Som sagt köpte jag ett plommonträd, Czar. Men jag hittar ingen info någonstans om höjden på trädet eller dess omkrets.. Damen på plantskolan sa att hennes 5 åriga träd som hon själv hade var under 2 meter och en omkrets på 1,5 meter kanske.. Men mitt nyköpta träd är större än så redan.. över 2 meter iaf. Hur som helst skulle info om framtida storlek upskattas så jag inte planterar den på helt tokig plats... (funderar på att sätta den 3 meter från min Skuggmorell
Cilla
07-05-2006, 23:25
De största Czar jag sett har en kronbredd på 6 meter och samma höjd. 1,5 meter i bredd kan man glömma, liksom höjd på 2 meter. Så blir det bara om man beskär och sedan stympar bort de grenar som skulle givit frukt.
3 meter från stammen på skuggmorellen kanske kan bli ett skuggigt läge när morellen blirivt några år (körsbär växer fort). Dessutom kommer du att tvingas kapa i morellen, vilket inte blir vackert. Försök ställa dem längre från varandra. Morellen vill skicka ut sina vackra blom- och fruktgrenar ca 5-6 meter ut från stammen åt alla håll.
Jan af Lisö
08-05-2006, 08:34
Beror inte storleken även på grundstammen ?? Normalt har man ju Prunus Cerasifiera som grundstam, men jag har ett familjeplommonträd på något som heter Meritare och som växer klart långsammare, lite drygt 2 meter högt, planterat 1.a maj 2000.
Läste också någonstans att i England hade man Czar i blomkrokor i samband med dess introduktion för drygt ett sekel sedan.
Katarina H
08-05-2006, 08:42
Min Czar planterade jag år 2000 och den är nu enorm. Den växer så det knakar. Jag är dålig på att bedöma höjder på träd, men gissningsvis är den 4 meter hög. Vet inte vilken grundstam den har.
Tjosan
08-05-2006, 08:50
Det är Czar:en som kommer skugga morellen.. Funderade på att plantera Czar:en 3 meter sydsydöst om Skuggmorellen. Men vid den tiden står solen som högst och skuggningen är ju bara tillfällig då solen drar vidare runt.. Anledningen att jag vill ha den där är av flera anledningar.. Dels får den stå varmt o gott där för att jag bor i Zon 5, o Czar ska vara zon 4 enligt vissa och zon 5 enligt andra.
Men jag vet ju inte hur något träd ser ut fullvuxet.. Växer verkligen morellen till hela 10-12 meter i diameter i kronan?
Tjosan
08-05-2006, 08:57
CITAT (Katarina H @ 08-05-2006, 09:42)
Min Czar planterade jag år 2000 och den är nu enorm. Den växer så det knakar. Jag är dålig på att bedöma höjder på träd, men gissningsvis är den 4 meter hög. Vet inte vilken grundstam den har.
o hjälp... Du har ingen bild på trädet? Du måste plocka frukterna med stege då antar jag... För Czar verkar ha rätt rejäla grenar som inte böjer sig ner i första taget.
Sommartorparn
08-05-2006, 09:14
Jag såg en plantskola annonera om att dom hade fruktråd på svagväxande grundstam. Här var det:
men det har du kanske inte så mycket nytta av om du redan köpt trädet.
Jag har ett liknande problem, vill få plats med både skuggmorell och czar på liten yta. Dessutom tillkommer att här bara är kvällssol. Vid påsk minns jag att platsen fortfarande var i skugga vid 5 -tiden på kvällen. Längre fram i sommar blir det bättre, men frågan är om det räcker? Sedan kommer dessutom träden stå så att de skuggar varandra.
Hannele
08-05-2006, 09:17
CITAT (Cilla @ 08-05-2006, 00:25)
1,5 meter i bredd kan man glömma, liksom höjd på 2 meter. Så blir det bara om man beskär och sedan stympar bort de grenar som skulle givit frukt.
Tja, man behöver inte stympa - och man kan få frukt efter beskärning.. Men vill man ha smått, kanske ska man köpa rätt sort.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.