|
Andypandy
07-05-2006, 11:25
Efter att snigelkriget vunnits.. så går jag nu vidare med nästa stora slag.. de 1000+ maskrosorna i min gräsmatta som ingen brytt sig om på säkert 30 år. Nu är frågan, vilka alternativ finns det. - Plockning, verkar synnerligen jobbigt + att de som jag plockade förra året.. och tyckte att jag fick med tillräckligt av roten... nu är tillbaka igen - Kan man bränna dem med en gasolspetsbrännare? Men dör dem av det? - Funkar det att hälla salt på dem? - Kan man droppa roundup på dem? - sån där plockare man sett på bild som man trampar ner och vrider.. hur är dem? - Hälla lite diesel på dem? ... ja nu är jag desperat.. DE SKA BORT! Hur bär ni er åt?
Whiskuchi
07-05-2006, 12:38
Jag har en trampanerochvrid-plockare, den är ganska bra, men på de riktigt stora kommer sällan hela roten med. Å andra sidan tar det en stund för maskrosen att orka upp igen, den håller sig borta en stund i varje fall
Sommartorparn
07-05-2006, 13:00
CITAT (Andypandy @ 07-05-2006, 12:25) - sån där plockare man sett på bild som man trampar ner och vrider.. hur är dem? Jag köpte en sådan av märket Fiskars som jag inte är nöjd med (deras första modell tror jag det är). Dels går det åt en hel del kraft när man drar isär dem efter varje maskros. Med andra ord, den kärvar. Dels fungerar den bara på vissa maskrosor: Dom får inte vara för små - då tappar den greppet. Dom får inte växa i gräsmattan - då får man bara grepp om bladrosetten. Dom får inte vara för stora - för då får man inte med sig hela roten. Det samma gäller om man har stenhård lerjord. Vill man dra maskrosor i en perennrabatt med lucker jord och slippa böja sig så går det säkert bra. Jag använder grävgrepen: lyfter halvvägs ett greptag av den befintliga vegetationen, och pillar sedan ut maskrosorna ur tuvan. Trampar sedan tillbaka tuvan. Detta funkar i både rabatter och i buskar (nyplanterade buskar får finna sig i att bli 'upplyfta' ett par gånger per säsong de första åren) På gräsmattan funkar det på våren så länge den är fuktig och på hästen. Däremot blir den lite knölig, fastän jag trampar till efteråt. Jag har slutat ta maskrosor om jag inte är säker på att få med hela roten. Dom bara förgrenar sig så att man har sedan en tuva med ett 10-tal kraftiga maskrosplantor från samma rot.  Har över huvudtaget gett upp idén om total utrotning utan tar bara sådana som tränger andra växter.
Andypandy
07-05-2006, 20:00
CITAT (Sommartorparn @ 07-05-2006, 14:00) CITAT (Andypandy @ 07-05-2006, 12:25) - sån där plockare man sett på bild som man trampar ner och vrider.. hur är dem? Jag har slutat ta maskrosor om jag inte är säker på att få med hela roten. Dom bara förgrenar sig så att man har sedan en tuva med ett 10-tal kraftiga maskrosplantor från samma rot.  Har över huvudtaget gett upp idén om total utrotning utan tar bara sådana som tränger andra växter. Get up? Ser ni... jag kan inte ens stava till ordet..  det finns inte med i min vokabulär... tror jag..Maskjärn... funkar inte bra på mina ofta går roten av bara 5cm ner... och då tittar de upp igen om en månad de svinen. Nej, nu har jag kört brända jordens taktik med gasol brännare i 3 timmar på ett par tusen maskisar... gissar att det bromsar dem en del i alla fall tills man hittar ngn bra taktik som dödar dem.. men inte min rygg - Stroller kombi har jag fått tips om nu åsse.. kan vara nåt om man får tillbaka på skatten  Tyvärr försvinner då också en massa andra blommor vi har friväxande i gräsmattan har jag förstått.. hmm - Sådan där ångkokare... grejen är ju att man måste ta kål på roten... man skulle ha nåt man kunde sticka ner i jorden i maskrosen.. och sedan gasa på med ånga och koka roten, då ska de vara körda defenitivt.  Någon som sett en dylik maskin? (har lite ideer om div. bromsrör och värmare från tvättmaskin i mitt huvud *ler* )
Whiskuchi
07-05-2006, 20:09
Jag vet att jag någonstans sett att man kan injicera maskrosroten med saltlösning. Frågan är bara var jag såg det, och var man kan få tag på en sån där spruta som de hade.
Sommartorparn
07-05-2006, 20:21
CITAT (Andypandy @ 07-05-2006, 21:00) - Sådan där ångkokare... grejen är ju att man måste ta kål på roten... man skulle ha nåt man kunde sticka ner i jorden i maskrosen.. och sedan gasa på med ånga och koka roten, då ska de vara körda defenitivt.  Någon som sett en dylik maskin? (har lite ideer om div. bromsrör och värmare från tvättmaskin i mitt huvud *ler* ) Sån har jag också provat (Steam-it från Fiskars) helt värdelöst för ogräs med djupa rötter. Det tar bara någon vecka så kommer det upp nytt från roten. Det enda riktigt effektiva är ju Roundup, men det är svårt att applicera bara på maskrosorna utan att växtligheten runtomkring kolarvippen.
Whiskuchi
07-05-2006, 20:28
Andypandy
08-05-2006, 12:00
CITAT (Whiskuchi @ 07-05-2006, 21:28) Det där var ingen dum ide! Ska kolla om jag hittar en sådan där "salt ströare" på COOP... hmmm undrar bara hur saltet ska ligga kvar på maskrosorna förresten, då jag har 3 odågor som springer runt på mattan hela tiden?! Jag börjar luta åt en kombination av stroller på de öppna ytorna och salt/roundup på kanterna mot häckar och blommor.
Här ska saltas! Vi har bara vissa partier med mycket, så det känns som jag kan göra det för hand!
lindastina
08-05-2006, 17:30
Jag kröp runt och plockade maskrosor i nya stugan. Grävde med ett järn, ryggen värkte, knäna värkte och när jag vaknade nästa morgon var varenda en tillbaka! VARENDA EN!! Då gav jag upp. Gräsklipparen får ta de som sticker upp. Det går precis lika bra! Om maskrosutrotning ska vara det minsta effektiv så måste grannarna göra det, tomma hagar ska tömmas på maskrosor, ja, man måste nog utrota alla maskrosor på hela jordens rund.
Mitt förslag lyder: strunta i dem. Ta bort det som sticker upp när det sticker upp.
Andypandy
08-05-2006, 21:15
CITAT (lindastina @ 08-05-2006, 18:30) ... Då gav jag upp....
Mitt förslag lyder: strunta i dem. Ta bort det som sticker upp när det sticker upp. -"AOOUU... BINGO, BINGO, BINGO, BINGO... " (slår febrilt på öronen med händerna... ögonen menar jag  ) Detta inlägg har jag inte sett (självsuggestion går fin fint, DE SKA BORT! )
CITAT (SaraS @ 08-05-2006, 14:41) Här ska saltas! Vi har bara vissa partier med mycket, så det känns som jag kan göra det för hand!  Jag har försökt salta - noll resultat. Jag tar numera bara bort maskrosor i rabatterna, resten får vara men jag ser till att de inte går i frö hos mig. Mulle
Hur känge överlever en planta som man klipper ner och som inte får "ta" sig? Vi har fläckar där en nyanlagd gräsmatta inte har en chans för alla maskrosor... Den gamla etablerade mattan håller de flesta stången. Jag vill inte köra kombistroller om jag slipper, för katternas skull...
Whiskuchi
09-05-2006, 14:00
CITAT (mulle @ 08-05-2006, 22:23) CITAT (SaraS @ 08-05-2006, 14:41) Här ska saltas! Vi har bara vissa partier med mycket, så det känns som jag kan göra det för hand! :D Jag har försökt salta - noll resultat. Jag tar numera bara bort maskrosor i rabatterna, resten får vara men jag ser till att de inte går i frö hos mig. Mulle Bara salt uppepå plantan gör nog varken till eller från, men får man ner saltet en liten bit i roten så.... tror jag i alla fall
Man sätter sig ner och tittar på dem - och inser hur vackra de är där de står och lyser - sedan låter man dem vara. Stänglarna försvinner ju ändå vid klippning.
Andypandy
18-05-2006, 11:59
CITAT (Whiskuchi @ 09-05-2006, 15:00) CITAT (mulle @ 08-05-2006, 22:23) CITAT (SaraS @ 08-05-2006, 14:41) Här ska saltas! Vi har bara vissa partier med mycket, så det känns som jag kan göra det för hand!  Jag har försökt salta - noll resultat. Jag tar numera bara bort maskrosor i rabatterna, resten får vara men jag ser till att de inte går i frö hos mig. Mulle Bara salt uppepå plantan gör nog varken till eller från, men får man ner saltet en liten bit i roten så.... tror jag i alla fall  Avrapportering: - Att döda Maskrosor medelst avbränning.Det kan vi då stryka över gångbara metoder... tog väl kål på kanske 10% av dem, men inte fler. eftersom roten är kvar så skjuter den nya skott om den inte är försvagad. Att bränna bort med ånga är nog en väldigt jämnställd metod. Uselt sätt alltså! - Att döda Maskrosor med Salt Fungerar förvånnansvärt bra.. och inte verkar det behövas mycket heller. Man strör en nypa i mitten av maskrosen.. trycker till med tummen om man vill vara extra noga på att trycka in saltet i centrum... och i 90% av fallen så var maskrosen stendöd 4 dagar senare. Annars har man bara på lite mer saltmängd om man inte orkar böja sig.. Typ med hjälp av en tratt på ett plaströr.. bara att spankulera omkring, placera röret exakt över med hjälp av foten, och en nypa grovsalt=Klart  Tilläggas ska att det var torrt väder under studien, med regnskur under tiden så funkar det nog inte lika bra (ungerfär 500 maskisar var med i studien.. och vi tackar de inblandade  )
Gossen Ruda
18-05-2006, 12:27
Jag har tagit bort en del maskrosor med Roundup. Håll sprutan nära rosetten och gör att kort tryck. Det kan bli en liten brun fläck i gräset men den försvinner på några veckor.
CITAT (Kat @ 09-05-2006, 15:55) Man sätter sig ner och tittar på dem - och inser hur vackra de är där de står och lyser - sedan låter man dem vara. Stänglarna försvinner ju ändå vid klippning. Hear hear. Tar bara bort maskrosor i rabatterna.
- Att döda Maskrosor med Salt Fungerar förvånnansvärt bra.. och inte verkar det behövas mycket heller. Man strör en nypa i mitten av maskrosen.. trycker till med tummen om man vill vara extra noga på att trycka in saltet i centrum... och i 90% av fallen så var maskrosen stendöd 4 dagar senare. Annars har man bara på lite mer saltmängd om man inte orkar böja sig.. Typ med hjälp av en tratt på ett plaströr.. bara att spankulera omkring, placera röret exakt över med hjälp av foten, och en nypa grovsalt=Klart  Tilläggas ska att det var torrt väder under studien, med regnskur under tiden så funkar det nog inte lika bra (ungerfär 500 maskisar var med i studien.. och vi tackar de inblandade  ) [/quote] Hej. Är helt ny användare här på odla.nu och vet inte riktigt hur det funkar att replya på inlägg, men jag gör väl ett försök. Hoppas bara ni andra har överseende ifall jag misslyckas på något vis... Ok, saltet dödar maskrosen. Men hur ser det ut i dag? Har du vunnit maskroskriget eller kommer de tillbaks? Hur ser gräset ut runtom de döda maskrosorna? Klarar det av stora mängder med salt eller börjar det också må illa? Jag har precis beslutat mig för att starta ett krig mot de gula, vidriga, men ändå ganska vackra (på andra ställen än min gräsmatta  ) oönskade blommorna. Vi har många, många... Tror faktiskt gräsmattan består av 70-80% ogräs... Men när jag såg ditt inlägg inlägg om salt fick jag ändå lite hopp! Snälla säg att du vunnit kriget!
CITAT (cic @ 18-05-2006, 17:32)  Hear hear. Tar bara bort maskrosor i rabatterna. Samma här. Jag orkar inte jaga maskrosor. Tycker de är ganska dekorativa och när gräsklipparen åker fram så ryker de med i bara farten. Sen kommer det nya som även de ryker med nästa gräsklippning o.s.v.
Jag har en mindre gräsmatta läns vägen mellan syrenhäck och hus, skuggig med mossa i.
den hinner jag plocka alla maskrosblommor på innan jag klipper med uppsamlare.
tar ett varv varje morgon och kväll tar alla nya blomstänglar som sticker upp.
Nu är blomningstiden över tror jag och har nog inte fått ned så många maskrosfrön i mattan.
När jag har tid ska jag ta och gräva upp rötterna med järn.
Snöflinga
20-06-2007, 15:52
Kommer osökt att tänka på Karl-Antons sommarvisa ....
"Jag lät mina maskrosor finnas fastän de kallas ogräs och bör rotas ut ... Men det är så skönt att sitta och minnas små solar i gräset när sommar'n är slut."
skogstroll
20-06-2007, 15:54
jag tar bara bort blommorna innan de hinner fröa av sig sen ger jag bladen till sköldpaddan  men in rabatterna kan man ju kosta på sig att rensa bort dem...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|