Full version: Viltstängsel och...
mulle
Förra veckoslutet byggde vi viltstängsel runt hela tomten. dels för att slippa hålla på med tabascosprutan men framför allt för hundens skull.
Nu undrar jag vad jag ska göra om jag har haft en övervintrande igelkott i trädgården - det brukar jag nämligen ha.
Ska jag lyfta ut den eller låta den vara ifred och hoppas på att kompisar hittar in genom de få kryphål som finns?
Vad skulle ni göra?
Mulle
amaira
Om viltstängslet inte också är till för att hålla katter borta (vilket mitt är) skulle jag låta igelkotten vara kvar, men göra några till små kryphål under stängslet. Jag tror att igelkottarna följer staketet när de vandrar, och finner hålen ut, och in. Det gör i alla fall mina.

Fast här har igelkottar blivit en raritet, i samma takt som grävlingarna ökat markant. Grävlingen är igelkottens enda naturliga fiende (vad jag vet).

Och jag har under tre dagar finkammat mitt staket för att se var katten tar sig in! ohmy.gif Varje dag har den krafsat och bajsat (och mycket också, den måste få rejält med mat) i de rabatter jag precis sått i.
Några gånger har jag jagat bort den, men vad bryr den sig om det när jag försvunnit därifrån.

Har ingen aning om var den hör hemma, men min trädgård är utvald som toalett, den saker är klar. Och ett bra kryphål har den också funnit.

Mitt staket håller både vinbergssnäckan och rådjuren ute - men inte katten ohmy.gif

(sådär, nu har jag fått beklaga mig om det också biggrin.gif )

Vad skönt det måste vara förresten, att inte ha kvar hönsen nu med alla fågelinfluensarestriktioner. Du gjorde nog ett bra ställningstagande i höstas (fast jag sa tvärtom rolleyes.gif )
KURT
Finns det bara någonstans den kan ta sig ut/in så kommer den att hitta det.
mulle
OK, då får den/de hållas.
Det finns ett par små kryphål. (Som katterna redan har hittat).

Amaira, ta en sprutkanna, fyll den med vatten och häll i Tabasco. Vattna dina nya sådder och du får se att katten snart byter toa! Det gör mina i alla fall! Dessutom räcker det med en gång, de lär sig och de minns tydligen också över vintern för pallkragarna har fått vara helt i fred!
Om du inte har ett jätteområde inhägnat kan du också gå runt stängslet och Tabascovattna.

Och, ja, jag är jätteglad över att min intuition var så stark. Mitt lilla hönshus hade varit en ohållbar tortyrkammare för hönsen nu och oron för att katterna och hunden skulle drabbas av fågelinfluensa hade varit stor.

Nu håller jag på att göra om hönsgården till ett sådant där tjusigt grönsaksland a la engelsk herrgård med rutor och trianglar i symmetri...

Mulle
amaira
CITAT (mulle @ 05-05-2006, 10:46)
Nu håller jag på att göra om hönsgården till ett sådant där tjusigt grönsaksland a la engelsk herrgård med rutor och trianglar i symmetri...

Läckert! wub.gif Har hönsen gått där och krafsat och gödslat i några år, så har du den bästa jord som tänkas kan!

Helst skulle jag gå runt hela tomten och tabascospruta! mad.gif Katterna är många och envisa. Men jag har fyra hektar och det blir lite mycket.

Har förresten fått stopp på dem, in i trädgården. en liten glipa invid grinden räckte för att de skulle kunna tränga sig in.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon