Mia, zon 3
Hej alla!

Nu börjar man allt oftare se det nya sättet att ange härdighet för perenner. Vad har detta eminenta forums medlemmar för åsikter om detta? Tillämpas det ute i plantskolor än? Tror vi att det kommer att ersätta det gamla systemet med zonkartan?

För er som inte sett detta nya system så har jag fått det förklarat såhär:
A = perenn i hela landet utan åtgärd
B = perenn på skyddad/dränerad plats i hela landet
C = perenn på skyddad/dränerad plats i stora delar av landet
D = perenn endast i landets mildaste delar
Alexander-VG-zon3
jag tycker det med siffror är bättre wub.gif
KURT
zon-systemet är ju inte anpassat till perenner, utan snarast till träd och buskar. Det är nog många som blir besvikna om man följer zon systemet och perenner dör p g a t ex bristande dränering.
Alexander-VG-zon3
CITAT (KURT @ 05-05-2006, 12:30)
zon-systemet är ju inte anpassat till perenner, utan snarast till träd och buskar. Det är nog många som blir besvikna om man följer zon systemet och perenner dör p g a t ex bristande dränering.

jop det är ju dte med men jag vet inte känne rändå bättre för det andra det är mer säkert . eller kannks einte mersäkert men känsn som man har bättre koll eller nåt .
fast det bästa hadde ju igentliogen varit att ha bägge
både siffror å bokstäver
Mia, zon 3
Jag har nog själv upplevt den gamla zonindelningen som lite avskräckande - "ska jag våga köpa den där, jag som bor i zon 3?". Egentligen är det nog mera växtplatsen som avgör, så på så sätt tycker jag det nya verkar bättre. Men det känns som det kanske borde finnas fler "steg"? Eller? huh.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Mia @ zon 3,05-05-2006, 13:31)
Jag har nog själv upplevt den gamla zonindelningen som lite avskräckande - "ska jag våga köpa den där, jag som bor i zon 3?". Egentligen är det nog mera växtplatsen som avgör, så på så sätt tycker jag det nya verkar bättre. Men det känns som det kanske borde finnas fler "steg"? Eller? huh.gif

det är det jag menar du vet att det var avskräkande alltså då har du koll på läget dne klara sig inte där i barlägen men om det står för halva landet . hur vet man då exakt i halva landet du är wub.gif
Ewa L
Jag brukar inte bry mig så mycket om zonindelningen vad gäller perenner eftersom det är viktigare med läget.
Där det uppges bokstäver däremot kollar jag om jag behöver göra nå't.
Eva 33c
Vill bara säga att det inte är något nytt system. I "Perennboken" från 1989 används det i beskrivningen av varje växt. Systemet är ju till för just perenner till skillnad från zon-systemet som främst gäller vedartade växter. Men det har kommit lite i skymundan. Det vore bra om det användes mer tycker jag. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon