp än), gladiolius och iris.
På lökpaketet står det en anvisning (kommer inte ihåg exakt). Ska jag följa dessa anvisningar finns det inte en chans att få plats med allt ens i en gigantisk kruka.
När jag nu förgrott lökarna och de kommit upp mellan 5 och 15 cm, tänkte jag plantera om det i en stor kruka tillsammans.
Men då kommer de ju jättetätt - funkar det eller hur ska jag göra ( det kanske är för tidigt att sätta ihop dem överhuvudtaget?
Lisa
Elisabeth P
05-05-2006, 06:46
Någon som vill/kan hjälpa mig så att jag kan göra iordning mina krukor i helgen
Lisa
Lady Hamilton
05-05-2006, 06:54
Mitt förslag är att du planterar dem så tätt som du vill ha dem. Planterings anvisningen kanske gäller på "friland"? Jag brukar ha en del lökar planterade i krukor typ jul-lökar, vårlökar som jag swedan planterar ut på våren/sommaren. Men tänker du endast ha dem till "krukplantering" o använda dem som det?
Elisabeth P
05-05-2006, 07:06
Eftersom det är lökar som måste tas in över vintern tänkte jag att det va ett smart drag att sätta dem i kruka. Lätt att ta in hela krukan.
Blir de inte lika långlivade i krukplantering?
Finns det olika sorters iris förresten. Jag menar om de finns sorter som inte tål att övervintra i rabatten medan andra gör det? Jag satte nämligen några små iris förra året och de kom så fint i rabatten nu i vår. Men de som jag nu dragit upp har jag fattat som att de ska övervintras frostfritt?
Lisa
Lady Hamilton
05-05-2006, 07:11
"Lätt att ta in krukan"...........javisst är det de. Men jag rekommenderar dig att sköta lökarna "som de ska" med gödsel m.m. Men till hösten skulle jag ta ur lökarna ur krukan o torka dem och förvara dem torrt o svalt. För att sedan till våren igen plantera dem åter i en kruka. Frågan om Irisarna är jag ej rätt person svara på. Men självklart finns det olika sorters Irisar, själv har jag en lila sort som övevintrar ute............
Mia, zon 3
05-05-2006, 07:15
I kruka kan du sätta lökarna jättetätt, i flera lager om du vill. Men hur de klarar sig flera säsonger vet jag inte, jag brukar bara ha mina lökkrukor ett år och sedan plantera ut innehållet.
Tror Hamiltons råd är bra.
Vad gäller irisarna så finns det många typer - helhärdiga, de som inte tål kylan och (kanske vanligare) de som inte tål vinterfukten. Många av de små irisarna trivs i torra lägen, som under takutsprånget eller i stenparti. Eller i lökhus, för finlirarna...
Elisabeth P
05-05-2006, 07:53
Tackar.
Jag provar nog att sätta i kruka i år i alla fall. Så får jag se hur de ser ut
Grejen är den att det inte är så lätt att ha koll på var jag satte allt som ska grävas upp på hösten. Jag tycker det verkar lite bökigt.
Då är det lättare att ta in vissa krukor, sedan kan jag ju ändå ta hand om de små lökarna
Idag och resten av helgen hoppas jag att solen fortsätter att stråla så att jag får gjort allt som bör göras
Lisa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.