Ingela_67
06-05-2006, 08:33
Hej,
Har tidigare kört en maskkompost i gamla brödbackar...det fungerade jättebra..men jag skulle vilja köra någon "anordning" där jag kan ha dem utomhus både vintertid och sommartid utan att det regnar in i komposten eller att de fryser ihjäl.
Har ni någon "smart" lösning på detta?
// Ingela.
Då tror jag att det är bättre med en "vanlig" varmkompost, d v s inga maskar!. Det är svårt att isolera en behållare och samtidigt tillåta överskottsvatten att rinna bort och få en stabil miljö så att maskarna trivs. Väljer man en vanlig varmkompost så kan man antingen köpa en färdig, eller tillverka en själv, den måste vara isolerad och vara gjord av material som tål vatten, och det får inte vara några springor så att gnagare kan ta sig in, och man skall kunna röra om på något sätt. Bakterierna i en varmkost jobbar väl så fort som maskarna.
Ingela_67
06-05-2006, 18:42
..jag vill ändå ha en maskkompost eftersom jag använder "avrinningen" till att gödsla mina blommor med, vilket är kanongödsel :0)
// Ingela.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.