Full version: Röda ögon
Filleville
Läste om SVT-tjejerna i Botswana som ofrivilligt vandrat i Kalahari och som sett röda ögon lysa i mörkret. Dom hade ju senare fått klart för sig att det var lejon vars ögon lyser rött i mörker.

Härom veckan så såg jag ett par röda ögon i kanten på trädgården.

Vad finns det för djur i Sverige vars ögon lyser röda om man bländar dom med ficklampa i mörker. unsure.gif

Är det nån som vet? unsure.gif unsure.gif
amaira
Röda ögon ohmy.gif De enda varelser med "självlysande" röda ögon som jag sett, finner jag bland mina inre demoner... unsure.gif Jag törs garantera att dom inte huserat i din trädgård, inte ens i utkanten av. sleep.gif

Alltså, nää, ingen aning! Skulle vara roligt att få veta.
Filleville
Ja, jag med. Nu bor vi ju i Sverige så jag kan väl utesluta just lejon och det är ju skönt tongue.gif Men vad var det? rolleyes.gif
karjo
Minns från min zoologikurs att det är något i djurs ögon som gör att det speglar sig extra mycket. Man kan ju se det när man kör bil och det är mörkt tex och ett djur står vid vägkanten tex, det första man ser är ju ofta ögonen som riktigt lyser. Vilket djur du såg i din trädgård är ju svårt att veta, men det skulle nog kunna vara i princip vad som helst... Hare, katt, kanin, grävling? Katters ögon lyser ju mycket och ett lejon är ju ett kattdjur, så iaf det hänger ihop ju. wink.gif

Men som sagt den rent fysiologiska förklaringen minns jag inte nu. smile.gif
zaaritha
Hare, eller räv?
amaira
Räv och katt och andra nattseende djur reflekterar definitivt ljus. Men reflekterar rött ljus har jag varken sett eller hört talas om. Visste inte ens om det hos lejonen.

Eftersom jag är gammal busschaufför (även på "landet") har jag sett åtskilliga glimmande ögon biggrin.gif men aldrig röda...
Filleville
Hare eller räv måste jag ha tänkt på man möter man ju såna ibland på vägen tror inte dom har röda ögon.

Katt har inte röda ögon det vet jag. Alltså så borde inte lodjur heller ha det????

Kvar är då varg, björn eller mård. Och så rådjur förstås! wub.gif
SannaLasso
Chihuahua med rubinögon kanske? laugh.gif
Whiskuchi
Röda ögon - ingen aning, mer än människor på foto och min förra hund (en papillon, den enda hund jag vet som fick röda ögon på kort). Kanske en blåögd katt då de ofta inte har ngn tapetum lucidum?

Att djurögon lyser beror på att ett reflekterande skikt längst bak i ögat (tapetum lucidum) reflekterar tillbaka ljuset (på så sätt kan näthinnan "belysas" två gånger)
karjo
CITAT (Whiskuchi @ 08-05-2006, 18:44)
Att djurögon lyser beror på att ett reflekterande skikt längst bak i ögat (tapetum lucidum) reflekterar tillbaka ljuset (på så sätt kan näthinnan "belysas" två gånger)

Just det!! Så hette det! Jag var inte helt ute och cyklade alltså! smile.gif smile.gif laugh.gif laugh.gif rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon