Sollan
Jag har två grodor i min damm. Den ena som har randiga ben och rödaktiga fötter kväker. Den andra, som jag inte sett varken fötter eller ben på, har ett helt annat läte. Kvock, kvock, kvock i ett mycket högre tonläge.
Är det två olika sorters herrgrodor jag har eller är det en herr och fru av samma sort?
zaaritha
Verkar trevligt m dessa grodor!
Jag har svårt att förstå att många tycker grodor o paddor--är "äckliga"...
De gör ingen skada--tvärtom!
Och; ödlor o groddjur är --i mitt tycke--trevliga!
Sollan
Ja, de sitter fortfarande och ropar, tydligen utan att hitta några fruar... Börjar tycka synd om dem faktiskt. Har inte lyckats lura ut vad det är för sorter heller...
Paddan Pettersson var ute och travade för några dagar sedan, roligt att se honom igen!
Ophelia
CITAT (Sollan @ 06-05-2006, 23:19)
Paddan Pettersson var ute och travade för några dagar sedan, roligt att se honom igen!

laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Gamla vänner?? smile.gif
amaira
Randiga ben och rödaktiga fötter. Sorry. Jag har ingen aning. ohmy.gif
Whiskuchi
Grodan på denna sidan ser ut att ha randiga ben väl?
Sollan
Så såg en av dem ut. Men är fortfarande mystifierad över de olika lätena.... Kvääk, kvääk, klock, klock, klock, kvääk...... De verkade inte bry sig om varandra heller...
Pettersson och jag är gamla bekanta. Han brukar roa sig med att gräva ner sig i rabatterna och skrämma vettet ur mig. Annars bor han under rabarbern.
Anders zon 1
På din beskrivning skulle jag gissa att du har en åkergroda och en vanlig groda i dammen. Det är för övrigt de enda grodarter som förekommer i Stockholmstrakten - vanlig padda finns naturligtvis också men det är ju något helt annat. Både åkergroda och vanlig groda är brungrodor och ganska lika varandra . Åkergrodan är dock för det mesta mindre än vanlig groda och hanarna brukar kunna skifta i en blåaktig nyans under lektiden nu på våren. Vanlig groda har inte någon blåaktiga nyans. När det gäller lätena så är dom väldigt olika varandra. Åkergrodan har ett ganska mjukt läte i relativt högt tonläge som jag inte vet hur man ska beskriva i ord (kanske något i stil med boåpp, boåpp) . I Fältbiologernas bok "Grod- och kräldjur i Norden" beskrivs åkergrodans läte som att det "liknar det ljud som uppstår när luften lämnar en sjunkande flaska". Vanlig groda har däremont ett knorrande, ganska tonlöst läte.
Sollan
Tack för förslag. Så kul att kunna ev få artbestämning på dem. De har nu tystnat, förmodligen för att parningtiden är över eller för att de tröttnat på min grod-fru-fria damm?
Försökte lyssna på någon hemsida på hur grodorna låter men det gick inget bra (för ålderstigen dator?). Kan bara gissa hur en sjunkande flaska låter...
Hoppas på smågrodor i alla fall.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon