|
visbylinda
05-05-2006, 08:27
Det har öppnat en ny butik i Visby, Blomlagret. Där jobbar en fantastiskt inspirerande tjej som köper in växter på auktion. Sortimentet kan variera från vecka till vecka men det är alltid bra priser och himla spännande växter! Igår hade hon ett marknadsstånd med blommor utanför en annan affär och jag handlade bl.a :
- Salix arbuscula - Två vackra vita Ornithogalum dubium (Stjärnlök?) - En kruka med timjan och en med rosmarin.
Dessvärre var det inte ägaren till butiken som sålde växterna utan nån bekant till henne som tyvärr inte kunde svara på alla mina frågor. Nu vänder jag mig till er i hopp om hjälp! Jag är verkligen rudis på allt som har med växter att göra.
Har sökt en hel del på nätet på de nyinköpta växterna men hittar ingen vetting information.
Tjejen i marknadsståndet sa att man kunde plantera ut Salix arbuscula och samma info hittar jag på nätet. Dock står inget om NÄR och HUR jag gör detta. Jag tycker den är så vacker i sin kruka och just nu är den inte högre än 40 cm. Kan jag vänta med att plantera ut den till nästa sommar eller mår den bättre utomhus redan nu? Hur snabbt växer den och hur stor blir den? I vilket väderstreck trivs den bäst? På den där lilla infoskylten i plast som följer med växten stod växtens namn och hur man skulle göra för att vinna en resa! Knappast den infon jag var ute efter ;-)
När det gäller de två Ornithogalum dubium så står det på alla webbsidor att denna växt är orange men mina är vita/ljusgula!?! Kvinnan sa även här att växten kunde planteras ut. På infoskylten står det att så kan göras när den blommat färdigt men klarar den verkligen vintern här i Sverige? Någon som vet när på året den blommat klart?
Sen undrar jag över det här med mina kryddväxter med Timjan och Rosmarin. Kan de stå ute på vår veranda (ej inglasad) med tak eller bör de bo i det lilla plastväxthuset? Är de som med smörgåskrasse, dvs när man väl klippt av en bit så kommer inget nytt från samma ställe eller växer det ständigt ut mer? Ska jag ta in dom över vintern eller återhämtar dom sig i vår om jag planterar ut dom i rabatten? Flerårig eller?
Som ni hör är jag verkligen nybörjare men med er suveräna hjälp har jag lärt mig massor! Har verkligen blivit trädgårdsbiten! Skriver dagbok varje dag och fotar växterna flera ggr i veckan men hinner tyvärr inte tanka ur kameran lika ofta. Jobbar med infon på webbsidan dagligen men har prioriterat bort designen för att hinna med. Trädgården i fokus nu, designen kan jag pula med hela vintern!
Allt gott
Alexander-VG-zon3
05-05-2006, 08:36
krydder vad jag vet gilllar lerigjord med grus,lecca i och dom vill inte torka upp å stå lite skuggit inte djupskugga men nord eller vandrade .  kommer säkert bättre svar från nån anna men det är hur jag gör me dmin rosmarin
Mia, zon 3
05-05-2006, 10:17
Timjan och faktiskt även rosmarin är härdiga i Visby. Men de kan ju ha drivits upp i växthus, så ställ dem i skuggan utomhus ett tag så de får vänja sig vid UV-ljuset. Sedan planterar du dem så soligt som möjligt, gärna så väldränerat som möjligt (OBS betyder inte att det ska vara snustorrt, bara att det är bra genomsläpp i jorden). Eventuellt kan du behöva täcka rosmarinen mot vinterfukt, och du bör nog skugga dem från februari för att de inte ska bli brända av vårsolen. Du skördar genom att klippa det du vill ha. De tål beskärning bra och bildar nya skott av det. Båda är halvbuskar som blir förvedade nedtill, rosmarinen mer högvuxen är timjanen. Du som har så fint klimat - gör en örtagård! Mina favoriter är förutom rosmarin och timjan: citrontimjan, citronmeliss, citronverbena (kan nog klara sig på friland hos dig), libsticka och MÅNGA fler! Varmt välkommen till jord-under-naglarna-galningarna!
Jag tror att ornithogalumen du köpt är en ornithogalum thyrsoides, på svenska kallad kapstjärna eller arabisk stjärnlök. Ornithogalum dubium är vanligtvis orange som du påpekar.
Verkar lite oklart om kapstjärnan faktiskt är härdig i Sverige, så det kan jag inte svara på. Den går att plantera ut står det ofta, men var i vilka zoner och måste man ta upp den till vintern?
Alexander-VG-zon3
05-05-2006, 12:52
jag hadde ändå satt rosmarin i vanrande skugga . för dom bränsd väldigt lätt på vintern,våren äär det på vintern så kan den dö omd et är för myclket sol . som denna vinter brändes min rosmarin
Alexander-VG-zon3
05-05-2006, 12:57
CITAT (Mia @ zon 3,05-05-2006, 11:17) Timjan och faktiskt även rosmarin är härdiga i Visby. hur vet du det för dommåste väl skytddas för annars så tror jag inte dom klra det med nån sorts skydd
Mia, zon 3
05-05-2006, 13:19
CITAT (flaxss @ 05-05-2006, 13:57) CITAT (Mia @ zon 3,05-05-2006, 11:17) Timjan och faktiskt även rosmarin är härdiga i Visby. hur vet du det för dommåste väl skytddas för annars så tror jag inte dom klra det med nån sorts skydd Timjan odlar jag själv på friland utan bekymmer, så det har jag egen erfarenhet av. Och jag har hört av flera boende/odlande på Gotland att rosmarinen också klarar sig. Om det behövs skydd mot vinterfukt vet jag faktiskt inte, men å andra sidan så är det väl värt att prova.
Alexander-VG-zon3
05-05-2006, 13:37
CITAT (Mia @ zon 3,05-05-2006, 14:19) CITAT (flaxss @ 05-05-2006, 13:57) CITAT (Mia @ zon 3,05-05-2006, 11:17) Timjan och faktiskt även rosmarin är härdiga i Visby. hur vet du det för dommåste väl skytddas för annars så tror jag inte dom klra det med nån sorts skydd Timjan odlar jag själv på friland utan bekymmer, så det har jag egen erfarenhet av. Och jag har hört av flera boende/odlande på Gotland att rosmarinen också klarar sig. Om det behövs skydd mot vinterfukt vet jag faktiskt inte, men å andra sidan så är det väl värt att prova. oki jag bara blev nyfiken hur du kom fram till det  för rosmarin kklara ner till -12c i gynnsamma lägen så då bårde den kankse klara sig i zon1 då  för zon har väl som -10c som lägsta eller hur har ni dte där
CITAT (Åbo @ 05-05-2006, 12:55) Verkar lite oklart om kapstjärnan faktiskt är härdig i Sverige, så det kan jag inte svara på. Den går att plantera ut står det ofta, men var i vilka zoner och måste man ta upp den till vintern? Jag hade den frågan uppe för några veckor sedan eftersom jag fick en sådan i gåva. Min är också vit. (Jag fick alltså ingen klarhet i frågan.) Jag har i alla fall ställt ut den under tak på terrassen som en mellan-landning, eftersom den inte mår så där hundra inne i värmen. Jag kommer att plantera den i min månskensrabatt när risken för nattfrost är över. Jag änker troligtvis inte ta in den till hösten utan chansa. Rapport till våren alltså.
Alexander-VG-zon3
05-05-2006, 14:11
CITAT (Ewa L @ 05-05-2006, 15:07) CITAT (Åbo @ 05-05-2006, 12:55) Verkar lite oklart om kapstjärnan faktiskt är härdig i Sverige, så det kan jag inte svara på. Den går att plantera ut står det ofta, men var i vilka zoner och måste man ta upp den till vintern? Jag hade den frågan uppe för några veckor sedan eftersom jag fick en sådan i gåva. Min är också vit. (Jag fick alltså ingen klarhet i frågan.) Jag har i alla fall ställt ut den under tak på terrassen som en mellan-landning, eftersom den inte mår så där hundra inne i värmen. Jag kommer att plantera den i min månskensrabatt när risken för nattfrost är över. Jag änker troligtvis inte ta in den till hösten utan chansa. Rapport till våren alltså.  har ni dte latinska namnet på den
Åsa, mälardalen zon 2
05-05-2006, 14:14
Tyst säg inte till min Ornitogalum att den ska vara känslig den kommer ju upp år efter år, det är en lite vit variant köpt billigt i kruka på ICA den blommar nu så jag kan gå och fota den så lägger jag in bilderna i kväll.
Mia, zon 3
05-05-2006, 14:19
CITAT (flaxss @ 05-05-2006, 14:37) för rosmarin kklara ner till -12c i gynnsamma lägen så då bårde den kankse klara sig i zon1 då  för zon har väl som -10c som lägsta eller hur har ni dte där Jag tror att jag ligger lite på gränsen mellan zon 2 och 3 enligt kartan, men så finns det ju de lokala avvikelserna att tänka på. En normalvinternatt går det ned till ca -15 grader, men -25 händer också. Tror att det mesta av vinterproblematiken beror på tjäldjup och vinterfukt, vet att de odlar i ren sand längre norrut för att öka övervintringsmöjligheterna. Du (flaxss, alltså) som bor i Skåne - ska du inte testa rosmarin ute? Jag ska prova här hos mig när jag gjort en superdränerad rabatt! Vi kan ju hålla tummarna åt varandra.
Alexander-VG-zon3
05-05-2006, 14:25
CITAT (Mia @ zon 3,05-05-2006, 15:19) CITAT (flaxss @ 05-05-2006, 14:37) för rosmarin kklara ner till -12c i gynnsamma lägen så då bårde den kankse klara sig i zon1 då :wub: för zon har väl som -10c som lägsta eller hur har ni dte där
Jag tror att jag ligger lite på gränsen mellan zon 2 och 3 enligt kartan, men så finns det ju de lokala avvikelserna att tänka på. En normalvinternatt går det ned till ca -15 grader, men -25 händer också. Tror att det mesta av vinterproblematiken beror på tjäldjup och vinterfukt, vet att de odlar i ren sand längre norrut för att öka övervintringsmöjligheterna. Du (flaxss, alltså) som bor i Skåne - ska du inte testa rosmarin ute? Jag ska prova här hos mig när jag gjort en superdränerad rabatt! Vi kan ju hålla tummarna åt varandra.  oki hadde varit roligt å se om dom klarat det denna vinter hadde vi som lägst -18c för nån timme eller så . mina föräldrar lämnade ute ne lite större i kruka men dne va ju dö . men vi kan prova annrs å se vad som händer så får vi se sen efter vinter . jag har två en som jag kan testa med skydd på vintern kan jag ju göra å om den andre skulle dö har jag ju en kvar  vi kan börja hålla tummarna nu så kanse dte ger större inverkan eller nåt
visbylinda
05-05-2006, 16:04
CITAT (flaxss @ 05-05-2006, 15:11) Flaxss undrar: har ni dte latinska namnet på den  Det latinska namnet på blomman är: Ornithogalum dubium (Stjärnlök?). Den är alltså vit, inte orange. Är det ingen som känner till nåt om Salix arbuscula?
Åsa, mälardalen zon 2
05-05-2006, 18:13
Jag tror du har fått en felmärkt Ornithogalum för jag tror inte det finns någon Ornithogalum dubium som är vit, felmärkta växter eller växter med gamla vetenskapliga namn är ganska vanliga i handeln. Ornithogalum dubium har det svenska namnet orange stjärnlök (det finns dock varianter som är mera åt det gula hållet) Ornithogalum balansae stod det på min härdiga Ornithogalum vilket är fel för den heter numera Ornithogalum oligophyllum = turkisk stjärnlök   Salix arbuscula = risvide http://linnaeus.nrm.se/flora/di/salica/sal...ix/saliarb.html
Alexander-VG-zon3
05-05-2006, 18:48
http://davesgarden.com/pf/go/54047/index.html den är orange som åsa sa . och den vita ska väl heta så är det rätta namnet Ornithogalum umbellatum elelr har jag fel
Åsa, mälardalen zon 2
05-05-2006, 18:51
Enligt virtuella floran ska det finnas 200 arter Ornithogalum och de flesta är vita men man kanske kan artbestämma växten ifall det läggs in en bild.
visbylinda
06-05-2006, 08:49
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,05-05-2006, 19:51) Enligt virtuella floran ska det finnas 200 arter Ornithogalum och de flesta är vita men man kanske kan artbestämma växten ifall det läggs in en bild. Jag har lagt in bilder i mitt album på de förbryllande blommorna. Den stora frågan är: Kan jag plantera ut dom? I såfall när? Eller överlever dom inte de svenska vintrarna? Bor på Gotland. Min Ornithogalum Dubium är vit och det är den även på namnlappen men överallt på Internet står det att blomman ska vara orange!!! Fel namn på namnskylten eller fel info på nätet? Kan denna planteras ut?
Alexander-VG-zon3
06-05-2006, 09:40
visbylinda
06-05-2006, 09:41
Efter lite eget sökande så TROR jag att den vita blomman är en Kapstjärna (Ornithogalum thyrsoides).
Salix verkar vara en pil? Det står i allafall "willow" på namnlappens baksida och willow betyder ju pil på svenska.
Kan det stämma?
Vet dock fortfarande inte om någon av dom kan övervintra.
Bilder på blommorna finns som sagt i mitt album.
Alexander-VG-zon3
06-05-2006, 09:43
CITAT (visbylinda @ 06-05-2006, 10:41) Efter lite eget sökande så TROR jag att den vita blomman är en Kapstjärna (Ornithogalum thyrsoides).
Salix verkar vara en pil? Det står i allafall "willow" på namnlappens baksida och willow betyder ju pil på svenska.
Kan det stämma?
Vet dock fortfarande inte om någon av dom kan övervintra.
Bilder på blommorna finns som sagt i mitt album. alla salix växter är väl pilar det är väl som dom heter den kan det nog va som du sa visbylinda http://davesgarden.com/pf/go/64091/index.htmlfast den kommer nog till att klara sig fint hos dig
visbylinda
07-05-2006, 15:51
CITAT (flaxss @ 06-05-2006, 10:43) alla salix växter är väl pilar det är väl som dom heter Är alla salix pilar menar du? Jag trodde ordet salix användes även på sälg men jag kan minnas helt tokigt. Och "Åsa, mälardalen zon 2" tror att min Salix Arbuscula är en Risvide. Fast vide kanske bara är en typ av sälg eller pil?
netaave
07-05-2006, 16:00
Finns en vit lite toppig lupinliknande blomma som heter salix.
Åsa, mälardalen zon 2
07-05-2006, 16:07
Det finns MÅNGA olika sorters Salix i det svenska namnet brukar vide, pil eller sälg förekomma ex. persisk sälg, alaskavide, balsampil, knäckepil, glanspil, praktvide, prydnadssälg Salix arbuscula har det svenska namnet risvide så stämmer det namnet du fått så är det en risvide som brukar vara en ganska liten buske på någon halvmeter, ibland ympas den dock på en stam så man får ett miniträd. Här hittas bilder på Salix arbuscula
visbylinda
07-05-2006, 17:31
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,07-05-2006, 17:07) Salix arbuscula har det svenska namnet risvide så stämmer det namnet du fått så är det en risvide som brukar vara en ganska liten buske på någon halvmeter, ibland ympas den dock på en stam så man får ett miniträd. Här hittas bilder på Salix arbuscula Precis den är det! Då vet jag åtminstone att den har rätt namn. Återstår alltså att ta reda på om den klarar av att övervintra och när man isåfall ska plantera ut den. Imorgon ska jag ringa blombutiken där jag köpte mina Ornithogalum dubium och kolla om det verkligen är rätt namn på skylten eftersom all info säger att den sorten är orange medans min blomma är vit. Till en helt annan fråga. En del av mina tulpaner i trädgården tycks ha blommat klart. Bör man knipsa av blomman då eller finns annat man bör göra?
kerstin z5-6
07-05-2006, 20:50
Vide salix sälg pil -samma släkte , fast de kan se lite olika ut Knipsa bort överblommat på tulpanen -ge benmjöl o låt vissna ner
LadyAdina
09-05-2006, 14:07
CITAT (visbylinda @ 07-05-2006, 19:31) CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,07-05-2006, 17:07) Salix arbuscula har det svenska namnet risvide så stämmer det namnet du fått så är det en risvide som brukar vara en ganska liten buske på någon halvmeter, ibland ympas den dock på en stam så man får ett miniträd. Här hittas bilder på Salix arbusculaPrecis den är det! Då vet jag åtminstone att den har rätt namn. Återstår alltså att ta reda på om den klarar av att övervintra och när man isåfall ska plantera ut den. Vi har också en sån här och jag tycker den är helt ljuvlig! Vi planterade vår för nästan exakt ett år sen, alltså i början på maj. Den står i full sol och har klarat vintern jättebra utan någon täckning eller annat pyssel. Vi visste inte heller hurpass den skulle klara sig, så jag tänkte att jag kör med det hårda artilleriet direkt - dvs utan att skydda den på något sätt. Klarar den sig så vet man att man inte behöver "krångla" med den, klarar den sig inte så är man iaf en erfarenhet rikare.
visbylinda
09-05-2006, 22:17
Kom idag iväg till butiken där jag köpte blommorna. De meddelade att Salix-växten mycket riktigt kan övervintra och att den blir ca 1,5 meter hög. Längtar tills jag är klar med stenläggningen i aug/sept så att jag kan plantera ut den. Eller är den tidpunkten olämplig? Bör jag sätta ut den redan nu eller vänta till i vår.
När det gällde Ornitthogalum Dubium så påstod hon att den sorten fanns i tre olika färger: Orange (den vanligaste), gul och vit. Jag har ju bara hittat webbsidor där det står att den är orange och därför misstänkt att de skrivit fel namn på infoskylten. Även den kan övervintra så den planterar jag ut så snart den blommat klart.
Har uppdaterat webbsidan med fler "okända blommor" om det är någon som har nån minut över ;-)
kerstin z5-6
10-05-2006, 10:20
salix föredrar vårplantering om möjligt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|