Full version: Jordförbättring.
Lauraline
Vi har precis köpt hus och tomten är fylld av "70 år gamla", spontana, mycket välfyllda rabatter.
Min mamma tittade på jorden vid ett besök igår och sa att jorden är mycket dålig något som jag anat för det ser kompakt, torrt och konstigt ut.
(Jag är dock nybörjare på trädgårdspyssel)

Hur går man tillväga. Gör man helt om rabatterna och gräver upp allt i dem och sätter i ny jord och ngn form av näring och så tillbaka med växterna igen.
Eller kan man förbättre genom att luckra upp på ngt vis och ordna ovanifrån?

Min oro är just att det är så välfyllda rabatter att jag knappt vet själv vad som händer om jag gräver runt dem, det är massor av lökar och perenner huller om buller och ännu har vi inte sett allt som finns eftersom vi inte bott här vår/sommar.

Vore enormt tacksam för bra tips om hur man gör.
noora
Gräv i alla fall inte upp något än, eftersom du inte har sett vad som växer där. Växterna lär inte dö av ytterligare ett år med "dålig jord", så det är inte kris ens om du inte lyckas göra något alls åt dem i år smile.gif

Jag är inte expert på rabatter (har bara haft sådana i drygt ett år nu), så jag har inga säkra råd att ge angående hur man bäst förbättrar jorden. Jag skulle slängt på ett lager kompost och myllat ner det lite försiktigt där det går, men det får man upprepa många år i rad innan jorden blir riktigt bra.
olgak
Ja, kompost om du har, eller köpt kogödsel på säck. Sen kan du fortsätta under sommaren och tillföra mer organiskt material genom att lägga t.ex. gräsklipp mellan plantorna. Senare, när du ser vad som växer där, kanske du vill börja möblera om och planera rabatterna efter ditt eget tycke. Då kan du ju passa på att byta ut en del av jorden där just den flyttade plantan står.

En del säger att man aldrig behöver byta jorden i rabatter, utan man bara fyller på med mer organiskt material och förbättrar den befintliga jorden på det sättet. Jag (vi smile.gif) grävde dock ur ca 20-25 cm av den gamla jorden ur rabatterna och fyllde med ny underbar köpejord på lass. Det har jag inte ångrat än i alla fall. Nu gäller det bara att fylla på med kogödsel varje år, så att man inte hamnar i samma situation igen.

Sen har du ju den underbara metoden Lasagna Gardening (Lasagna Gardening) där man bygger upp sin jord själv ovanpå den befintliga jorden. (Man lägger tidningspapper i botten och sen lägger man gödsel, kompost, löv, vad man nu har, i lager - som en lasagne.) Jag är själv GALEN i lasagne-metoden, och älskar Patricia Lanza's bok. En super inspirationskälla även om man inte har möjlighet att praktisera metoden fullt ut!
akagebeck
Hej!!
Jag var i precis samma sits som du, för ett år sen och visste knappt vad det var för skillnad på perenner, sommarblommor och lökväxter mm. Det växte fullt med blommor i rabatterna och jag hade flera områden som var "odefinierade" dvs lite blandade växter som växte huller om buller.

Fick också höra av kunniga besökare att jorden var dålig och näringsfattig.

Första sommaren fick bli ett betraktelseår helt enkelt. Jag rörde inte mycket i rabatterna. Vattnade när det såg hängigt ut och tog bort sånt som jag förstod var ogräs. De flesta plantorna växte mycket trots att det var näringsfattigt. Det var nog rosorna som blev mest lidande.

I höstas började jag dock gräva upp lite plantor för att jag hade hört att man kunde dela perenner. Det var alltså första gången jag satte spaden i jorden och det var först då jag började inse hur "det fungerar" i rabatterna. (Nu är jag helt biten av trädgårdsarbete och har källaren full med förkultiverade plantor som ska placeras ut i rabatterna.)

Mitt råd till dig är iallafall, att vänta det första året och känna efter vilka växter du giller och inte gillar. Och sen börja gräva och rensa upp mellan plantorna. Då kan du passa på att blanda ut med kompostjord eller köpt plantjord eller kogödsel. Man får ganska snabbt en känsla för hur man ska göra. Man behöver inte gräva upp allt på en gång. Man kan ju ta lite vartefter man vill.

I år har jag blandat ner kogödsel i rabatterna och börjat flytta om plantorna. Målet är att få lite mer definierade "öar" av plantorna.

Det här året ska bli ett experiment-år!! Ser verkligen fram mot det!
tullmejs
Lite beroende på vad man har för jordmån och förstås hur ambitionerna ser ut behöver man inte gödsla och förbättra (eller vattna) så mycket som en del gör.

Som andra sagt, ta det piano med grävning i år. Passa på att titta noga vad som finns och skissa eller fota eller nåt, kanske rentav sätt små skyltar! Man minns inte så bra som man tror :-)
akagebeck
Det är en mycket bra idé att fotografera rabatterna! Det gjorde jag förra året. Varannan, var tredje vecka sådär, vartefter det förändrades. Och det har jag haft MYCKET nytta av. laugh.gif Man glömmer otroligt snabbt vad som stod var och hur det såg ut tidigare.
Jag kan verkligen rekommendera det.

Och att rita kartor eller skisser över rabatterna. Då blir det lättare sen att planera.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon