Holio
Köpte ett olivträd idag. Fin och fräsch och den verkar må bra. Änsålänge. Men hur ska jag göra i vinter? Jag har funderat på att ställa ut den i kallförrådet med en timerställd UV-lampa. Kan det funka? Vilken temperatur ska den ha på vintern? Hur många soltimmar? Hur mycket vatten?
Åsa, mälardalen zon 2
UV lampa är inget att satsa på med tanke på att det inte är UV ljuset som ingår i fotosyntesen, en vanlig lysrörslampa placerad 10cm ovanför växten gör mer nytta.

En 12-14 timmar per dygn brukar det vara bra att belysa växten, ifall man kan så är det bra att ställa växten i en temp på runt +8-10C. Vattnar gör man olika beroende på temperaturen håller man bara några plusgrader så ska växten bara vara lite fuktig, ju varmare växten står desto mera vatten behöver den under vintervilan.
Alexander-VG-zon3
jag har mina olivträd ute på vinter rätt sent dom klara ner till -10c så ta in den vid -5c då kankse i kallförård har själ mina växter i föråd över vintern med skydd . så sät tin den där med ljuse å bara dte inte går under -10c så klara den det .
en vintertemp den trivs i är +10c men överlever -10c . int myket vattane bara så dne överlever å inte tappar blad . kallare mindre vatten .
när det är +5c på natten kna du ta ut den igen efter avhärdning som görs på att man tar in den på natten å har dne i skugga på dan . själv börjar jag avgärda mina växter redan i janurari,feburari för mina växter åker in på vintern sen nogra veckopr ut igen .
så gör så här
på vintern när det bler -5c ta in den i förådet å gör som du tänk . bara olivträdet inte är under -10c wub.gif
lycka till
Alexander-VG-zon3
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,06-05-2006, 19:48)
UV lampa är inget att satsa på med tanke på att det inte är UV ljuset som ingår i fotosyntesen, en vanlig lysrörslampa placerad 10cm ovanför växten gör mer nytta.

japp där sa du nåt bra med . det är nog bättre eller nån annat lampa wub.gif
du han före Åsa wub.gif
Holio
Tackar. Snabba bra svar. Då kan jag börja planera för vintern nu då smile.gif
yenny
Jag har mina oliver inne i vardagsrummsfönstret över vintern... så det fungerar det med.

(fast jag får inga blommor eller oliver)
Alexander-VG-zon3
CITAT (yenny @ 06-05-2006, 20:44)
Jag har mina oliver inne i vardagsrummsfönstret över vintern... så det fungerar det med.

roligare med blommor min blommar nu med knoppar wub.gif
fast har ljust extra ljuse å svalt ågr dte inne med wub.gif
yenny
CITAT (flaxss @ 06-05-2006, 21:08)
CITAT (yenny @ 06-05-2006, 20:44)

roligare med blommor min blommar nu med knoppar wub.gif
fast har ljust extra ljuse å svalt ågr dte inne med wub.gif

jo visst vore det kul med blommor.. fast det får gå ändå... jag vill inte gärna frysa på vintern.
Alexander-VG-zon3
CITAT (yenny @ 06-05-2006, 21:46)
jo visst vore det kul med blommor.. fast det får gå ändå... jag vill inte gärna frysa på vintern.

ahha nej inte jag heller biggrin.gif laugh.gif wub.gif
fast för just olivträd så är faktist det bästa för dne att vara ute tills max å sne ta i den i föråd eller växthus eller i ett svaltrum inne å sen ta ut den igen så dne inte vänjs vid bättre utan kör med den tuffa stilen för har man den ute till överlevnasnivå så slipper man allt som
bladfall
spinn
andra ohyra
att den dör
bler ful
klen
vattning å gödinig m.m
så fast inte oliv trivs alls med den svenska vintern så är dte ändå bättre för den fast det bler om ren överlevnad på vintern så är dte ett bättre alternativ för den för . för när det väl är sommar å det är säsång så är dne mycket strakare å mer i behåll efter en övelevnadsvinter än efter att vara inne wub.gif
Lady Hamilton
......jo visst vore det kul med blommor.. fast det får gå ändå... jag vill inte gärna frysa på vintern..........

smile.gif Du behöver inte frysa............pröva bara med att utsätta din olivplanta för lite lätt frost på höstkanten. Så har jag gjort och min oliv blommar nu för fullt
yenny
CITAT (Hamilton @ 07-05-2006, 04:55)
......jo visst vore det kul med blommor.. fast det får gå ändå... jag vill inte gärna frysa på vintern..........

smile.gif Du behöver inte frysa............pröva bara med att utsätta din olivplanta för lite lätt frost på höstkanten. Så har jag gjort och min oliv blommar nu för fullt

med andra ord ut med dom nu och låt de stå kvar tills frosten kommer.

Föresten... doftar blommorna?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon