Ingela_67
Hej,
Jag har en stickling av vardera Blå vinge och en blå blyblomma. Någon som kan ge mig skötselråd??? Vilken slags jord ska de ha? Klarar de ett söderfönster? Har för mig att jag någonstans läst att den ena utav de föredrar mer sur jord..men helt säker är jag inte.

MVH Ingela.
Betty
Blyblomma - (Plumbago auriculata (P. capensis))
Ursprung: Sydafrika Skötselråd: Ljus och temperatur: Ljust, även i full sol. Rumstemperatur, vintertid om möjligt något svalare. Vatten och näring: Växten kräver rikligt med vatten och näring under hela växtperioden, vintertid i svalt rum något mindre. Att tänka på: Ge växten större kruka - det underlättar vattningen. Behöver stöd eller spaljé att växa kring. Det vita "pudret" på bladen hör till växten. Klipp bort torrt på våren och plantera om i lucker, mullrik jord med torv och sand. Blommar nästan året om, lättskött, flerårig.

Blåvinge - Clerodendrum ugandense
Vill stå ljust men tål inte direkt solljus. Vattnas regelbundet och gödslas sparsamt. Tål inte att torka ut.
Beskär efter blomning så blommar den om.
Bilder
Storåtjejen
Min blåvinge står i österfönster, fast nu under sommaren får den komma ut i trädgården i skyddat läge. Det rådet fick jag här på odla förra sommaren, så jag håller nu på att vänja den vid utelivet, dvs den åker ut och in tongue.gif
Ingela_67
Tack för svaren..då ska jag försöka "efter konstens alla regler" tongue.gif

//Ingela rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon