Psykofarmaka
Jag har ett gammalt äppelträd av en sort som inte jag gillar. De är väldigt genomskinliga och en del ruttnar redan innan de fallit till marken.
Nu skulle jag vilja plantera ett nytt äppelträd och det gärna ungefär där det gamla står. Givetvis ska jag såga ner det gamla först tongue.gif

Kan man plantera ett nytt äppelträd på ungefär samma ställe som det gamla ? Hur långt bör det vara emellan ?
Och hur långt mellan träden bör det vara i övrigt. Jag har både syren och rönn i närheten.
Åsa, mälardalen zon 2
Med tanke på jordtröttheten så brukar man inte rekommendera att plantera nytt träd där det gamla stått ifall man inte byter ut jorden. Jordtröttheten finns där rotsystemet finns så planterar man en bit bort dit rotsystemet inte nått borde inte jordtrötthet vara några problem.

Hur långt emellan träden det ska vara beror på hur stora de kommer att bli, har du en kraftigväxande rönn + ska plantera ett kraftigväxade äppelträd måste du ha längre avstånd än om du har en svagväxande rönn och ska plantera ett svagväxande äppelträd..
Cilla
Ett alternativ kan vara att både plantera nytt som Åsa beskriver, och att ympa eller låta någon ympa in nya sorter i det äldre trädet. Det är förmodligen Transparente Blanche du har.

Jordtrötthet är inte att leka med, och det är en större operation att byta ut den. Rotsystemet på ett äldre äppelträd är dessutom ganska stort.
Katarina H
Jag tycker också att du ska ympa. Du har troligen ett Transparante Blanche. Ta och ät äpplena direkt från trädet när de är mogna då är de goda (det gäller att vara snabb bara för de blir mjöliga fort). Jag har ett Transparante Blanche som jag just ympat pga av äpplena, men jag njuter nu att de TB som kommer genom att äta dem direkt från trädet. Det är sällan värt att såga ned ett stort träd. Dessutom tar det lång tid för ett nytt äppelträd att bli stort. Har du några bilder på trädet?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon