Full version: Fruktträd
Görel på Väddö
Hej
vi har en sommarstuga i Roslagen i zon 3-4. Där vill jag plantera ett eller två äppelträd och ett plommonträd.

Tomten består mest av berg och tunna lager jord ovanpå, lite skog och en lite jordrikare ängsdel. På ängsdelen tror jag att det kan vara lämpligt att plantera träden.

Jag undrar därför:

1. Den enda plats med sol hela dagen är där det står en stor en (som jag gärna tar bort. Dessutom är det bara ett par meter till en jättestor gran (som jag inte vill ta bort). Kan fruktträd må bra på en sådan plats eller är jorden ohjälpligt för sur?

2. Är det sant att vinteräppelträd klarar sig med mindre sol än sommar och höstäpplen. Om det är så skulle jag vilja plantera ett Åkeröträd på en plats med sol c:a 60-70% av dagen sommartid och lite mindre vår och höst. Fungerar det.

3. Är Åkerö på fröstam en bra idé. Jag vill ju att trädet ska leva länge.

4. Vad har plommonträd för krav på jordmån och ljus

5. Några förslag på snälla och goda sommar och höstäpplen med lång skördetid

Jag blir mycket tacksam för svar
Åsa, mälardalen zon 2
Äppelträd går bra att odla nära barrväxter, så att det finns en och gran i närheten brukar inte vara några problem.

60-70% av dagen sol borde räcka till äppelträd, äppelträden i sig själva kan växa ganska skuggigt men det är solen som ger sötma till frukten.

Vill du ha ett långlivat äppelträd är fröstam ett bra val. Bra att veta är att Åkerö är känt för att ta god tid på sig för att sätta frukt (10-15år) ifall man har fröstam eller A2. Har själv MM106 som inte är lika långlivad och på den grundstammen satte mitt åkerö flera frukter när det bara var 3år gammalt så man får nog tänka efter hur otålig man är när det gäller skörd.

Äppelträd bör planteras i väldränerad jord.

Plommonträd: Så enormt kinkiga är inte plommonträd men de vill att jorden ska ha bra dränering de trivs inte i vattensjuk jord + de vill stå soligt.

När det gäller sort på äppelträd så är det ett ganska personligt val ofta har man ganska olika smak när det gäller ätliga produkter själv gillar jag Aroma, Kim, Gloster, ribston m. fl

Här kan du hitta förteckning över en del sorter, kanske du kan hitta någon som passar:

http://www.algonet.se/~reinisch/apple.htm
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon