Full version: guckusko-frö?
jennyp
Jag blir tokig snart, vet att jag har sett guckusko på frö någonstans men kan inte hitta det igen... Är det någon fler som har sett och vet var man kan få tag på dem?
wolkenkrabber
Har för mig att orkidéer gror i symbios med en svamp, a.l.t. att svenska orkidéer är ytterst svåra att så. har för mig att Neovita Orkidéer säljar guckuskor... så det är nog lättare att köpa plant.

Länk till Neovita: http://www.neovita.com/orkideer/
Piccante
CITAT
Har för mig att orkidéer gror i symbios med en svamp, a.l.t. att svenska orkidéer är ytterst svåra att så.

Visst är det så. Orkidéer bildar tillsammans med svampar s.k mykorrhiza d.vs. att deras rötter blir omslutna av svamphyfrer och de kan byta näringsämnen med varandra. Den typen av mykorrhiza skiljer sig lite från den "vanliga" mellan kantareller och granar och andra växter och kallas därför orkidémykorrhiza.

Men... jag har hört folk påstå att det ska gå att fröså svenska orkidéer. Kanske är mykorrhizan vanligare hos tropiska orkidéer?
Gåsis
Det var en tråd här på odla (som jag inte hittar) i våras som startades av någon som trodde sig fått guckusko att gro. Annars har Spezialplant till försäljning.

/Åsa
kerstin z5-6
Köp en planta .. det är komplicerat , behövs speciella förutsättningar -och då menar jag sterila bla ..
Larz har fina ex -min har just tittat upp
jennyp
Tack för svaren!
De växer ju vilt hemma, tänkte inte ens på att man kan köpa planta :#) Var kan man få tag på en planta tror ni?
kerstin z5-6
som sagt Larz på spezialplant har dem - de därhemma är ju fridlysta:)
Spezialplant
jennyp
som sagt Larz på spezialplant har dem - de därhemma är ju fridlysta:)
Spezialplant

precis därför jag ville ha tag på en egen istället för att ta med hemifrån wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon