Full version: Agapanthus
Caprice
Har nu införskaffat två Kärleksliljor, som de nu kallas... smile.gif
De är av den vita sorten, har inget artnamn... inköpta på mässan.
Har förodlat dem sedan ca 4 veckor, har ca 1dm "strån" som tittar upp...

Men efter läst info om den, så verkar det som den ofta trilskas, den blommar bara om den behagar göra så... mad.gif

Ni som har den, hur funkar det för er..?
Alexander-VG-zon3
ha den i trånga krukor röttern ska verkligen pressas å har du dne ritikgt trångt då blommar den för fult wub.gif
Mia, zon 3
Fast min blommar trots att den har massor med plats.... huh.gif
Vet inte alls vad det beror på. Har sett att det ska gå att ha dem på friland bra mycket längre uppåt än man tror, så det ska jag testa.
Prova att söka bland gamla inlägg!
Alexander-VG-zon3
-6c ska dom väl klara har jag läst på nätet
thomaswahlqvist
Min har övervintrat ute med en lövhög över, nu kommer bladen upp och allt ser brea ut, grävde ner hela krukan.
Elisabeth P
Behöver den mycket extra näring, typ gödsel?

Om man vill ha den tillsammans med något annat kan jag då gräva ner en liten kruka med liljan i , i en större kruka? ÖHH wacko.gif fatta ni vad jag menar?

Lisa
Alexander-VG-zon3
CITAT (Lisa:) @ 06-05-2006, 19:04)
Behöver den mycket extra näring, typ gödsel?

Om man vill ha den tillsammans med något annat kan jag då gräva ner en liten kruka med liljan i , i en större kruka? ÖHH wacko.gif fatta ni vad jag menar?

Lisa

dom trivs i trånga så ska du ha fler i syörre kruka . gräver du ner den mindre krukan i dne stora med växten i den lilla å växterna i den stora typ wub.gif
så krukan sen plantera liljan med kruka å allt i dne stora
Rossi
Vi har en blå Agapanthus, köpt som grön växt. Den blommar villigt varje år. Hade 13 blommor ifjor. Den står i en stor låda som min man har snickrat ihop. Så det där om att den måste stå trångt stämmer inte alls. (Den har det ju inte speciellt trångt ute i det fria som den växer naturligt!!!)

På vintern står den i vårt förråd (fönster runtom så den står halvljust) där vi har 8-11 grader. Den får en slurk vatten någon gång i månaden då. På våren när frostrisken är över tar vi ut den, ger den lite hönsgödsel och börjar vattna ordentligt.

Ja, så sköter vi den och den trivs utmärkt!
Caprice
Verkar vara en mycket nyckfull Madam, mao... intressant utmaning... biggrin.gif

Det där med stor kruka sägs ofta även om änglatrumpet tex... finns de som friplanterar dem, och de blommar så det knakar... unsure.gif

Det är bara att hålla tummarna!

Tack för tipsen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon