Full version: Hur ser man skillnad
rosita
Som vanligt trodde jag att jag skulle komma ihåg vilka krukor som var chili resp paprika sad.gif , men NU har jag lärt mig att man ska märka krukorna! wub.gif Kan någon hjälpa mig? blink.gif
Piccante
Det kan nog vara lite problematiskt, de flesta chilisorter tillhör samma art som paprika Capsicum annum så de är väldigt lika. Vilka chilisorter har du sått? Vissa chili som Czeckoslovakian black och Peruwian purple som jag har odlat får med tiden röda/lila blad. Det brukar man se ganska fort att vissa plantor får lite röda strimmor i bladen och på stammarna. Men har man helt gröna plantor så är det knepigt.

Sedan tycker jag (men vet inte om det alltid är så) att mina C baccatum, bärpeppar och C chinense, havannapeppar/ habanero har lite mer hjärtformade, breda blad medan C annum har smalare blad.
rosita
Paprikan är California Wonder och chilin är De Arbol, på bägge påsarna står: Capsicum annuum L.
catlady
Måste man köpa fröer, eller kan man sätta de man hittar inuti en paprika från typ Konsum? (Och ska de kanske i så fall torkas eller något först?)
Whiskuchi
Jag har alltid bara satt frön från köpta "Konsum-paprikor". De har fått ligga nåt dygn, mest för att jag inte fått tummen ur och sätta dem direkt. Men vill man ha roliga sorter är det ju köpefrön som gäller (eller fådda frön om man känner nån som har det) wink.gif
catlady
Ok, här ska det sättas frön och kärnor! biggrin.gif
noora
CITAT (rosita @ 07-05-2006, 14:21)
Paprikan är California Wonder och chilin är De Arbol, på bägge påsarna står: Capsicum annuum L.

Jag har också California Wonder. Den verkar få ganska stadig stjälk och stora blad till skillnad från mina chiliplantor. Jag har dock aldrig odlat De Arbol, så jag vet inte hur stadig den blir.

Men ja, man ska märka krukorna smile.gif Jag använder sticketiketter i plast (10 kr för 50-pack på Biltema, av alla ställen...) så att jag lätt kan flytta med etiketten när jag planterar om chilin i större kruka smile.gif
rosita
Jag använder också sticketiketter, men jag harvarit snål och bara satt 1 etikett till 3 paprikor och 1 etikett till tre chili. Jag tänkte att jag vet ju att det är de krukorna som står där tillsammans!... unsure.gif Men rätt som det är blir det ju så trångt bland alla krukor, så man flyttar runt lite bland dem och vips finns det ingen ordning... sad.gif Men nu har jag lärt mig: nästa vår ska det etiketter till varje frö! biggrin.gif

noora: en av plantorna har faktiskt stadig stjälk och större blad än de andra, så jag hoppas det är paprikan California Wonder. Fast å andra sidan vet jag ju att jag sådde 3 paprika... blink.gif blink.gif blink.gif
noora
Plantor som jag inte riskerar att blanda ihop snålar jag också med sticketiketter på, men just olika chili- och paprikasorter är hopplösa att säkert se skillnad på innan de sätter frukt laugh.gif

Om ett par veckor kan du kanske se skillnad på resten av plantorna också, California Wonder var väldigt lik de andra fram tills den nådde sin "lagom höjd", och då började stjälken bli tjockare. Precis som människor verkar de först växa på längden och sen på bredden biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon