catlady
Söderbalkongen och fönstret där står snart i full blom, men vad kan jag ha i norrfönster? I köket står en garderobsblomma men jag vill gärna ha tips på annat som trivs i norr! unsure.gif smile.gif
Ophelia
Jag har en (flera) skobuske som klarar det mesta. Den ska stå ljust men jag tycker nog att den blir väldigt fin i norrfönster. Saintpaulan ska väl passa i ett norrfönster? Gullrankan trivs oxå i ett sådant läge.
yenny
Det finns flera hoyor som fixar norrläge bra... på rak arm sådär kommer jag på australis och multiflora. (finns många fler...men hjärnan fungerar dåligt idag.
catlady
Hade precis klippt ner och slängt min 7 år gamla fula gullranka när jag läste vad ni skrev! Så det blev till att bära in sopen igen och dra upp resterna. Nu har jag satt 3 sticklingar och hoppas på en gullranke-revival inom snar framtid! Tack för tipsen wub.gif smile.gif
Ophelia
Ja gullrankan måste man hålla efter annars blir den en fuling. Låter aldrig mina bli riktigt långa utan håller dem "lite lagom". Har en kringvirad runt en stam av något material. Ser ut som en buske biggrin.gif biggrin.gif

Varför inte blanda grön och limegrön i en kruka!! Den brokbladiga är väl ingen idé då den tenderar att bli grön i mörkare läge.
catlady
Jo, jag hade bara låtit den växa och växa. Ett tag hade den nästan 2 meter långa rankor... Men vid jorden fanns bara fula, knöliga och hängiga brungula stambitar kvar, inge kul. Dessutom hade jag min gullranka hängande, var det kanske fel? Borde den få växa uppåt på något istället?

Hade en hoya i norr innan och den var bara ledsen och växte ej. Flyttade den till söderfönstret för ett par veckor sedan och flera nya blad har redan dykt upp. Så jag aktar mig för hoyor i norr nu...

Har ni andra tips till norrfönster så skriv gärna! Jag vill fylla fönsterkarmen smile.gif wub.gif
Ophelia
Nä...tror inte alls att det är fel att ha den hängande men den har ju en tendens att se rent tråkigt ut när rankorna blir för långa. Har en ampel på väggen och där vill jag inte ha rankorna längre än max en meter. Den ska vara frodig och maffig och tycker att det går bra så länge rankorna inte far iväg. Då tar jag fram saxen och snippar biggrin.gif
catlady
Ok, det ska jag tänka på. Och sedan behöver jag ju kanske inte behålla alla växter tills de är förbi sitt "best before"-datum... rolleyes.gif
Har du, Ophelia, någon erfarenhet av sticklingar från gullranka; hur lång tid det tar, vad man ska tänka på?
Ophelia
Jag skapar mina väggamplar från min "huvudbuske". Ärligt talat så klipper jag av en längre ranka och sticker direkt i jorden. Den är nästintill kriminellt lätt att föröka. Viktigt är att den ej får torka ut för mycket när en ranka är nystucken i krukan. Det tar egentligen inte så lång tid alls. kanske är det fel sätt men det fungerar. Annars kan du ju ta rankor och sätta i vatten och invänta rötter. Svårt att säga hur lång tid det tar men någon vecka kanske.

Kom på att hortensia och aralior borde passa bra i norrfönster.
catlady
Aha! Aralia låter bra. Är det något man kan hitta på Plantagen, eller ska man kanske bege sig till en plantskola?
Ophelia
Jag skulle bli förvånad om aralia inte fanns på Plantagen.
catlady
Ok, tack så mycket för hjälpen! smile.gif
Alexander-VG-zon3
i nord passar vad jag kan komma på
bergpalm
knaredadel
finbladig dadelpalm
olika ormbunkar
yucca
olika sorter av aralia
vandrande jude sorter
pilea tror jag är inte säker
filodendron sorter
skruvpalm ingen palm
dracenor
monstrea
pperomi eller hur dom stavs
där kan kankse va nåt
Mia, zon 3
Jag har Oncidium-orkidéer av olika slag i norrfönster, det går bra.
catlady
Oj, tack så mycket flaxx! smile.gif
catlady
Köpte an paraplyaralia (tror jag) och det fungerar bra. Har även satt mina från-frön-roseniberis i norrfönster, för de verkade inte alls tycka om solen och kylan på balkongen. Nu mår de små bebisarna bättre, men vi får väl se om de vill ha mer sol när de blivit större. Någon som har erfarenhet av roseniberis?
Mina tre gullranke-sticklingar har börjat knoppa! De står allihop i en stor kruka med jord så jag tror att jag lämnar dem så, men kanske får de växa uppåt denna gång! smile.gif wub.gif
Margaretha
Jag har en passionsblomma i norr - platsbrist i de andra fönstren - och den t.o.m. blommar! Oväntat! wub.gif
Snöflinga
Hemtrevnad gillar också norrläge tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon