Meliss
Är gyllenbär/physalis från Lord Nelson de bra bären som är goda och blir färdiga i tid eller är det de där dumma bären som man inte vill ha? Läste här på sidan att någon försäljare sålde prydnadsbär under samma namn som ätbären. Jag hade dock ihjäl min planta sad.gif . Tog fel vatten, tog den med gödning i och hade ihjäl de späda små bladen. Nu är det väl försent att så nya? huh.gif men nästa år ska jag så igen.

Har jag fel frön?
cinapuff
Jag har tyvärr inget svar på din fråga, men är också jättenyfiken.

För att gardera mig köpte jag både Weibulls ich Lord Nelsons Gyllenbärs-frön och sådde med någon dags mellanrum, Weibullarna är mycket större (knubbigare men kraftigare) och dessutom ludna på bladen, medan Nelsonarna är tunna och gängliga utan ludd på bladen.
Beställde även fröer från Runåbergs (tror jag det var, Goldie hette den i alla fall), men de kom så sent så de får vänta till nästa år istället..

Har ingen aning om vart det kommer att sluta, men för säkerhets skull köpte jag två rejäla färdiga plantor i förra veckan, Gyllenbär / Physalis Pruinosa som också har luddiga blad..

Slutsatsen blir väl att jag är totalt vilse i Physalis-djungeln, men några bär ska jag väl lyckas få till i alla fall!
Hoppas du får fler svar från nån som kanske är mer hemma på området!

Mvh
Cinapuff
kristianzon3
Har ett tiotal plantor jag sått från lord nelsons påse som hette gyllenbär. Efter att ha läst här på odla att man bör så gyllenbär ca en månad tidigare än tomater sådde jag 26/2. Plantorna var extremt långsamma i starten och jag har fundertat på att kasta ut dom flera ggr, men nu har dom minnst sagt satt fart, är ca 70 cm höga och fullproppade med gröna physialis skal- har ingen aning om hur jag ska få plats med dom i fönstret en hel månad till.
Sådde även ett par fröer från physialisar jag köpt i affären, men dom har hammnat i soptunnan nu- blev en 2 meter lång stam med ca 3 blad på blink.gif
Eva 33c
Det finns många physalisväxter. Frågan är vad de heter mer än Physalis.
Physalis peruviana edulis Kapkrusbär
Den frukt man köper i affären som Physalis. Ganska värmekrävande, kan odlas som krukväxt eller i växthus.

Physali pruinosa Gyllenbär
Den som de flesta av oss odlar i våra växthus och en del på friland. Små goda frukter och tål kallare väder än den ovan.

Physalis alkekengi Judekörs el Japansk lykta
Är en perenn prydnadsväxt för trädgården.

Sedan finns det en Physalis philadelphica Tomatillo också. Man kan visst göra någon slag salsa av den.
smile.gif
Meliss
CITAT (Eva 33c @ 09-05-2006, 23:47)
Det finns många physalisväxter. Frågan är vad de heter mer än Physalis.
Physalis peruviana edulis Kapkrusbär
Den frukt man köper i affären som Physalis. Ganska värmekrävande, kan odlas som krukväxt eller i växthus.

Physali pruinosa Gyllenbär
Den som de flesta av oss odlar i våra växthus och en del på friland. Små goda frukter och tål kallare väder än den ovan.

Physalis alkekengi Judekörs el Japansk lykta
Är en perenn prydnadsväxt för trädgården.

Sedan finns det en Physalis philadelphica Tomatillo också. Man kan visst göra någon slag salsa av den.
smile.gif

Tack för förklaringen!

Dessvärre läste jag här på sidan att från något företag såldes det Gyllenbär/physalis med fel namn/fel latinskt namn. Man kunde se skillnad på ludna blad (eller var det stjälkar) men då är det ju så dags- i synnerhet om man inte vet om det skulle vara ludet eller inte blink.gif .

Jag har sparat ner din förklaring på hårddisken och ska forska vidare wub.gif . Tack så jättemkt för hjälpen!
Eva 33c
Jag gick ner till växthuet och studerade mina Gyllenbär, och ja, de är lite fint "ludna" på stjälkarna. Kapkrusbäret är inte det, jag hade sådana ett år fast fröpåsen sa "gyllenbär" och "pruinosa". De var visserligen goda de med, men skörden blev inte så stor.
Meliss
CITAT (Eva 33c @ 10-05-2006, 09:11)
Jag gick ner till växthuet och studerade mina Gyllenbär, och ja, de är lite fint "ludna" på stjälkarna. Kapkrusbäret är inte det, jag hade sådana ett år fast fröpåsen sa "gyllenbär" och "pruinosa". De var visserligen goda de med, men skörden blev inte så stor.

Oki! Vad bra, nu vet jag att de ska vara ludna! Mina heter pruinisa också ser jag här när jag tittar på påsen. Då håller jag tummarna för att jag har fått rätt.

Funderar på om jag ska sätta en planta till ialf, kunde man inte övervintra dem inomhus? Tror du att jag hinner få några bär? Är så sugen! wub.gif
Muguet
CITAT (Meliss @ 10-05-2006, 22:18)
Funderar på om jag ska sätta en planta till ialf, kunde man inte övervintra dem inomhus? Tror du att jag hinner få några bär? Är så sugen! wub.gif

Jag hade absolut sått frön nu.
Jag skördade frukter från min planta (som jag sådde förra våren) ända in i mars i år! Sen klippte jag ner den och nu har den satt fart igen.
Jag övervintrade den i ett rum åt nord-ost med stora fönster och runt 15°
Lycka till !
biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon