SaraS
(Kattforumfråga från början... Jag testar på detta forumet också, här finn det ju större kunskap om växter... rolleyes.gif )Lilla Blå och jag är ute och rensade i hallonsnåren, dvs jag rensar och hon jagar fjärilar. wub.gif Efter en stunds fjärilsjakt hittar hon en grästuva som hon blir fullkomligt kär i, precis som om det hade varit kattmynta. Hon gosar, vältrar sig och gnuggar mot tuvan med hakan och huvudet. Jag har kikat på tuvan men ser inget speciellt med den. Det fanns lite smultronblad i den också, och nått blött, för hon är helt våt i pälsen nu. Jag luktade på det men kände inget speciellt, konsistensen på det våta var svår att avgöra, kanske daggvått, kanske lite mer som växtsaft.

Är det NÅGON som har ett tips vad det kan ha varit? Mysigt var det visst i allafall... laugh.gif
Whiskuchi
Vilt spekulerande - det sägs att det som attraherar i kattmyntan är ett ämne som luktar som urin. Så det kanske var urin på grästuvan? Fast då borde du också känt lukten iofs wink.gif
SaraS
Tja, vad vet man... Men det luktar inte, men jag ska nosa lite nogrannare:wacko: ... Det var inte dagg i vart fall, för pälsen är stel... konstigt... blink.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Den enda växt förutom kattmynta som jag vet gör katter tokiga är vänderot (Valeriana).
Inga från Närke
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,07-05-2006, 13:42)
Den enda växt förutom kattmynta som jag vet gör katter tokiga är vänderot (Valeriana).

Hittade detta om vänderot:

Förekomst: Växer på fuktiga ställen och längs stränder, i snår och vid klippor tämligen allmän i Sydsverige mest i kusttrakterna. Snarlik, allmännare och med större utbredning är flädervänderot V sambucifolia.

Kännetecken: En 50-150 cm hög, flerårig ört. Stjälk rak, strimmig, ihålig, föga förgrenad, bladbärande. Blad motsatta och parbladiga med ett stort antal tandade, lansettformade småblad. Blommor ljusröda eller vita (juli-augusti), tätt tillsammans i kvastlika blomställningar. Krona trattlik, femtalig, med 3 ståndare. Frukt en nöt, som sprids med vinden genom en fjäderpensel. Jordstam kort och grov, saknar nästan helt birötter. Lukt karakteristisk, stark, obehaglig. särskilt hos den torkade roten.

Bild på blomman:
http://www.bioforce.se/bio/bilder/Valerian...ana.800x600.gif

Hittade också denna info på en annan länk:

Roten luktar fotsvett och den lukten drar åt sig hankattor. Vänderoten har alltså krafter för det hanliga och skydd mot det honliga.
Whiskuchi
CITAT (Inga från Närke @ 07-05-2006, 13:59)
Roten luktar fotsvett och den lukten drar åt sig hankattor. Vänderoten har alltså krafter för det hanliga och skydd mot det honliga.

Fast att attraheras av fötter är knappast något specifikt för hankatter wink.gif
En av mina flickor äääälskar fötter. Ju svettigare desto bättre. Knepiga katt.
Monarda
Vänderoten hjälper mot stress, bristande verklighetsuppfattning, sinnessjukkdom, avsaknad av överblick över tillvaron, manar till eftertanke, skapar harmoni, balans och lugn. Roten skördas lämpligen mellan den 15/3 och den 15/8 en torsdag natt vid nymåne, blomman en torsdag omkring tre dagar före fullmåne. wink.gif

Allt enligt 'Häxans handbok' av Dannie Druehyld.
SaraS
CITAT (Whiskuchi @ 07-05-2006, 16:41)
CITAT (Inga från Närke @ 07-05-2006, 13:59)

Fast att attraheras av fötter är knappast något specifikt för hankatter wink.gif
En av mina flickor äääälskar fötter. Ju svettigare desto bättre. Knepiga katt.

Lilla Blå älskar också fotsvett... Men när vi nosade på henne så kom vi efter ett tag på att hon luktar skarkt och aromatiskt av... plastic padding! blink.gif Även om hon inte luktar lika fränt. Jag har inspekterat tuvan och där fanns det ingen plastic padding... laugh.gif Nej, jag tror snarare på något sekret, eftersom hon blev så kladdid, men såvitt jag vet så har vi inga sibetkatter i Sverige... huh.gif ? Kanske ett Lo som doftmarkerat? En hare? Snigel? biggrin.gif Nåja, mystiskt, helt klart...
Ramoth
Apropå Valeriana så har jag planterat en så´n i landet för katternas skull.
På vintern/våren måste jag ha en nätkorg över plantan för att inte katterna ska massakera den fullständigt wacko.gif
Att Valeriana skulle atrahera hankatter mer än honkatter ser inte alls ut att stämma här.
Våra honkatter, både de kastrerade damerna som går ut, och de fertila som bor inne, älskar både blad och blommor från denna växt.
Våra fertila hanar fick idag några blad Valerian till sitt råa kött.
En av dem ägnade sig mer åt Valeriana bladen än åt maten laugh.gif

Vanlig kantnepeta gör våra katter helt vimsiga!
De rullar sig över plantan och tuggar på kvistar och blir allmänt rusiga.
Så det måste inte vara äkta kattmynta för att missarna ska bli nöjda wub.gif

MEN, apropå den mysko grästuvan så tror jag inte på valeriana.
Även om våra katter rullat och skuffat runt i plantan så den har blivit totalhavererad blir de inte våta (något fuktiga eventuellt) i pälsen och absolut inget som stelnar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon