|
Någon mer som har ovanligt mycket liljebaggar? Jag har haft krig hela helgen....
/Stina
Elisabeth P
07-05-2006, 18:32
Ja, jag har haft några stora röda saker som kryper på mina liljor. Kan de möjligen vara sådana? Gör de någon skada på liljorna?
Lisa
Alexander-VG-zon3
07-05-2006, 18:35
CITAT (Lisa:) @ 07-05-2006, 19:32) Ja, jag har haft några stora röda saker som kryper på mina liljor. Kan de möjligen vara sådana? Gör de någon skada på liljorna?
Lisa det äter upp dom växterna sånna lijor mörda allt röa baggar utom nyckelpiga vi brukar få sånna som äter upp alla lijor men har inte fått några än skönt å slippa
ullislerum
07-05-2006, 18:39
Jag har oxå liljebaggar. Men har strött ut myrr runt liljorna och det funkar. Förra året hann jag inte så dom åt upp mina fina liljor men myrr funkar verkligen!!
CITAT (Lisa:) @ 07-05-2006, 19:32) Ja, jag har haft några stora röda saker som kryper på mina liljor. Kan de möjligen vara sådana? Gör de någon skada på liljorna?
Lisa  så här ser de ut. som du ser upptill på bilden (bladet) så äter de upp liljorna
Elisabeth P
07-05-2006, 19:30
Äckliga små kryp  . Nu har jag varit ute och knippsat flera stycken. Blä  . Nästa år kör jag med myrr, fast det kanske inte är försent än? Om jag har tur så är det bara en lilja av ca 10 stycken som var riktigt illa åtgången. Äter de små rackarna något annat än liljor? Lisa
Inga från Närke
07-05-2006, 19:38
Inte som jag vet i alla fall men det viktiga är att du kramar sönder dem och sedan kollar efter typ små jordhögar klibbiga på blad under och mellan och tar bort detta för det är larverna. Kollar när solen ligger på då är de framme i alla fall hos mig.
Elisabeth P
07-05-2006, 19:43
Jag ska va på dem som en hök. Knippsa allt jag ser och spruta med vattenslangen. Kanske med såpavatten med?
Lisa
CITAT (Lisa:) @ 07-05-2006, 21:43) Jag ska va på dem som en hök. Knippsa allt jag ser och spruta med vattenslangen. Kanske med såpavatten med?
Lisa myrr...myrr...och mer myrr...det är aldrig försent.....häll på
myrr... det var ett bra tipps.... är det någon som vet hur farligt det är för katter? Min knasfia vill nämligen gärna ligga i rabatten. (vi är inte helt överens där)
Elisabeth P
07-05-2006, 20:05
Inget myrr hemma  .Tur att jag slutar tidigt i morgon, då blir det till affären och skaffa myrr. Lisa
netaave
07-05-2006, 20:17
Inte myrr, det ska vara Baythion myrmedel och inget annat.
Elisabeth P
07-05-2006, 20:50
CITAT (netaave @ 07-05-2006, 21:17) Inte myrr, det ska vara Baythion myrmedel och inget annat. Hittar jag det i vanlig mataffär eller är det trädgårdaffärer som gäller? Lisa
netaave
07-05-2006, 21:34
CITAT (Lisa:) @ 07-05-2006, 21:50) CITAT (netaave @ 07-05-2006, 21:17) Inte myrr, det ska vara Baythion myrmedel och inget annat. Hittar jag det i vanlig mataffär eller är det trädgårdaffärer som gäller? Lisa kan nog finnas på Maxi, Coop och liknande.
ullislerum
07-05-2006, 22:02
..fast det funkar med myrr oxå!
Jag har alltid fått höra att det inte finns nåt medel mot dessa hemska elakingar. Utan att det enda sättet skulle vara att klämma ihjäl dom eller till och med elda upp det som finns i hela rabatten. Men nu ska jag ta mig sjutton prova med myrmedel. Tack för tips
Är det någon annan än jag som tycker att de är ovanligt tidiga i år? Eller brukar dom komma redan så här tidigt? Förra året hittade vi inga förrän krollisarna var ordentligt uppe ur jorden, i år hittade jag den första innan någon lilja hade stuckit upp, den satt på ett pionskott
CITAT (yenny @ 07-05-2006, 20:42) CITAT (Lisa:) @ 07-05-2006, 19:32) Ja, jag har haft några stora röda saker som kryper på mina liljor. Kan de möjligen vara sådana? Gör de någon skada på liljorna?
Lisa  så här ser de ut. som du ser upptill på bilden (bladet) så äter de upp liljorna  Gör dom vad jag tror att dom gör när dom sitter så som på bilden???
kristerh
08-05-2006, 10:16
Stämmer, de tillverkar nya ligister krister
Har sett på våra kungsängsliljor att de inte precis backar för trekant heller
CITAT (jendah @ 08-05-2006, 12:38) Har sett på våra kungsängsliljor att de inte precis backar för trekant heller 
ullislerum
08-05-2006, 18:01
frågan är om det i en trekant är två honor... shit va många småttingar det måste bli...
CITAT (ullislerum @ 08-05-2006, 20:01) frågan är om det i en trekant är två honor... shit va många småttingar det måste bli...  ingen aning... det var liksom tre uppe på varandra... och inte en omgång utan vi hittde flera trekanter Nu lever dessa små marodörer iaf inte längre Får säga välkommen förresten - kul med fler lerumsbor
Nu har jag i alla fall provar med vanlig "MYRR" från Bayer och alla röda äckelpeckar har försvunnit från både Kejsarkronor och Kungsängsliljor. Här har man i alla år fått gå en runda varje morgon för att klämma ihjäl dem, när det fanns nåt så enkelt Magic säger jag bara Tack för tipset, här lär man sig nåt varje dag
Jag strödde ut Bayron för två veckor sedan och nu i helgen när jag var nere var det bara någon enstaka bagge!
Katarina H
16-05-2006, 09:06
Usch, vilka typer det är. Jag har ägnat mig åt att knipsa parandes par. Tänkte inte på att leta avkomma ... Är det någon som kan beskriva hur deras larver ser ut, eller har bild på dem?
kristerh
16-05-2006, 10:08
CITAT (Katarina H @ 16-05-2006, 10:06) Är det någon som kan beskriva hur deras larver ser ut, eller har bild på dem? De sitter i mörka blajor under bladen, de sitter i sin egen avföring krister
lisselbo
17-05-2006, 08:50
Plockade 6 st på en Kejsakrona igår. Fasiken vad jag hatar dessa kryp. Förra året åt dom sönder varenda Kejsarkrona för mig, hade 5 st som stod så fint bredvid varandra.
Blomstertanten
17-05-2006, 10:42
CITAT (Katarina H @ 16-05-2006, 10:06) Usch, vilka typer det är. Jag har ägnat mig åt att knipsa parandes par. Tänkte inte på att leta avkomma ... Är det någon som kan beskriva hur deras larver ser ut, eller har bild på dem? Titta efter om det sitter nått pyttesmått orange på bladens undersida ! Det är äggen. Ta bort dom innan det hinner bli äckliga larver Här kan du se hur de ser ut
lilla mamma
17-05-2006, 14:01
Jag tycker allt att de liknar oss, lite. Trekant osv Nyp ihjäl dem så fort du ser dem. I år har jag haft massor
Katarina H
17-05-2006, 14:13
Tack för länken, men uhh vad äckligt det känns att bara tänka att ta bort det där som är på bilderna ... Och mysiga typer som sitter i sin egen avföring ...
colamor
16-06-2006, 07:39
Roliga kryp det här. Har varit förskonad tills förra året då dom fullkomligt översvämmade min liljerabatt. I år har jag varit med redan från början och klämt ihjäl för brinnande livet. Även engagerat barnen i klämmandet. "Uch va äckligt" Nu bara måste jag prova Myrr.....
Storåtjejen
17-06-2006, 23:23
Förra året hade jag massor av de äckilga krypen  I år köpte jag Baythion så fort jag fick syn på den första i kejsarkronan. Efter det har jag bara sett en till och då var jag där med myrmedlet på direkten. Jag kollar i stort sett varje dag, men baggarna håller sig borta.
ullislerum
19-06-2006, 00:03
CITAT (jendah @ 08-05-2006, 19:20) CITAT (ullislerum @ 08-05-2006, 20:01) frågan är om det i en trekant är två honor... shit va många småttingar det måste bli...  ingen aning... det var liksom tre uppe på varandra... och inte en omgång utan vi hittde flera trekanter Nu lever dessa små marodörer iaf inte längre Får säga välkommen förresten - kul med fler lerumsbor  åh, tackar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|