Full version: Jordförbättring.
Lauraline
Vi har precis köpt hus och tomten är fylld av "70 år gamla", spontana, mycket välfyllda rabatter.
Min mamma tittade på jorden vid ett besök igår och sa att jorden är mycket dålig något som jag anat för det ser kompakt, torrt och konstigt ut.
(Jag är dock nybörjare på trädgårdspyssel)

Hur går man tillväga. Gör man helt om rabatterna och gräver upp allt i dem och sätter i ny jord och ngn form av näring och så tillbaka med växterna igen.
Eller kan man förbättre genom att luckra upp på ngt vis och ordna ovanifrån?

Min oro är just att det är så välfyllda rabatter att jag knappt vet själv vad som händer om jag gräver runt dem, det är massor av lökar och perenner huller om buller och ännu har vi inte sett allt som finns eftersom vi inte bott här vår/sommar.

Vore enormt tacksam för bra tips om hur man gör.
noora
Gräv i alla fall inte upp något än, eftersom du inte har sett vad som växer där. Växterna lär inte dö av ytterligare ett år med "dålig jord", så det är inte kris ens om du inte lyckas göra något alls åt dem i år smile.gif

Jag är inte expert på rabatter (har bara haft sådana i drygt ett år nu), så jag har inga säkra råd att ge angående hur man bäst förbättrar jorden. Jag skulle slängt på ett lager kompost och myllat ner det lite försiktigt där det går, men det får man upprepa många år i rad innan jorden blir riktigt bra.
olgak
Ja, kompost om du har, eller köpt kogödsel på säck. Sen kan du fortsätta under sommaren och tillföra mer organiskt material genom att lägga t.ex. gräsklipp mellan plantorna. Senare, när du ser vad som växer där, kanske du vill börja möblera om och planera rabatterna efter ditt eget tycke. Då kan du ju passa på att byta ut en del av jorden där just den flyttade plantan står.