Psykofarmaka
Jag har ett gammalt ppeltrd av en sort som inte jag gillar. De r vldigt genomskinliga och en del ruttnar redan innan de fallit till marken.
Nu skulle jag vilja plantera ett nytt ppeltrd och det grna ungefr dr det gamla str. Givetvis ska jag sga ner det gamla frst tongue.gif

Kan man plantera ett nytt ppeltrd p ungefr samma stlle som det gamla ? Hur lngt br det vara emellan ?
Och hur lngt mellan trden br det vara i vrigt. Jag har bde syren och rnn i nrheten.
sa, mlardalen zon 2
Med tanke p jordtrttheten s brukar man inte rekommendera att plantera nytt trd dr det gamla sttt ifall man inte byter ut jorden. Jordtrttheten finns dr rotsystemet finns s planterar man en bit bort dit rotsystemet inte ntt borde inte jordtrtthet vara ngra problem.

Hur lngt emellan trden det ska vara beror p hur stora de kommer att bli, har du en kraftigvxande rnn + ska plantera ett kraftigvxade ppeltrd mste du ha lngre avstnd n om du har en svagvxande rnn och ska plantera ett svagvxande ppeltrd..
Cilla
Ett alternativ kan vara att bde plantera nytt som sa beskriver, och att ympa eller lta ngon ympa in nya sorter i det ldre trdet. Det r frmodligen Transparente Blanche du har.

Jordtrtthet r inte att leka med, och det r en strre operation att byta ut den. Rotsystemet p ett ldre ppeltrd r dessutom ganska stort.
Katarina H
Jag tycker ocks att du ska ympa. Du har troligen ett Transparante Blanche. Ta och t pplena direkt frn trdet nr de r mogna d r de goda (det gller att vara snabb bara fr de blir mjliga fort). Jag har ett Transparante Blanche som jag just ympat pga av pplena, men jag njuter nu att de TB som kommer genom att ta dem direkt frn trdet. Det r sllan vrt att sga ned ett stort trd. Dessutom tar det lng tid fr ett nytt ppeltrd att bli stort. Har du ngra bilder p trdet?
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon