Full version: Gåta
amaira
Ja, vem är det här? biggrin.gif

Ophelia
Grodyngel...eller kanske paddyngel?? biggrin.gif
SannaLasso
Elefantmannen?
cic
CITAT (SannaLasso @ 08-05-2006, 00:25)
Elefantmannen?

laugh.gif
*Stintan*
Kan det vara ett ödleyngel rolleyes.gif
Gossen Ruda
Möjligen en salamanderunge(vattenödla) men kan dom vara så stora redan? Eller är det en gammal bild? Kanske i så fall ett nästan fullbildat rumpetroll? Ja, grodyngel alltså.
yla
gissar på padda jag
amaira
Jag tycker ni är duktiga på att gissa!

Såhär ser bilden ut i sin helhet, när jag inte beskurit den.

Nu är det liiite lättare att se.
Rätt svar är groda.
För att vara exakt så är det åkergroda.
Och för att vara alldeles jätte-exakt är det nog nästan ett grod-"embryo"! Häftigt, tycker jag själv!

Att det är åkergroda vet jag därför att den nylagda äggklumpens gelé var alldeles klart genomskinlig. (Den vanliga grodans är mer mjölkvitaktig.)
Då såg den ut såhär:

När värmen kom började äggen utvecklas i "klumpen". Fortfarande är de flesta kvar inne i sina ägg, fast några kommit ut. De ser mest ut som "streck" och är i embryonalstadiet.

Såhär i närbild.

Jag vet inte riktigt vad som är vad på den lilla grodan, som än så länge inte ens har stängt sin nybildade mun huh.gif . Tror att det som ser ut som en liten hand, är en utvändig gäl. *gissar*

Men de utvecklas fort! Redan idag börjar de största redan se ut som "riktiga grodyngel". Här vilar de på ett näckrosblad.

Jaha, det var en liiiiten del av det som händer i min damm just nu. biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon