Monarda
på min gardenia. Har pysslat om den hela vintern med kalkfritt vatten och daglig dusch. Nu har den flyttat ut på altanen och belönat mig med massor av kritvita, väldoftande blommor. Jag är helt såld på denna utsökta doft och undrar om någon här på forumet känner till någon parfym med gardenia som doftnot. wub.gif
LadyG
Gardenia-Crèmedeodorant

I högra spalten listar de fler gardenia-doftande produkter.

Har dock aldrig testat dem själv.
Monarda
Och extrapris på allt! Jag beställde rubbet och hoppas det infriar förväntningarna.
zaaritha
Waoow!
Gardenia!
Alltid tyckt de är så vackra--men hur sköter man dem?
Aldrig vågat skaffa nå´n......... wub.gif
LadyG
CITAT (Monarda @ 05-05-2006, 23:47)
Och extrapris på allt! Jag beställde rubbet och hoppas det infriar förväntningarna.

OJ! Hoppas det doftar gott då, annars blir det lite trist.
Monarda
CITAT (zaaritha @ 06-05-2006, 00:07)
Waoow!
Gardenia!
Alltid tyckt de är så vackra--men hur sköter man dem?
Aldrig vågat skaffa nå´n......... wub.gif

Kalkfritt vatten tror jag är viktigt. Även till duschen för annars blir det fula kalkfläckar på bladen. Blomknopparna ska man undvika att duscha, blommorna får nämligen bruna fläckar då. Jag har matat min med orkidénäring, vilket den tycktes gilla. Svag dos vid varje vattning.
Den har stått vid ett söderfönster på ett bord en bit in i rummet i normal rumstemperatur. Dom vill väl egentligen ha det svalt men det här tycktes fungera i alla fall. Och som sagt, nu är det altanlivet som gäller och det verkar den gilla. Bara en enda blomma fyller hela uterummet med doft!

Numera säljer dom i snabbbköpen då och då till rimlig kostnad så det är ju inte hela världen om det går åt skogen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon