Full version: Persika Frost
svempa
Hejsan
Jag har varit och köpt en persika hur beskär jag den eller skall man beskära den överhuvud taget??????????????

MVH svempa ;) ;)
Ophelia
Under fliken aktiviteter på Odlas startsida och frågor & svar, "persika" kan du hitta en mycket information om beskärning samt annat smått och gott. Klart är att du INTE ska beskära persikan nu p g a gummiflöde för jag antar att du vill ha den kvar.

En bra bok om beskärning är "Nya beskärningsboken" av Vollbrecht. Alm och veltman.
Jan af Lisö
Jag tycker också att denna beskäringsbok är bra, men frågan är om dess instruktion hur man beskär Frost verkar inte passa just för mitt exemplar.

Nu tar jag bara bort sånt som frusit sönder under vintern.
Cilla
Träd bör stå i backen på nya växtstället minst en hel växtsäsong innan man ens tänker på att beskära dem. De behöver sitt grenverk och blad för att ge rötterna energi till att utvecklas.

Sedan skär man på sensommar/tidig höst så lite i persika som man kan, de grenar som korsar eller kommer att korsa och skava, samt dött.Eller ingenting alls om detta inte finns. Inkortningar av grenar brukar inte bli bra, bättre at ta hela grenar när de är unga och snitten blir små.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon