Full version: Prydnadsväxtlighet
Ove Grover
Hej!

Jag är helt grön vad gäller växter som bara ska växa för att göra det grönt - så jag behöver hjälp. Har tidigare odlat mest sånt som gått att äta.

Syfte: Få en grön balkong

Läge: Sol från 14:00 och vindskyddat läge

Utrymme: Krukor/blomlådor

Önskan: Klängande - mycket grönt - gärna blomster - tåligt

Hjäääälp wacko.gif
netaave
Du skriver inte var du bor. Är ju lite skillnad på om man bor i skåne eller lappland.
Grönt som klänger, ja det jag kom på först var murgröna.
Ophelia
Slingerkrasse kanske. Finns i pigga färger (rött, orange och rosa/laxrosa varienter. Luktärter, de doftar så gott. Finns en uppsjö av färger. Det finns även ettårig humle som klättrar och "ombonar" i trevlig grönska. Blomma för dagen är trevlig klätterväxt. Av de kan du ta frön och ha till nästa säsong. Den är ganska lättodlade. Kanske fjärilskrasse? Den är lätt, fräsch och trevlig. Kombinera gärna.

Tagetes är en tacksam växt du kan ha i krukor. Sedan kan du ju ha perenner och förvara dem under vintern på olika sätt. Något som är snyggt är att ha suckulenter i krukor. Finns inget mer lättskött om krukorna har dräneringshål.

Du har provat att ha ätbara växter på din balkong. Själv hade jag blomsterböna förra sommaren som dels var fina blommande och dels goda att skörda och koka. Denna sommar ska jag ha hjälmböna och blomma för dagen i olika modeller.
Whiskuchi
Annars kan man ju sätta blomsterböna/rosenböna och både få klängande blomster och ätbart wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon