Junipingla
Hej hej!

Ny på Odla.nu och ny med detta med trädgård!
Vi köpte ett radhus i okober med en stor trädgård som var totalt misskött. Maskrosor över hela gräsmattan och i hela häcken som omger trädgården.
Maskrosorna i gräsmattan tänkte jag försöka bekämpa med Stroller Kombi men vad gör jag åt maskrosorna i häcken? Jag orkar bara inte ligga på alla fyra och försöka dra dem. Jag är gravid och har en ischias som tar knäcken på mig.
Finns det något bra ogräsbekämpningsmedel som bara tar maskrosorna och inte häcken?

Sen så har vi stora partier i gräsmattan som är bruna. Vad gör man åt dem? Räcker det med att strö på lite nya gräsfrön och vattna?

Har ni tips på bra marktäckare som tar sig snabbt?

Tack tack! :-)
Åsa, mälardalen zon 2
Tror inte det finns något undermedel som tar maskrosorna i häcken. Stroller kombin är ju inte att tänka på med tanke på att man inte ska strössla ut det i närheten av buskar, träd mm. Här kan du läsa om stroller kobi och se bild på hur ex. syren reagerar på medlet.

Fast måste du satsa så hårt på maskrosorna i år när du inte riktigt kan hålla på fysiskt, det gör ju faktiskt inget om man har en del maskrosor i trädgården man blir ju ändå aldrig av med dem. Inget hemskt händer ifall man skjuter upp det stora kriget mot maskrosor till nästa år.
Junipingla
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,07-05-2006, 16:54)
Tror inte det finns något undermedel som tar maskrosorna i häcken. Stroller kombin är ju inte att tänka på med tanke på att man inte ska strössla ut det i närheten av buskar, träd mm. Här kan du läsa om stroller kobi och se bild på hur ex. syren reagerar på medlet.

Fast måste du satsa så hårt på maskrosorna i år när du inte riktigt kan hålla på fysiskt, det gör ju faktiskt inget om man har en del maskrosor i trädgården man blir ju ändå aldrig av med dem. Inget hemskt händer ifall man skjuter upp det stora kriget mot maskrosor till nästa år.

Tack för svar!
Jo läste den artikeln faktiskt när jag sökte om Stroller Kombi. Fast vi har inga buskar, syrener m.m så jag provar det ändå.

Häcken är en annan femma. Fast som sagt, ingen har ju dött av lite maskrosor smile.gif bara trist när hela gräsmattan är full av dem.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon