Elisabeth P
04-05-2006, 21:03
Jag har fått tillgång till välbrunnen hästgödsel.
Dessutom har jag köpt en massa jord.
Tänkte få ihop en bra blandning till både perennrabatten och potatislandet
Men vad är en bra blandning - 50/50 eller?
Någon som vet?/ Lisa
50/50 är väl kanske att ta i lite men det går säkert om gödseln är välbrunnen..men det behövs nog inte så mycket gödsel för att få en bra blandning..inte ens med ren torvjord..
Vad är det för jord förresten?
Elisabeth P
05-05-2006, 06:43
Jorden är superbillig (15:- för 50 liter) så det är nog ingen höjdarkvalitet. Men med bra gödsel borde det funka tycker jag. Kommer inte ihåg märket, men köpte det på EKO i Borås.
Vad som gör en gödsel välbrunnen är jag lite dålig på men jag tror att den ska ha legat minst ett år. Denna gödsel har definitivt legat över året. Den ser ut som vanlig jord.
Vad tycker du är bra blandning?
Lisa
Elisabeth P
05-05-2006, 11:54
Någon som har en rekomendation på hur starkt jag bör blanda?
Lisa
Mia, zon 3
05-05-2006, 12:17
Blanda en mindre mängd som du tror. Testa att så smörgåskrasse i blandningen. Gror den är det OK. Tror nog inte det är så noga när gödseln legat så den ser ut som jord. Men jag skulle nog ta mer gödsel i perennrabatten än i potatislandet - har för mig att potatis inte ska ha så mycket näring, att det ger skorv eller något sådant?
Skadar nog inte att ha i grus också (INTE sand - som gula ärter i storlek MINST), för strukturen som det heter. Sån där billig jord är oftast väldigt torvhaltig, och det blir lätt kompakt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.