Full version: Föröka Lind
anna-karin2
Hej!!

Jag undrar opm det är någon som har tips på hur man lättast förökar lind?

Ska man ta sticklingar eller så frön? Och hur bär man sig åt då??

Hoppas någon har nån lösning på detta?

MVH/Anna-Karin
Ophelia
Testa med att föröka med avläggning, det tror jag är enklast och då en vanlig avläggare. Bäst är nu på våren med en ung gren.

Hade jag varit dig så hade jag även testat med sticklingar oxå. Ta unga toppskott och prova. Längre fram så kan du ju ta halvmogna. Inget fel att prova med frön heller men det tar säkert lååång tid.
anna-karin2
tack för det tipset. Avläggare är tyvärr uteslutet då träden jag har är stora o inga grenar finns som når ner på marken sad.gif
Men jag ska prova med sticklingar... o så några frön kan man ju prova oxå:)

MVH/Anna-Karin
KURT
Fröförökning är det säkraste, men det kan ta ett tag, och så många frön på hösten! Beskrivning:

"Propagation

Seed - much of the seed produced in Britain is not viable, cut a few seedcases open to see if there is a seed inside[80]. If possible, obtain fresh seed that is ripe but has not as yet developed a hard seed coat and sow it immediately in a cold frame. It may germinate in the following spring though it could take 18 months[80]. Stored seed can be very slow to germinate. It has a hard seed coat, embryo dormancy and a hard coat on the pericarp. All these factors mean that the seed may take up to 8 years to germinate[80]. One way of shortening this time is to stratify the seed for 5 months at high temperatures (10°c at night, up to 30°c by day) and then 5 months cold stratification[80]. When they are large enough to handle, prick the seedlings out into individual pots and grow them on in the greenhouse for their first winter. Plant them out into their permanent positions in late spring or early summer, after the last expected frosts. Layering in spring just before the leaves unfurl. Takes 1 - 3 years[78]. Suckers, when formed, can be removed with as much root as possible during the dormant season and replanted immediately[200]."

Från PFAF
hnorbeck
Om grenarna sitter högt upp, gör en avläggare i en kruka eller annat kärl som du fäster på en gren. Men du kanske måste ha en stege för att kunna komma upp och vattna...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon