SaraS
Den raringen trivdes ju nått så fantastiskt på sin växtplats där han hamnade förra året. wub.gif Nu börjar det ju närma sig beskärning och rosen är nästan en meter hög med en grov "huvudstam" och flera till skott. Hur mycket ska jag ta ner den nu första året? Eftersom den blommar på alla skott så blir jag lite förvirrad... laugh.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Är inte den mer åt buskroshållet, för isåfall brukar man inte beskära de första 3-4åren och sedan börjar man göra lätta gallringar. Det som är dött eller sjukt kan man dock alltid ta bort.
SaraS
Vad bra! För den växer så fint så det känndes konstigt att beskära den....
kerstin z5-6
nej det finns ingen anledning att beskära buskrosor innan de är 4 år gamla om platsbrist inte finns
Ta bort ev död ved bara smile.gif
Magdis
Gäller det alla buskrosor? Jag har två stycken Therese Bugnuet som jag köpte förra våren och de växte väldigt mycket under sommaren så att det blev långa slanor. Jag hade tänkt korta av dem lite så att busken ska grena sig mera. Beskärning är något som jag tycker är väldigt svårt, jag har svårt att se framför mig hur skotten kommer att växa vidare och hur busken kommer bli formad. Såvitt jag har förstått så ska man försöka klippa på olika längder så att det inte blir en "midja" på busken och så att de nya skotten ska växa utåt. Men man kanske inte ska göra så att alla nya skott växer utåt om det är så att busken ser ganska gles ut på mitten?
kristerh
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,06-05-2006, 15:36)
Är inte den mer åt buskroshållet, för isåfall brukar man inte beskära de första 3-4åren och sedan börjar man göra lätta gallringar. Det som är dött eller sjukt kan man dock alltid ta bort.

tack för infot, det visste jag inte så jag har klippt ner den varje år ohmy.gif men nu är den så hög att det omöjligt kan vara en "vanlig" ros tänkte jag senast i helgen, nu får den växa fritt.
krister
kristerh
Måste upplysa om att den här rosen är väldigt tålig, undrar vilken zon den går i wink.gif jag har den ena i en kruka som står på en bergsskreva i trädgården zon 2-3 där står den sommar som vinter, utan skydd, och varje år tror jag att den fryst, men icke, den fortsätter som om inget skulle ha hänt wub.gif
krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon