cleo
Förra året använde jag tror jag ca 50% planteringsjord och kogödsel till mina plantor, och gödlade lite då och då med ekologiskt.
Fick ganska bra skörd, för att vara mitt första år med växthuset.

Nu undrar jag hur ni gör i slutplanteringen av sådana här plantor, vad använder ni för jordblandningar och gödsel.

Jag planterar i stora krukor, om det nu spelar ngn roll...

Tacksam för lite tips och råd

unsure.gif unsure.gif unsure.gif
jåj
Hej.
Jag odlar i jordbäddar och där blir det en grundgödsling med ekologisk Algomon. sen kompleterar jag med flytande Biobact när växtligheten kommit igång lite då och då ...

När det gäller kogödsel i säck så varierad innehållet mycket.
Billigaste innehåller mest torv och duger knappt till att odla i urnor ...
de dyra har jag inte provat. Förr när kogödsel säcken var mycket dyrare än övrig jord var den så "stark" den kunde skad växterna vid överdosering.

JÅJ
uno
Jag köper 5 säckar kogödsel för 100:- från Göfab, fyller spännerna med detta och är nöjd med resultatet. Även pelargonierna odlas i denna oblandade jord.
AndreasBlomquist
Jag använder U-jord från Hasselfors Garden och BioBact Tomatpinnar. Vet ju inte hur resultatet blir ännu då detta är första året jag odlar sånt här.
jåj
CITAT (uno @ 08-05-2006, 00:26)
Jag köper 5 säckar kogödsel för 100:- från Göfab, fyller spännerna med detta och är nöjd med resultatet. Även pelargonierna odlas i denna oblandade jord.

Hej brukade göra detsamma, men förra året blev jag mistänksam och odlade i ren göfab kogödsel surfina och änglatrumpet.
Resultatet det var för lite gödsel, på "den gamla goda tiden2 hadde det inte gåt att odla i säken med kogödsel, vad jag menar är att resultatet kan blibättre än att lita på den billiga kogödseln.

Lycka till
JÅJ
cleo
Hej igen,
U-jord är ju den bästa kvaliten på jord man kan köpa i handelsträdgården, blev rekommenderad den till min vinplanta förra året, så den borde vara bra - men den är ju dyrare. Men alternativt att man har en bättre kvalitet på kogödsel och blandar med en bättre kvalitet på plantjord.

Men om det blir för mycket av gödsel, kan det vara riska att plantorna växer mycket och det blir mycket grönt , men bär inte så mycket frukt??

Som att odla potatis, gödslar man för mycket blir det stor blast men liten potatis!

Det är alltid en balansering av hur man skall gödsla tycker jag...man får väl prova sig fram...men det tar sådan tid.

Cleo
Maggan H
Jag exprimenterar i år med att blanda hönsgödningspellets i jorden, återstår att se om man behöver dosera flytande gödsel senare. De står i rejäla svarta planteringshinkar. rolleyes.gif
Gurkan
Jag använder hönsgödselpellets blandat i jorden till lite allt möjligt som vill ha mycket näring och tycker det funkar utmärkt, dom släpper ifrån sig näringen efterhand och räcker länge.

Har du doserat ordentligt så behöver du nog inte tillföra så mycket mer näring ... fast det ser du ju efterhand.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon