Full version: Kollade på TV
Inga från Närke
De anlade en rabatt med torvblock i en slänt och det blev väldigt fint.
Då undrar jag hur länge varar (håller) torvblocken innan de blir jord eller förintas?
mulle
Jag stängde in ett hörn vid en mur med torvblock så att jag skulle få en liten surjordshörna. Det är åtminstone fem år sedan och fortfarande är blocken fina fast de har blivit vackert mossiga.
Mulle
AnitaO
Det var väldigt snyggt smile.gif
Blev lite sugen att sätta såna på min slänt.
Mia, zon 3
Om man inte klampar omkring på dem håller de länge länge. De blir dessutom armerade av rötter varefter. I början är det bra att banka ned armeringsjärn genom blocken och ned i jorden för att förankra det hela, särskilt om det blir lite tryck bakifrån.
Caprice
Jag har grannar som har haft sina block i femton år nu... de har kanske sjunkit ihop ngt, men är fortfarande helt ok.

Dels tror jag att fåglar är en stor bov i dramat, de pickar gärna i blocken på jakt efter godsaker som gömmer sig där.... sad.gif
Och jag tror det beror på hur stort ev tryck är bakifrån... grannarna som har haft sina i femton år har dem på plant underlag... tror absolut livslängden förkortas om det är tryck bakifrån....

Men jag tror definitivt du kan räkna med ca tio år iaf...
Inga från Närke
Tack för svaren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon