Emma_
Hej allihop!

Nu är det så att jag bor ute på landet och faktiskt har ett gammalt (eller gammalt och gammalt tongue.gif ) växthus ute i trädgården. Nybliven hoyagalning som jag är undrar jag självklart vilka som tycker om att ställas ut på sommaren och vilka som mår bättre av att stanna inne.

Jag vet att erythrostemmor trivs bra i växthusmiljö, och nästan kräver sådan för att blomma, men det har jag inte speciellt många.

Emma smile.gif
pejori
alla trivs där...så ut med dom bara laugh.gif laugh.gif
Emma_
Haha vad bra.. då slipper jag fundera. tongue.gif

Men linearis som vill ha det rätt så svalt, trivs den också?

Tack. smile.gif

Emma
pejori
jadå...ställ den närmare dörren bara smile.gif
Lotta150
CITAT (Emma_ @ 07-05-2006, 18:35)
Hej allihop!

Nu är det så att jag bor ute på landet och faktiskt har ett gammalt (eller gammalt och gammalt tongue.gif ) växthus ute i trädgården. Nybliven hoyagalning som jag är undrar jag självklart vilka som tycker om att ställas ut på sommaren och vilka som mår bättre av att stanna inne.

Jag vet att erythrostemmor trivs bra i växthusmiljö, och nästan kräver sådan för att blomma, men det har jag inte speciellt många.

Emma smile.gif

Det är nog sektionen eriostemma du tänker på som svårblommade arter.
Arten erythrostemma är inte speceillt svårblommad. tongue.gif smile.gif
Emma_
CITAT (Lotta150 @ 07-05-2006, 18:18)
Hej allihop!

Emma smile.gif

Självklart är det det. rolleyes.gif Jag hade suttit och läst om erythrostemma precis så det var fortfarande kvar i huvudet. tongue.gif

Men angående det här med att sätta ut dem, ska de alltid vara där, även regninga dagar? Och hur avhärdar jag dem bäst? Jag kan väl inte bara kasta ut dem ikväll?

Emma
Alexander-VG-zon3
alla hoyor går att ha ute i växthus eller inte .
bara du tar ut dom på en natt temp på +5c och avhärdar dom i en vecka wub.gif
alla hooyrs minsta är +4c
Lotta150
CITAT (Emma_ @ 07-05-2006, 19:57)
Hej allihop!

Emma smile.gif

Självklart är det det. rolleyes.gif Jag hade suttit och läst om erythrostemma precis så det var fortfarande kvar i huvudet. tongue.gif

Men angående det här med att sätta ut dem, ska de alltid vara där, även regninga dagar? Och hur avhärdar jag dem bäst? Jag kan väl inte bara kasta ut dem ikväll?

Emma

Nä, det där med namn är sannerligen inte lätt wacko.gif Man kan bli förvirrad för mindre...

Men när det gäller växthusplacering m m så kan jag dessvärre inte hjälpa dig - har inget växthus sad.gif mad.gif men är grymt avundsjuk på dig som har ett tongue.gif
Emma_
CITAT (flaxss @ 07-05-2006, 19:00)

Men hur ska jag avhärda dem? wink.gif

Emma smile.gif
pejori
CITAT (flaxss @ 07-05-2006, 20:00)

fel!!!!
en imperialis stendör i den temperaturen sad.gif
man avhärdar dagtid. och tar in dom nattetid i någon vecka, sen kan dom vara ute ....även på natten... wub.gif
pejori
ställ ut dom dagtid, även i regn....in på natten.... wub.gif
Emma_
CITAT (Lotta150 @ 07-05-2006, 19:21)
Hej allihop!

Emma smile.gif

Emma

Nä, det där med namn är sannerligen inte lätt wacko.gif Man kan bli förvirrad för mindre...

Men när det gäller växthusplacering m m så kan jag dessvärre inte hjälpa dig - har inget växthus sad.gif mad.gif men är grymt avundsjuk på dig som har ett tongue.gif

Ingen har brytt sig speciellt mycket om det stackars växthuset tidigare, så det är lite skamfilat. Nu inser i alla fall jag hur bra det faktiskt är, så nu ska det rustas upp och bli hoyahus. biggrin.gif

Hade du bott lite närmare hade du gärna fått dela det med mig, för mina små hoyor kommer nog inte ta upp mer än femtedel av det. tongue.gif

Emma smile.gif
Linda_A
CITAT (pejori @ 07-05-2006, 19:47)
bara  du tar ut dom på en natt temp på +5c och avhärdar dom i en vecka  :wub:

fel!!!!
man avhärdar dagtid. och tar in dom nattetid i någon vecka, sen kan dom vara ute ....även på natten... wub.gif

Hur får du plats med allt på din balkong??(hade för mig att du bor i lägenhet i alla fall)laugh.gif
Har du inga "utomhus" växter där?
Emma_

fel!!!!

Aha.. så ut med dem tidigt på morgonen när det börjar bli lite varmare, och in igen på kvällen när det blir svalt ute?

Hur kalla blir nätterna på sommaren som max, aldrig så kallt som fyra grader va?

Emma
Alexander-VG-zon3

fel!!!!

oj det var 4,5c blev fel alla hoyors minsta temp är 4,5c några hopoyr klara ner till +1c .
Hoya imperialis klara ner till 4,5c wub.gif
Lotta150
CITAT (Emma_ @ 07-05-2006, 20:50)
Hej allihop!

Emma smile.gif

Emma

Ingen har brytt sig speciellt mycket om det stackars växthuset tidigare, så det är lite skamfilat. Nu inser i alla fall jag hur bra det faktiskt är, så nu ska det rustas upp och bli hoyahus. biggrin.gif

Hade du bott lite närmare hade du gärna fått dela det med mig, för mina små hoyor kommer nog inte ta upp mer än femtedel av det. tongue.gif

Emma smile.gif

Ååååååhh, jag kvider.....varför bor du inte hääääär??? tongue.gif tongue.gif Eller jag där - var det nu är?? laugh.gif laugh.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Emma_ @ 07-05-2006, 19:53)

fel!!!!

Aha.. så ut med dem tidigt på morgonen när det börjar bli lite varmare, och in igen på kvällen när det blir svalt ute?

Hur kalla blir nätterna på sommaren som max, aldrig så kallt som fyra grader va?

Emma

man vahäördar dom igenom att ta ut dom på dan då det är varmnt sen ta in dom på kvällen men är det +5c så kan du lämna dom ute . minsta temp är 4,5c . både min bella å multiflora å serpesn blommar ute och på nättern har det varit nere vid +4c även serpens har varit nere vid 2-4c å dne har blommat wub.gif
Alexander-VG-zon3
kolla tempen på sommaren men det bler nog aalldrig +4c .över 10c är sommar temp på natten wub.gif
Emma_
CITAT (Lotta150 @ 07-05-2006, 19:56)
CITAT (Emma_ @ 07-05-2006, 20:50)
Hej allihop!

Emma smile.gif

Emma

Emma smile.gif

Ååååååhh, jag kvider.....varför bor du inte hääääär??? tongue.gif tongue.gif Eller jag där - var det nu är?? laugh.gif laugh.gif

Haha, "här" är Halmstad, eller snarare i en håla ute på landet två mil från Halmstad. tongue.gif

Men du kan ju alltid skicka ner dina hoyor på sommarkollo, fast det hade jag aldrig vågat. laugh.gif tongue.gif

Emma smile.gif
pejori
CITAT (Linda_A @ 07-05-2006, 20:51)
bara  du tar ut dom på en natt temp på +5c och avhärdar dom i en vecka  wub.gif

fel!!!!

Hur får du plats med allt på din balkong??(hade för mig att du bor i lägenhet i alla fall)laugh.gif
Har du inga "utomhus" växter där?

laugh.gif laugh.gif laugh.gif har bara slängt ut episarna ännu.... laugh.gif laugh.gif
bor i lägenhet...och får inte plats på balkongen med allt... laugh.gif
vill ju ha begonior, surfinor, crasse och lite annat också laugh.gif laugh.gif
missen var trettio änglar...fick ge bort dom...kom inte ut ett tag där wacko.gif laugh.gif laugh.gif
Zazu
CITAT (pejori @ 07-05-2006, 21:41)
missen var trettio änglar...fick ge bort dom...kom inte ut ett tag där wacko.gif laugh.gif laugh.gif

är det änglatrumpeter du menar?
OJ OJ OJ isåfall blink.gif blink.gif wacko.gif laugh.gif ohmy.gif
pejori
CITAT (Zazu @ 07-05-2006, 21:47)
CITAT (pejori @ 07-05-2006, 21:41)
missen var trettio änglar...fick ge bort dom...kom inte ut ett tag där wacko.gif  :lol:  :lol:

är det änglatrumpeter du menar?
OJ OJ OJ isåfall blink.gif blink.gif wacko.gif laugh.gif ohmy.gif

ja det är det wacko.gif wacko.gif laugh.gif
sitascorner
Hej
Har läst era inlägg om att odla i växthus. Jag har odlat i växthus i 8-9 år.
I princip alla hoyor går att odla där. Men serpens, linearis och andra kallväxande trivs inte med växthusvärmen på dagen. Häng dom fritt ute istället. Odla inte under 8-10 grader, ge stödvärme då.
Eriostemmorna är inte självklara att gå iblom där. Jag har bara haft 2 arter av dessa i blom på alla år.
Emma_
CITAT (sitascorner @ 07-05-2006, 21:44)
Hej
I princip alla hoyor går att odla där. Men serpens, linearis och andra kallväxande trivs inte med växthusvärmen på dagen. Häng dom fritt ute istället. Odla inte under 8-10 grader, ge stödvärme då.
Eriostemmorna är inte självklara att gå iblom där. Jag har bara haft 2 arter av dessa i blom på alla år.

Tack för informationen.

Om det blir kallt ute får jag nog bära in hoyorna, för något stödvärme kan jag inte ordna tror jag. Men det kanske inte blir så farligt kallt under sommarnätterna?

Har du stödvärme i ditt växthus mitt på högsommaren? Om det är fint väder menar jag, för under regniga veckor kan det ju bli rätt kallt på nätterna.

Emma
sitascorner
CITAT (Emma_ @ 07-05-2006, 21:58)
Hej

Tack för informationen.

Om det blir kallt ute får jag nog bära in hoyorna, för något stödvärme kan jag inte ordna tror jag. Men det kanske inte blir så farligt kallt under sommarnätterna?

Har du stödvärme i ditt växthus mitt på högsommaren? Om det är fint väder menar jag, för under regniga veckor kan det ju bli rätt kallt på nätterna.

Emma

jag har alltid stödvärme. Med automatik på 14 grader.
Eriostemmorna tycker inte om kylan på nätterna
Emma_
CITAT (sitascorner @ 07-05-2006, 22:01)
CITAT (Emma_ @ 07-05-2006, 21:58)
Hej

Tack för informationen.

Emma

jag har alltid stödvärme. Med automatik på 14 grader.
Eriostemmorna tycker inte om kylan på nätterna

Aha, de som är köldkänsliga får jag nog bära in på nätterna då, men det är inte så många så det ska nog gå bra.

Tack för alla bra svar, som vanligt räddar Odla en från att göra något dumt! wub.gif

Emma smile.gif
Alexander-VG-zon3
fast alla hoyor klara 4,5c . så man kan säga att deras minsta temp är +5c . är dagen varm kvitar det om det bler lite lägre på natten . men som när man har dom ute ta ut dom vid +5c ta in dom vid +5c vilken som helst .
sitascorner
CITAT (flaxss @ 07-05-2006, 22:41)
fast alla hoyor klara 4,5c . så man kan säga att deras minsta temp är +5c . är dagen varm kvitar det om det bler lite lägre på natten . men som när man har dom ute ta ut dom vid +5c ta in dom vid +5c vilken som helst .

Alla Hoyor klara inte så låga temperaturer som 4,5 grader. H. onychoides är den som klara lägst temperatur förutom dom kallväxande.
Alexander-VG-zon3
CITAT (sitascorner @ 07-05-2006, 22:57)
CITAT (flaxss @ 07-05-2006, 22:41)
fast alla hoyor klara 4,5c . så man kan säga att deras minsta temp är +5c . är dagen varm kvitar det om det bler lite lägre på natten . men som när man har dom ute ta ut dom vid +5c ta in dom vid +5c vilken som  helst .

Alla Hoyor klara inte så låga temperaturer som 4,5 grader. H. onychoides är den som klara lägst temperatur förutom dom kallväxande.

H. onychoides klara 4,5c wub.gif
jag vet inte vilka som är kallväxande mer än nogra men kallväxande menars inte väl att dom klara låga temp utan skilland mellan natt å da å en sval omgivning wub.gif
hoya australis klara -1c
hoya serpens är nog en kall klara runt 0c
sen carnosa vet jag inte men dom är dne mest köldtåliga hoya som finns som klara -6c å växer i tempereade områden i usa .
fast sne vet jag inte om carnosa är kall eller inte wub.gif
men det mesta har jag hört sett på nätet jag har int,e hunnit *se det med egna ögon* men till vinter å hösten ska jag raportera vad som händer wub.gif

ska socva nu alla
sov gott alla odlare sleep.gif sleep.gif
Linda_A
Eriostemmorna vill de ha torr och hög värme eller vill de ha hög värme men fuktigt?

Finns det någon över gräns?

Lika bra att fråga ju.
maimiti
Att alla hoyor klarar låga temperaturer är nog en sanning med stor modifikation. De flesta hoyor klarar kortare exponering av låga temperaturer, men inte stadigvarande. Hoya carnosa och Hoya serpens lär klara kortare perioder med temperaturer strax under noll.

Jag har själv erfarit att exponera hoyor för temperaturer under 5°, dock inte frivilligt. Jag bodde för dryga 10 år sedan i en större stad i mellansverige. Min dåvarande hyresvärd var något excentrisk och hade för vana att stänga av värmen när han åkte på semester. En gång bestämde han sig för att åka bort under sportlovet i februari, och jag var självklart inte hemma. När jag kom hem efter några dagar låg temperaturen i lägenheten på ca 5° och i stort sett hela min samling av hoyor (och andra växter) var stendöd mad.gif sad.gif Tack och lov var samlingen just då inte så omfattande så det var inga stora pengar som gick förlorade. De som överlevde denna attack var i stort sett bara Hoya carnosa och Hoya pubicalyx. Vissa blad uppvisade tecken på frostskador så temperaturen hade nog vid något tillfälle legat under 0°.

Jag skulle inte rekomendera att exponera hoyor för temperaturer under 10° någon längre period. Att de överlever det betyder ju inte att de mår bra av det.

F.ö. Eriostemmor vill ha det varmt och fuktigt och gärna lite kalk.
Alexander-VG-zon3
dina hoyooir fick inte frostskador . frostyskador får en växt när det bler under -1c . såfall var det köldskada wub.gif fast vilka andra växter var det som var döda för det låter konstigt att varenda en skulle vara död men men synd att dom nu dog
. fast jga vet inte vad jag läst ppå nätet ska alla hoyior klara ner till 4,5c
men jag ska testa till när dte bler kallre å se wub.gif

var det dagtid det var +5c i lägenheten tänk på nattetemp det var aknkde dne långvariga nattetempen som dödade dom . eller om det var natt elere da som var +5c
maimiti
CITAT (flaxss @ 08-05-2006, 09:28)
dina hoyooir fick inte frostskador . frostyskador får en växt när det bler under -1c . såfall var det köldskada wub.gif fast vilka andra växter var det som var döda för det låter konstigt att varenda en skulle vara död men men synd att dom nu dog
. fast jga vet inte vad jag läst ppå nätet ska alla hoyior klara ner till 4,5c
men jag ska testa till när dte bler kallre å se wub.gif

Ok, tempereaturen måste då ha legat under -1°....
Var har du läst att hoyor klarar så låga temperaturer. Skulle vara intressanta att läsa.

Njae, jag tycker väl inte att det är konstigt att växter dör av låga temperaturer när de härstammar från varma områden. Ta tex växter från Indonesien där det är varmt året om, dvs medeltemperaturen på dygnet sällan eller aldrig understiger 15°. Jag tror inte att sådana varmväxande växter, hoyor eller andra, mår särskillt bra av att placeras i låga temperaturer. För som jag sa, bara för att de överlever betyder det inte att de mår bra av det.
maimiti
Hoppla igen. Nu kom jag på att jag läste i Fraterna för några år sedan att Ann Wayman (som fått Hoya waymaniae uppkallad efter sig) förlorade en stor del av sin samling när värmen i hennes växthus la av och temperaturen föll ner till under 50°F (vilket ungefär motsvarar 10°C). Om jag inte minns helt fel så bor hon i Oregon där klimatet är ungefär som i Sverige. Jag tror faktiskt att jag har tidningen i någon låda så jag ska leta fram den, om inte annat så vet jag en som varit medlem i International Hoya Association i över 10 år så hon lär ju ha tidningen om inte annat (fast jag kan inte garantera att hon orkar bläddra igenom alla nummer för att hitta den här specifica artikeln).
Zazu
CITAT (maimiti @ 08-05-2006, 10:35)
Var har du läst att hoyor klarar så låga temperaturer. Skulle vara intressanta att läsa.

misstänker att det är här: dave´s garden
klicka på plant files och sök på hoya
en bra sida i övrigt, men temperaturangivelserna är lite väl optimistiska sleep.gif

mvh zazu
maimiti
CITAT (Zazu @ 08-05-2006, 12:31)
CITAT (maimiti @ 08-05-2006, 10:35)

misstänker att det är här: dave´s garden
klicka på plant files och sök på hoya
en bra sida i övrigt, men temperaturangivelserna är lite väl optimistiska sleep.gif

mvh zazu

Hmm, väldigt optimistiska. Dessutom är det en aning motsägelsefullt. På tex Hoya lacunosa står det att den klarar temperaturer ner till 4.5°C, men längre ner på sidan står det att man ska undvika drag och temperaturer under 10°C eftersom den tenderar att tappa bladen då wacko.gif
Jag tar de temperaturangivelserna med en stor nypa salt, lika väl som jag tar blomsterböckernas angivelser om att alla hoyor ska hållas torra på minimalt allvar.
pejori
CITAT (maimiti @ 08-05-2006, 09:16)
Att alla hoyor klarar låga temperaturer är nog en sanning med stor modifikation. De flesta hoyor klarar kortare exponering av låga temperaturer, men inte stadigvarande. Hoya carnosa och Hoya serpens lär klara kortare perioder med temperaturer strax under noll.

Jag har själv erfarit att exponera hoyor för temperaturer under 5°, dock inte frivilligt. Jag bodde för dryga 10 år sedan i en större stad i mellansverige. Min dåvarande hyresvärd var något excentrisk och hade för vana att stänga av värmen när han åkte på semester. En gång bestämde han sig för att åka bort under sportlovet i februari, och jag var självklart inte hemma. När jag kom hem efter några dagar låg temperaturen i lägenheten på ca 5° och i stort sett hela min samling av hoyor (och andra växter) var stendöd mad.gif sad.gif Tack och lov var samlingen just då inte så omfattande så det var inga stora pengar som gick förlorade. De som överlevde denna attack var i stort sett bara Hoya carnosa och Hoya pubicalyx. Vissa blad uppvisade tecken på frostskador så temperaturen hade nog vid något tillfälle legat under 0°.

Jag skulle inte rekomendera att exponera hoyor för temperaturer under 10° någon längre period. Att de överlever det betyder ju inte att de mår bra av det.

håller med till hundra där.... wub.gif
skulle aldrig komma på tanken att utsätta mina för mindre än 15 gr. smile.gif smile.gif

läste i något inlägg flaxx att du hade massdöd bland hoyor i vintras? undrar varför? rolleyes.gif
pejori
CITAT (maimiti @ 08-05-2006, 09:43)
Hoppla igen. Nu kom jag på att jag läste i Fraterna för några år sedan att Ann Wayman (som fått Hoya waymaniae uppkallad efter sig) förlorade en stor del av sin samling när värmen i hennes växthus la av och temperaturen föll ner till under 50°F (vilket ungefär motsvarar 10°C). Om jag inte minns helt fel så bor hon i Oregon där klimatet är ungefär som i Sverige. Jag tror faktiskt att jag har tidningen i någon låda så jag ska leta fram den, om inte annat så vet jag en som varit medlem i International Hoya Association i över 10 år så hon lär ju ha tidningen om inte annat (fast jag kan inte garantera att hon orkar bläddra igenom alla nummer för att hitta den här specifica artikeln).

tänker så här:...klarar dom dessa låga temperaturer, hade dom varit vildväxande här också.... rolleyes.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (pejori @ 08-05-2006, 13:56)
CITAT (maimiti @ 08-05-2006, 09:16)

Jag har själv erfarit att exponera hoyor för temperaturer under 5°, dock inte frivilligt. Jag bodde för dryga 10 år sedan i en större stad i mellansverige. Min dåvarande hyresvärd var något excentrisk och hade för vana att stänga av värmen när han åkte på semester. En gång bestämde han sig för att åka bort under sportlovet i februari, och jag var självklart inte hemma. När jag kom hem efter några dagar låg temperaturen i lägenheten på ca 5° och i stort sett hela min samling av hoyor (och andra växter) var stendöd mad.gif  :(  Tack och lov var samlingen just då inte så omfattande så det var inga stora pengar som gick förlorade. De som överlevde denna attack var i stort sett bara Hoya carnosa och Hoya pubicalyx. Vissa blad uppvisade tecken på frostskador så temperaturen hade nog vid något tillfälle legat under 0°.

håller med till hundra där.... wub.gif
skulle aldrig komma på tanken att utsätta mina för mindre än 15 gr. smile.gif smile.gif

läste i något inlägg flaxx att du hade massdöd bland hoyor i vintras? undrar varför? rolleyes.gif

ahaha massdöd hha nejdå alla mina hoyr från vintars lever .
en hoya dog av över vattning hhaha ingen massdöd biggrin.gif laugh.gif
då ska man kanks einte lita på davsegarden .
men många växter från varma länder klara ett gott stycke under noll wub.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (pejori @ 08-05-2006, 13:58)
CITAT (maimiti @ 08-05-2006, 09:43)

tänker så här:...klarar dom dessa låga temperaturer, hade dom varit vildväxande här också.... rolleyes.gif

hahah dom hadde inte kunnat växa här under vintern . fast dom klara ner till -5c så hadde dom inte kunat växa här heller men vad jag vet så växer olika sorter av hoya carnosa i temperade områden med snö *inte från davsegarden uten en trpiosktväxtsida *
wub.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (pejori @ 08-05-2006, 13:56)

pejori om du läser på den om i vintars dne med hoyadöden eller vad den hette så skrev jag att mina mådde bra att det var över drivit . å sen kom jag på en sak i vintras jag har ju fönstret öppet å nästan alla mina hoyor var nere vid 10-5 varje natt i vinters även i fönster karmen -1c å alla hoyor klarade sig som ståd vid hylllan wub.gif
MyHoyas
Angående PlantFiles på amerikanska Daves Garden. Jag är medlem där och fick följande förklaring av bl a de som bidragit till faktan:

Now in regards to the hardiness in PlantFiles, for tropicals these are only general values and those are to be taken with a grain of salt . Most Hoyas are listed as Zone 11 which is 40°F and above, now while living in Zone 11 you may not ever have it go down to 40 but it could also go below occasionally for short periods of time in some areas.

Fick även ett mycket bra exempel från en odlare i Californien som har hoyor utomhus:

I have left a LOT of hoyas (mostly the carnosa varieties and pubicalyx) outside this last winter and the winter before, and they did fine. Temps at night woud routinely dip down into the lower 40s (sometimes even going down to the high 30s for a very brief period). HOWEVER, these temperatures did NOT last long. It is usually for just a couple of hours just before dawn that is the coldest, and then it starts back up again, and when the sun gets up it QUICKLY warms back up to the 50s and 60s (in the winter). You can look up what the usual winter temperatures are for Long Beach, California.
Where I have run into trouble is when it rains and then gets cold. Soaking wet plants can quickly rot in cold temps. However, the older bigger plants even do fine in those cases as long as the pots drain fast.
We usually do not get too many days in a row of rain either. Just a few here & there. Also, I water only lightly in the winter and wait until it warms up in the day.
Some seem to be a bit more touchy than others with these low night temps. For instance, I have lost a couple of lacunosas from letting them get wet during cold. But last winter I had one out all year under a shade thing with some cactus and sans (they can't get wet either), and that one did fine. Bella shuts down & looks bad all winter, but seems to make it though just fine come spring. My globulosa actually grew last winter and looked lush and pretty all the time. It seems to prefer it out there (looked bad in the house).
Another one that prefers it out there all winter is my serpens. Last year I got 2 flowers in the spring and this year it is just loaded with buds forming. I kept loosing them until I moved it outside in the cool. It only gets the very early morning sun too. It seems to really prefer the shade. Two little ones I have kept turning pale when I had them in a very light area with a bit of sun part time. Another that looks better in the cool is polyneura. It ALSO likes the shade, and did much better after I moved it to the North side of the house. However, I have never had a bloom on that one.
Along with most all the carnosas and pubicalyx, I left diversifolia, a bunch of austraulis various kinds, cumingiana, kentiana, shepherdii, pottsii, kerrii, obovata, and some others (can't think of all right now, and please excuse spelling errors as I am not taking time to look these up.)
Anyway, the point is....I KNOW for a fact that these can take low temps for BRIEF periods (a few hours) of time. Now...as far as all night long, or lower than upper 30s, I have no ideas.
Also, we are known to get an occational freeze here some years, and I have a plan in place to bring in or cover EVERYTHING should this occur ever. Fortunately....we were blessed with rather mild winter this year. Now that it is spring and warm nights (upper 50s) ....I am slowing moving out almost all my houseplants too.

Att svaren är på engelska får ni ta. Har inte tid att översätta det till er.

//Christina
Alexander-VG-zon3
mycket bra mest tempen som cvar förvirrande men 28F är väl -2c tror jag wub.gif
30F=-1,11111c
40F=4,44444c
50=10c
eller nåt wub.gif
MyHoyas
30 F = 0 C
Alexander-VG-zon3
CITAT (MyHoyas @ 08-05-2006, 20:41)
30 F = 0 C

0c=32F

32F=0c

31F=-0,55556c

30=-1,1111c

så är det om man ska vara petig wub.gif
maimiti
Jättebra information, Christina biggrin.gif
Tabell celcius / farenheit finns här (för den som vill vara riktigt petig)...
Lotta150
Här är en länk så man slipper räkna själv... wink.gif
"Född lat" biggrin.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Lotta150 @ 08-05-2006, 22:40)
Här är en länk så man slipper räkna själv... wink.gif
"Född lat" biggrin.gif

haha jag är latast tog min mobils osm har en innbyggd räknare wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon