stina
Någon mer som har ovanligt mycket liljebaggar? Jag har haft krig hela helgen....

/Stina
Elisabeth P
Ja, jag har haft några stora röda saker som kryper på mina liljor. Kan de möjligen vara sådana? Gör de någon skada på liljorna?

Lisa
Alexander-VG-zon3
CITAT (Lisa:) @ 07-05-2006, 19:32)
Ja, jag har haft några stora röda saker som kryper på mina liljor. Kan de möjligen vara sådana? Gör de någon skada på liljorna?

Lisa

det äter upp dom växterna sånna lijor mörda allt röa baggar utom nyckelpiga wub.gif
vi brukar få sånna som äter upp alla lijor men har inte fått några än skönt å slippa
ullislerum
Jag har oxå liljebaggar. Men har strött ut myrr runt liljorna och det funkar. Förra året hann jag inte så dom åt upp mina fina liljor men myrr funkar verkligen!! biggrin.gif
yenny

Lisa

så här ser de ut. som du ser upptill på bilden (bladet) så äter de upp liljorna sad.gif
Elisabeth P
Äckliga små kryp mad.gif . Nu har jag varit ute och knippsat flera stycken. Blä mad.gif .
Nästa år kör jag med myrr, fast det kanske inte är försent än?
Om jag har tur så är det bara en lilja av ca 10 stycken som var riktigt illa åtgången.

Äter de små rackarna något annat än liljor?

Lisa
Inga från Närke
Inte som jag vet i alla fall men det viktiga är att du kramar sönder dem och sedan kollar efter typ små jordhögar klibbiga på blad under och mellan och tar bort detta för det är larverna.
Kollar när solen ligger på då är de framme i alla fall hos mig.
Elisabeth P
Jag ska va på dem som en hök. Knippsa allt jag ser och spruta med vattenslangen. Kanske med såpavatten med?

Lisa
pejori
CITAT (Lisa:) @ 07-05-2006, 21:43)
Jag ska va på dem som en hök. Knippsa allt jag ser och spruta med vattenslangen. Kanske med såpavatten med?

Lisa

myrr...myrr...och mer myrr...det är aldrig försent.....häll på smile.gif
yenny
myrr... det var ett bra tipps.... är det någon som vet hur farligt det är för katter? Min knasfia vill nämligen gärna ligga i rabatten.
(vi är inte helt överens där)
pejori
lite tips om liljebaggar smile.gif smile.gif smile.gif
Elisabeth P
Inget myrr hemma sad.gif .Tur att jag slutar tidigt i morgon, då blir det till affären och skaffa myrr.

Lisa
netaave
Inte myrr, det ska vara Baythion myrmedel och inget annat.
Elisabeth P
CITAT (netaave @ 07-05-2006, 21:17)

Hittar jag det i vanlig mataffär eller är det trädgårdaffärer som gäller?

Lisa
netaave
CITAT (Lisa:) @ 07-05-2006, 21:50)
CITAT (netaave @ 07-05-2006, 21:17)

Hittar jag det i vanlig mataffär eller är det trädgårdaffärer som gäller?

Lisa

kan nog finnas på Maxi, Coop och liknande.
ullislerum
..fast det funkar med myrr oxå!
Gillan
Jag har alltid fått höra att det inte finns nåt medel mot
dessa hemska elakingar. Utan att det enda sättet skulle
vara att klämma ihjäl dom eller till och med elda upp det
som finns i hela rabatten.
Men nu ska jag ta mig sjutton prova med myrmedel.
Tack för tips smile.gif
noora
Är det någon annan än jag som tycker att de är ovanligt tidiga i år? Eller brukar dom komma redan så här tidigt? Förra året hittade vi inga förrän krollisarna var ordentligt uppe ur jorden, i år hittade jag den första innan någon lilja hade stuckit upp, den satt på ett pionskott unsure.gif
stina
CITAT (yenny @ 07-05-2006, 20:42)

Lisa

så här ser de ut. som du ser upptill på bilden (bladet) så äter de upp liljorna sad.gif

Gör dom vad jag tror att dom gör när dom sitter så som på bilden??? ohmy.gif
kristerh
Stämmer, de tillverkar nya ligister wink.gif
krister
jendah
Har sett på våra kungsängsliljor att de inte precis backar för trekant heller
unsure.gif laugh.gif
stina
CITAT (jendah @ 08-05-2006, 12:38)
Har sett på våra kungsängsliljor att de inte precis backar för trekant heller
unsure.gif laugh.gif

ohmy.gif
ullislerum
frågan är om det i en trekant är två honor... shit va många småttingar det måste bli... blink.gif
jendah
CITAT (ullislerum @ 08-05-2006, 20:01)
frågan är om det i en trekant är två honor... shit va många småttingar det måste bli... blink.gif

ingen aning... det var liksom tre uppe på varandra... och inte en omgång utan vi hittde flera trekanter unsure.gif
Nu lever dessa små marodörer iaf inte längre rolleyes.gif

Får säga välkommen förresten - kul med fler lerumsbor smile.gif
Gillan
Nu har jag i alla fall provar med vanlig "MYRR" från
Bayer och alla röda äckelpeckar har försvunnit från
både Kejsarkronor och Kungsängsliljor.

Här har man i alla år fått gå en runda varje morgon för att
klämma ihjäl dem, när det fanns nåt så enkelt ohmy.gif

Magic säger jag bara wub.gif tongue.gif

Tack för tipset, här lär man sig nåt varje dag laugh.gif wub.gif
stina
Jag strödde ut Bayron för två veckor sedan och nu i helgen när jag var nere var det bara någon enstaka bagge! rolleyes.gif
Katarina H
Usch, vilka typer det är. Jag har ägnat mig åt att knipsa parandes par. Tänkte inte på att leta avkomma ... Är det någon som kan beskriva hur deras larver ser ut, eller har bild på dem?
kristerh
CITAT (Katarina H @ 16-05-2006, 10:06)
Är det någon som kan beskriva hur deras larver ser ut, eller har bild på dem?

De sitter i mörka blajor under bladen, de sitter i sin egen avföring wink.gif
krister
lisselbo
Plockade 6 st på en Kejsakrona igår. Fasiken vad jag hatar dessa kryp.
Förra året åt dom sönder varenda Kejsarkrona för mig, hade 5 st som stod så fint bredvid varandra.
Blomstertanten
CITAT (Katarina H @ 16-05-2006, 10:06)
Usch, vilka typer det är. Jag har ägnat mig åt att knipsa parandes par. Tänkte inte på att leta avkomma ... Är det någon som kan beskriva hur deras larver ser ut, eller har bild på dem?

Titta efter om det sitter nått pyttesmått orange på bladens undersida !
Det är äggen. Ta bort dom innan det hinner bli äckliga larver wacko.gif

Här kan du se hur de ser ut
lilla mamma
Jag tycker allt att de liknar oss, lite. Trekant osv
Nyp ihjäl dem så fort du ser dem. I år har jag haft massor
Katarina H
Tack för länken, men uhh vad äckligt det känns att bara tänka att ta bort det där som är på bilderna ... sad.gif
Och mysiga typer som sitter i sin egen avföring ... ohmy.gif
colamor
Roliga kryp det här. mad.gif mad.gif

Har varit förskonad tills förra året då dom fullkomligt översvämmade min liljerabatt. mad.gif

I år har jag varit med redan från början och klämt ihjäl för brinnande livet. Även engagerat barnen i klämmandet. "Uch va äckligt"
Nu bara måste jag prova Myrr.....
Storåtjejen
Förra året hade jag massor av de äckilga krypen mad.gif I år köpte jag Baythion så fort jag fick syn på den första i kejsarkronan. Efter det har jag bara sett en till och då var jag där med myrmedlet på direkten. Jag kollar i stort sett varje dag, men baggarna håller sig borta. tongue.gif
ullislerum
CITAT (jendah @ 08-05-2006, 19:20)
CITAT (ullislerum @ 08-05-2006, 20:01)

ingen aning... det var liksom tre uppe på varandra... och inte en omgång utan vi hittde flera trekanter unsure.gif
Nu lever dessa små marodörer iaf inte längre rolleyes.gif

Får säga välkommen förresten - kul med fler lerumsbor smile.gif

åh, tackar! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon