Mikael
Ett långt inlägg, jag vet.... rolleyes.gif men kanske någon orkar läsa och ge mig något råd ?

Har idag köpt nya Astilbe ( Arendsii Fanal, Hybrid Brautschleier och Glaberrima Sprite) då de jag hade inte verkar vilja komma tillbaka.
Jag planterade dem sent och förmodligen frös de väl ihjäl i vinter.
De står i norrläge nu. Tänkte att man kanske skulle ta upp dem och sätta i krukor på terrassen i söder för att se om det går att skaka liv i någon av dem men rotsystemen ser väldigt små ut och kanske det inte är någon ide.

Kan jag på något sätt se om de fortfarande lever ??

Köpte även 2 st Plymspirea, Aruncus Dioicus, som jag tänkte ha i en stor kruka. Fungerar det ??

Planterar idag om våra Dahliaknölar och sätter dem i de urnor som de skall bo i resten av sommaren. Köpte U-jord från Hasselfors. Behöver jag blanda i Chrysan i jorden ?? Köpte en kartong sådant då jag tyckte det verkade bra. Eller ska man låta bli och ge näring senare i sommar...

Hittade även ytterligare en stor fyrkantig urna för halva priset. Den är 110 cm hög och 40 x0 cm vid. I den tänkte jag sätta en nästan vit Solros.
Hur mycket, om något, törs man plantera runtomkring så att det blir snyggt och hänger runtomkring ?
Tänkte mig typ Silvernjurvinda, låg Luktärt, Asarina etc.

Jag är jätteglad för alla eventuella svar och råd jag kan tänkas få.

/Mikael
Nutten
Tänkte bara nämna att plymspirean blir en rätt rejäl buske, så det får vara en bra STOOOOOOR kruka du har till dem. Det är klart, planteras de trångt så växer de väl inte lika mycket, men det är synd på en så pampig växt...
Katrina
Vad det gäller solrosen i kruka, så skulle inte jag dra mig för att sätta dit de "hängväxter" jag ville ha! rolleyes.gif
Solrosens rötter går bra mycket längre ner än vad de andra gör inbillar jag mig. Krukan är ju rejäl, så det borde inte vara några problem!

Chrysan är långtidsverkande och det är kanske en smaksak om du vill ha i det från början....
Jag antar att jorden redan är gödslad så det är väl knappast nödvändigt med Chrysan me´samma - men lite senare under säsongen, typ midsommar, kan det vara bra att ha i en näve.
Betty
CITAT (Mikael @ 10-05-2003, 12:53)
Har idag köpt nya Astilbe ( Arendsii Fanal, Hybrid Brautschleier och Glaberrima Sprite) då de jag hade inte verkar vilja komma tillbaka.
Jag planterade dem sent och förmodligen frös de väl ihjäl i vinter.

Astilbe vaknar sent, det syns inte ett liv i mina ännu (zon 6), men jag vet att de kommer så småningom. Jag skulle nog vänta ett tag till med att dödförklara dem om jag var du! smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Jag skulle nog också avvakta när det gäller astilben de är ganska sena. Såg att de precis har börjat titta upp med skott på någon centimeter i enköpings parker i ett lite soligare läge, i norrläge brukar de dyka upp senare.
fiffigafrun
Bra då vet jag det att de är lite sega, för mina astilbe på norrsidan visar inte mkt till livstecken ännu.
Mikael
CITAT (Nutten @ 10-05-2003, 18:47)
Tänkte bara nämna att plymspirean blir en rätt rejäl buske, så det får vara en bra STOOOOOOR kruka du har till dem. Det är klart, planteras de trångt så växer de väl inte lika mycket, men det är synd på en så pampig växt...

Jag har valt en rund kruka, 50 cm i diameter och 30 cm djup.
Kanske det är för litet ???

Jag en annan kruka som jag haft en Thuja i på terrassen. Den är ungefär lika vid men lite djupare, tror den rymmer 30 liter jord ....
Jag har satt våra Dahlior i sådana.
Är denna kruka bättre ?
Jag vill ju att det ska bli snyggt första sommaren. Man kanske kan dela på den till nästa sommar ?

Konsulterade även min granne vad gällde min Astilbe och jag sparade 3 som jag nu planeterat i krukor och flyttat till terrassen.
Tusen tack för alla råd !
Mikael
CITAT (Katrina @ 10-05-2003, 21:58)
Vad det gäller solrosen i kruka, så skulle inte jag dra mig för att sätta dit de "hängväxter" jag ville ha! rolleyes.gif
Solrosens rötter går bra mycket längre ner än vad de andra gör inbillar jag mig. Krukan är ju rejäl, så det borde inte vara några problem!

Kan man samplantera något med Dahlior också ?
Har Dahlior i 30 liters urnor. Fast dom kanske inte gillar att dela urna med någon annan.... rolleyes.gif

Jag planterade 2 st Hawaii i år, ny sort. Ser på de första bladen att det är någon vit beläggning på kanterna, nästan som torkad målarfärg...
Är det någon sjukdom ??? Vill inte att mina andra Dahlior på terrassen ska ta skada...
Katrina
Jag hade Bacopa, Snöflinga, i en av mina Dahliakrukor förra året. Det gick bra!
Inte tror jag Dahlia har nåt emot sällskap, men de blir ju stora (många av dem iaf), så det vill till att krukan räcker för allihop.
Sen kan man tänka på att "sällskapsdamerna" ska ha en annan typ av rotsystem....inte djupgående.

Apropå det; det finns ju koreansk plymspirea - den blir ung 30cm hög och växer jättefint i kuddform. smile.gif
Järfälla
Kan man hitta bild på koreansk plymspirea på nätet månne? Det lät intressant.
Betty
CITAT (Järfälla @ 12-05-2003, 18:12)
Kan man hitta bild på koreansk plymspirea på nätet månne? Det lät intressant.

Ja det kan man! Aruncus aethusifolius - Koreansk plymspirea hittar du här: http://www.arborea.se/aruncus.htm#aethusifolius
Mikael
Häpp !
Några dagar i solen på terrassen gjorde susen för Astilben jag trodde var död !!
Nu växer den så det knakar. Flyttar över dem till en urna och gör en liten grupp eftersom jag redan bytt ut dem där de stod från början.
Gunvor Nilsson
Min astilbe är inte synlig än, men den brukar vara trög i starten!
/Gunvor
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon