Full version: Gullris och malvor
netaave
Ska ta bort en rabatt som nästan försvann nu när vi byggde ut altanen.
I den står gullris och malvor som säkert stått där i 20 år eller mer.
Dom skyms från söder av grannens häck och har därför blommat sent.
Törs jag flytta dom? Tänkte mig att bara gräva varsitt hål och fylla med lite bra jord i gräsmattan.
Så har jag gjort med nya växter som flox och bergsklint och det har gått bra.
Är det något särskilt jag ska tänka på?
mulle
Jag blev avrådd från att flytta malvor eftersom de har en känslig pålrot. Men jag gjorde det ändå och det gick alldeles utmärkt.
Mulle
Inga från Närke
Gullris inget problem, jag har flyttat och delat många plantor.
Malva har jag också flyttat det gick bra det också men problemet är den stora roten. Har precis idag grävt upp en och det var jobbigt trots att den bara var 1 år. Roten var jättelång så jag fick nog inte bort hela.
netaave
Malvan kanske ska få stå kvar då, kan ju vara fint med en rosa solitär mot den gröna häcken.
Problemet är bara hur jag ska få bort höstastrarna ur den där rabatten, dom har spridit sig ohämmat. Jag rycker varje år och slänger ut i diket utanför tomten, men varje vår är det lika mycket igen. Får nog försöka med svart plast.
kerstin z5-6
Gullris -går inte att döda , malvorna som självsått sig drar jag hårdhänt upp varje år utan problem -jag har flyttat de stora med smile.gif
olgak
Jag visste inget om att malvor skulle vara svårflyttade - och det visste inte malvorna heller biggrin.gif ! Jag slet i sär plantorna på det mest oförsiktiga sätt och pluppade ner dem på nya ställen. De växte så det brakade samma år. Hm, undrar om vi menar samma sak med malva? (Efter en snabb sökning på nätet, tror jag vi menar samma sak!)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon