Christa
Väg in alla parametrar som du tycker har betydelse vid val av sort.
Maria i Helsingborg
Svårt när man inte känner till alla - och vem gör det?? huh.gif
cato
Mitt bästa plommon finns ej med på listan JUBILEUM

Hälsningar
Cato

URSÄKTA!
Det fanns ju med. Hur kunde jag missa det!

CATO
zaaritha
Czar--är lagom sött/syrligt!
Victoria är tamt i smaken!
Johan.S
Jag skulle röstat på Reine Claude grön (Reine Claude vanlig grön; Stor grön Reine Claude; Grön Renklo) om den funnits med som alternativ.

Hackman och Allmänt gulplommon saknar jag också i listan.
wolkenkrabber
Röstade på Czar eftersom det plommonträdet går bra hos mig i Östersund
Christa
Tack för röstning och kommentarer. Cato efterfrågar Jubileum men den finns på listan. Hoppas du röstar nu om du inte redan har gjort det.

Intressant att höra att Czar går ända uppe i Östersund. När det gäller plommonträd så anger olika plantskolor olika härdighet. Viktoria står ofta upp till zon 3 men det är väldigt vanligt i Borås och där är det zon 4.
Powerowic
hur är det egentligen med viktoria, har både stubbskott och frösådder från stubbskottet från originalträdet, är det viktoria då?
Cilla
Allt nedanför förädlingspunkten, som är svår att se på ett äldre träd och stubbe, kommer från grundstammen som vanligtvis är Prunus cerasifera, dvs körsbärsplommon. Ofta är det den som tar över när man tar ned ett plommonträd, och det är oftare rotskott från den som skjuter upp än kärnsådder från sorten.

Den grundstammen till plommon är mycket rotskottsvillig, kan bli lika täta skogar som när man tar ned en asp. Det tar många år att få frukt på den, de är mindre än kulturplommon, men smakar enligt min smak bra.
Powerowic
tog ner trädet för ca 10 år sedan, från stubben kom då 4 skott, dessa blev emmellertid fläkta av för mycket frukt och gav inte på några år tog sedan bort 3 och det som är kvar gav förra året kopiösa mängder med stora plommon ca 60 gram styck, bredvid trädet har också några träd kommit upp varav det ena växte nära 2m förra sommaren
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon