Gurkan
Jag har en Max-Min termometer i mitt växthus, termometern är inne i växthuset och "utegivaren" ute så att jag ska kunna jämför skillnaden mellan inne- och utetempen.

Kollar värdena varje morgon och resetar den. Flera gånger har jag sett att innetempen har varit lägre än utetempen under natten ... blink.gif

Vad är det som händer här ? Har jag satt växthusplasten ut-o-in ?? wink.gif

Nä, ärligt talat, vad kan ge upphov till detta fenomen ? Det hade varit hade varit bättre att ställa ut plantorna på kvällen så dom slipper frysa ... än att låta dem vara kvar inne i växthuset.

Misstänker att det har nåt med luftfuktighet ... kondensation ... daggpunkt ... avdunstning ... ja va fan vet jag ... konstigt är det iaf.

I natt var det Min +5 ute och Min +2,5 inne .... sad.gif ... tomaterna står och hackar tänder ...

(Och nej, jag läser inte av fel på min termometer ... jag vet vilken som är ute- och vilken som är innedisplayen.)

Nån som råkat ut för detta ??
jåj
Hej.
Först visar båda rätt och samma temperatur ?
Byt inne och ute givaren (flytta ut displayen skydda för nattfukten).

Dedu har mätt upp verkar konstigt ... och dessutomom ditt växthus är isolerat så borde det ta längre tid att kyla ner ...

JÅJ
Tapio
Halaj!

Funderar på hur noggrant givarna är kalibrerade.
Själv skulle jag börja med en snabbkoll med vatten.
Lägg båda givarna i en bytta med isvatten och kolla vad de säger. Krossa isen.
Du vet då att den korrekta temperaturen är 0,000000... gr. C.
Nästa steg är att lägga dem i kokande vatten. Se till att spetsen på givarna inte vidrör kastrullens yta.
Du vet då att den korrekta temperaturen är 100,000000... gr. C.
Nu har du två punkter som ger dig en kurva (en rät linje är ett specialfall av en kurva:-)) och på det sättet får du en bild av vad hur mycket dina givare slår ifrån den verkliga temperaturen.

//T
Gurkan
Jåj ... mitt isolerade växthus med dubbelt plastlager och luftspalt håller värmen bra, i regel 5-8 grader varmare på natten än ute. Det är det fristående som spökar.

Naturligtvis ska man inte lita för mycket på en billig termometer utan att ha kalibrerat den, givaren kan jag ju lägga i isvatten men inte dosan med displayen som innehåller "innegivaren" ... än mindre koka den. smile.gif (tror inte man ska bry sig om 6 decimaler heller ... kokpunkten på vatten beror ju på lufttrycket ... så får jag kompensera utifrån en kalibrerad barometer också som har ännu högre noggranhet smile.gif )

Ska köpa en termometer till och jämför innan jag jagar upp mig för mycket och så ska jag prova att sätta givaren inne och dosan ute på den termometer jag redan har, som jämförelse.
jåj
Tja kallibrera givarna med många decimaler till vilken nytta ?
I detta fallet är det värt att kolla så den inbyggda givaren och den på kabeln visar samma eller veta hur stor skilnaden är.
Förslag lägg dem i kylskåpet några timmar ... och inneomhus sen vet du hur lika och bra de visar.

Annat som kan påverka mätresultate är strålningsvärmen ex från solen vilket är välkänt för oss alla men detta påverkar inte lägsta temperaturen på natten ( ok när daggen faller ut men ... )

Nja ingen överkurs då kan vi alldrig mäta rätt, bara komma nära.

JÅJ
Välkänd för husmor är tryckkokaren!
Här är vattnets kokpunkt långt över 100 grd C
En modern bil har övertryck i kyllaren och kan ha upp till 120 grd varmt vatten i kylaren om locket öppnas så sprutar det ut vatten och ånga ...
Tapio
Halaj!

Jag jobbar på en ganska stor personvagntillverkare här på västkusten, som provningsingenjör.
Råkade en gång komma i samspråk med killen som kalibrerade vår provriggutrustning.
Han sa att kraven på en tempmätutrustning (som har givare av K-typ) är att den visar inom +- 3 gr. C från det nominella värdet. Helt enligt alla tänkbara ISO, SIS och SAE-standarder.

Det där med 6:e decimalen kan du glömma direkt.
Första också även om din tempdisplay säkert visar den.
Du kan vara glad om du får ett värde som ligger inom 5 gr. från det korrekta.

Skillnader i barometertryckets inverkan på smält- och kokpunkt kan här försummas.
Några hundra millibar hit el. dit lär inte stjälpa dina mätningar.
Vad jag menade med alla nollor var att t.ex. isvatten är på pricken 0 gr. och inte nånstans sådär i närheten, inte att du skulle kalibrera så noggrant.

//T
Gurkan
Tapio ... jag retades ju bara lite med dig.

Vi kanske har varit kollegor förresten ... fast jag var konstruktör på transmissionsutv.

Hade ingen aning om att det var ok med så stor avvikelse på termometrar ... det tål att tänkas på. Ska leta upp alla termometrar jag kan hitta och jämföra dem lite ... återkommer såsmåningom.
Tapio
CITAT (Gurkan @ 08-05-2006, 21:50)

Vi kanske har varit kollegor förresten ... fast jag var konstruktör på transmissionsutv.

Halaj!

Tog inte åt mig det minsta. Det tarvas bra mycket mer för att jag skall bli upphetsad. Förresten, det går nog inte att hetsa upp mig över nätet överhuvudtaget... Det är så anonymt att det inte känns personligt.

Troligen, jag är på AWD...lustigt sammanträffande...

//T
jåj
CITAT (Gurkan @ 08-05-2006, 21:50)

Hade ingen aning om att det var ok med så stor avvikelse på termometrar ... det tål att tänkas på. Ska leta upp alla termometrar jag kan hitta och jämföra dem lite ... återkommer såsmåningom.

Tja kanske vi också varit kolegor? En bilfabrik på Hissingen ?
Jag har varit Provningsingenjör, Konstruktör, "SU ansvarig" på transmission innan jag länade skutan för datorvärd laugh.gif

Käns det där med shiftlock igen så var jag projektledaren för den första paniklösningen i produktion. laugh.gif
Ok hör inte till ämnet men kunde inte låta bli ohmy.gif

JÅJ
Gurkan
Den här tråden blir ju rena re-unionfesten för gamla volvoarbetare !!

laugh.gif Fast jag får erkänna att jag läste/svarade slarvigt i Tapios förr-förra inlägg ... jag var på en lastbilstillverkare i närheten ... inte personbilsdito.

Hur som helst ... jag har fortfarande inte kalibrerat mina termometrar men jag har har märkt att fenomenet upphört sedan jag fått ordning på ventilationen och därmed luftfuktigheten inne i växthuset ... min första tanke var ju att det hade nåt med avdunstning att göra. Nu ligger innetempen på ca 2-3 grader högre än ute på natten ... känns mer rimligt ... trots tvivelaktig mätutrustning.
jåj
Tja gamla Volvoarbetare och en del som blivit Ford ägda ... men där har renault inget att säga till om ? laugh.gif än så länge.

Jag har också ca 2 - 3 grd varmare inne i växthuset jämfört med ute på natten.

Värt att tänka på är hur/var mätpunkten finns inne i en liten "låda"eller en liten klump hängande på en tråd.

"lådan" gör att mätaren reagerar långsamt och dessutom är "lådan" mer känslig för solens varma strålar ... men vi mäter alltid i skugga (?) om det är lufttemperaturen vi vill veta ...

JÅJ
Gurkan
Jag mäter i skugga men jag har faktiskt inte provat att mäta på olika höjd, det borde ju vara skillnad mellan golvet (marken) och hyllorna 1 m upp.

F.ö. har jag skördat min första växthusodlade grönsak idag ... ett stort saftigt kirskålsblad !!! laugh.gif Jag åt upp det i ren protest ... inte så dumt faktiskt.
uno
och jag var på Spetsbågen.
jåj
CITAT (uno @ 12-05-2006, 02:43)
och jag var på Spetsbågen.

Och jag var på VTC och sista året på Volvo data.
JÅJ
jåj
CITAT (Gurkan @ 12-05-2006, 01:09)
Jag mäter i skugga men jag har faktiskt inte provat att mäta på olika höjd, det borde ju vara skillnad mellan golvet (marken) och hyllorna 1 m upp.

F.ö. har jag skördat min första växthusodlade grönsak idag ... ett stort saftigt kirskålsblad  !!!  :lol: Jag åt upp det i ren protest ... inte så dumt faktiskt.

Jag har försökt mig pådessa mätningar men misslyckades.
Första kravet att ha flera mätpunkter som mäter lika (rätt/fel) samtidigt.
Givarna måste skyddas från all strålningsvärme solen varmt golv varma hyllor ... desutom finns problem om fukt börjar fälla ut ok ondenseras på givarna ...

Alla mätproblem till trots så försökte jag och hamnade ändå medså små skillnader att det låg innom mätonogranheten ....

vist stiger varm luft men det "ramlar" ner kall luft från det svala taket också!

Jag tror inte att vi i växthusen hittar varmare luft höt upp och desutom kan ta till vara den.
Alla andra källor till värme kyla är troligen mycket större än eventuell skiktning av lufttemperaturerna.

Gratulerar till första skörden tongue.gif
Själv hittade jag en liten rädisa i en kruka med nysådda rabarber. Åt inte upp den men inser nu att jag bord ohmy.gif

JÅJ
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon