Full version: Vresroshäck?
Elektra
Vår unghund tror att hon är en känguru och hoppar gladeligen ut och in över fårstängslet som förre ägaren en gång satte upp för att hålla sin egen hund kvar på tomten. När vi flyttade hit i höstas höll hon sig snällt inne, men i takt med att hon vuxit har även stängslet "krympt" + att det är ganska trist med ett gammalt fårstängsel som stör utsikten över det böljande landskapet. blink.gif wacko.gif

Jag funderar nu på att plantera vresrosor innanför stängslet så slipper vi se det + att det även kan hjälpa hundarna att hålla tomten rådjursfri. biggrin.gif Frågan är då, hur tätt ska man plantera och hur snabbt växer det? Själva tomten är på > 3000kvm och vi har inga grannar att ta hänsyn till, möjligen bonden vars åker gränsar mot biten vi vill plantera häcken mot. Vi bor i zon II i utkanten av en mindre by med jordbruksmark och skog runt tomten som frestar en liten nos. wub.gif Alternativa förslag som inte blir så dyra som att byta ut allt stängsel mot ngt högre? Huset ska renoveras så jag kan inte lägga ner hur mkt som helst på trädgården, än. tongue.gif
cato
Vresrosor kan du plantera med 80-90 cm:s avstånd mellan plantorna.
Hur snabbt de växer beror mycket på växtbetingelserna på platsen.
Räkna med att det tar minst 3 år innan de blir meterhöga.
Sorten Hansa, Tycker jag har växt snabbast hos oss.

Hälsningar
Cato
Elektra
Är det några problem med vresrosor, sprider de sig mycket eller kan man räkna med att de håller sig där man planterar dem? Min sambo blev inte så entusiastisk när han förstod vad jag menade för rosor, utan menade på att de var ett elände att hålla efter. Jag har trott att man lät dem bara vara och körde gräsklipparen fram till buskagen och i övrigt inte behöver göra så mkt mer. huh.gif

Vilka alternativ skulle kunna fungera som är snabbväxande och inte blir över 2 m utan beskärning? Vi har syrener på tomten, men de är ju bara fina en kort period och även om tomten sluttar något så vill jag inte ta bort för mycket av synintrycket av det vackra landskapet nedanför.

Grannen har erbjudit oss att låna elaggregatet, men det känns som overkill att behöva ha eltråd för att hålla lillknas på tomten. sad.gif Är inte så säker på att det skulle hjälpa iaf eftersom hon med lätthet hoppar över den tråd jag satte upp ett par dm ovanför stängslet.
Hannele
CITAT (Elektra @ 07-05-2006, 08:29)
Är det några problem med vresrosor, sprider de sig mycket eller kan man räkna med att de håller sig där man planterar dem?

Hypriden Rosa rugosa 'Hansa' har höllt sej på plats 15 år, men då har jag aldrig klippt den.
Klippning stimulerar ju rotskott, så kanske blir det mera då, att den sprider sej?
(Nu har jag avlägsnat några gamla grenar, inte skövlat ner hela buskar, efter tio år.)

Här är det tre buskar Hansa tillsammans, doftar ljuvligt!

Bild på över 10 år gammal Rosa rugosa 'Hansa' hyprid.
Inga sidoskott (före första avlägsnansde av några gamla grenar).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon