yenny
Som jag skrev i rubriken... hur länge håller de på?

Jag har haft pollenallergi ett par år bara och kommer inte riktigt ihåg.
Men är det någon som vet hur länge de olika träden brukar hålla på?
Eller vet någon bra sida att titta på kanske?
mamamaggan
Vill inte göra dig nedstämd men det kan hålla på hela sommaren och en bit in på hösten om det vill sig illa. Min yngste son är pollenallergiker och han har problem från mars till september.
yenny
jo det verkar hålla i sej bra länge tillsammans... men tex Al håller väl inte på hela sommaren själv? De byter väl av varandra?

fast jag har oturen att vara allergisk mot björk, min läkare sa att då är man överkänslig mot alla andra trädpollen blink.gif
*Felix matte*
CITAT (yenny @ 07-05-2006, 20:11)
Som jag skrev i rubriken... hur länge håller de på?

Jag har haft pollenallergi ett par år bara och kommer inte riktigt ihåg.
Men är det någon som vet hur länge de olika träden brukar hålla på?
Eller vet någon bra sida att titta på kanske?

Har ingen aning om hur länge det håller på... men som mamamaggan säger
... det kan hålla på hela sommaren... beror på vad du reagerar på.

Kanske får du lite hjälp av POLLENRAPPORT smile.gif
*Felix matte*
CITAT (yenny @ 07-05-2006, 20:20)
jo det verkar hålla i sej bra länge tillsammans... men tex Al håller väl inte på hela sommaren själv? De byter väl av varandra?

fast jag har oturen att vara allergisk mot björk, min läkare sa att då är man överkänslig mot alla andra trädpollen blink.gif

Tro inte på allt vad läkarna säger...Du känner bäst själv vad du reagerar mot
och mår dåligt av. smile.gif
yenny
CITAT (Felix matte @ 07-05-2006, 20:22)

Nej jag tror inte ett jota på vad de säger.... hade jag lyssnat på dom hade jag inte fått någon undersökning på att jag hade Astma heller... då hade jag fortfarande gått okring och hostat utan att få någon ordning på det.
(tänk att man skall behöva tjata till sej en ordentlig undersköning)
*Felix matte*
CITAT (yenny @ 07-05-2006, 20:41)
CITAT (Felix matte @ 07-05-2006, 20:22)

Nej jag tror inte ett jota på vad de säger.... hade jag lyssnat på dom hade jag inte fått någon undersökning på att jag hade Astma heller... då hade jag fortfarande gått okring och hostat utan att få någon ordning på det.
(tänk att man skall behöva tjata till sej en ordentlig undersköning)

Har du PEF-mätare hemma? Om inte... så tycker jag att du ska skaffa dig en...
finns att köpa på Apoteket.
Med en sådan kan du kontrollera din status och öka resp minska medicinering
när så behövs. smile.gif
Ophelia
Din läkare kan ha rätt. Det är inga konstigheter att vara överkänslig eller allergisk mot olika sorters pollen om man är allergisk mot en. Är själv allergisk mot träd, gräs och blommor (vissa sorter mer, andra mindre). Med detta kan överkänslighet eller allergi mot mat (frukt, grönsaker m.m.) förekomma.

Är det bara mot björk så är det en kort säsong just när björken blommar.
yenny
CITAT (Felix matte @ 07-05-2006, 20:45)
när så behövs. smile.gif

jo jag har det.... men jag skall erkänna att jag är dålig på att använda den.
Kanske beror på att jag inte riktigt har förstått vad jag skall ha den till.
(jag vet hur man använder den , men inte varför jag skall)
yenny
CITAT (Ophelia @ 07-05-2006, 20:51)
Din läkare kan ha rätt. Det är inga konstigheter att vara överkänslig eller allergisk mot olika sorters pollen om man är allergisk mot en. Är själv allergisk mot träd, gräs och blommor (vissa sorter mer, andra mindre). Med detta kan överkänslighet eller allergi mot mat (frukt, grönsaker m.m.) förekomma.

Är det bara mot björk så är det en kort säsong just när björken blommar.

ja jag är överkänslig mot vissa frukter har jag märkt.
Och gräs är jag lite alergisk mot )(+katt.. men det talar jag tyst om)
*Felix matte*
CITAT (yenny @ 07-05-2006, 20:52)

när så behövs. smile.gif

Med den kan du jämföra status dag till dag.
Blåser du 500 när du mår bra och kanske bara 370 nästa...
då vet du att du måste ta extra doser Ventoline, Bricanyl eller vad det nu är du har för inhalationspreparat.
Testa sedan att ca 15 - 20 min efter inhalation, blåsa igen och se om värdet förbättrats.
Skriv gärna upp "blåsresultat" så att du kan blicka bakåt och se om
ökad medicinering gav positivt resultat.

Har du "sticka" där du kan se vad som är ungefärligt "normalt" för dig?
yenny
CITAT (Felix matte @ 07-05-2006, 20:58)
CITAT (yenny @ 07-05-2006, 20:52)

när så behövs. smile.gif

Med den kan du jämföra status dag till dag.
Blåser du 500 när du mår bra och kanske bara 370 nästa...
då vet du att du måste ta extra doser Ventoline, Bricanyl eller vad det nu är du har för inhalationspreparat.
Testa sedan att ca 15 - 20 min efter inhalation, blåsa igen och se om värdet förbättrats.
Skriv gärna upp "blåsresultat" så att du kan blicka bakåt och se om
ökad medicinering gav positivt resultat.

Har du "sticka" där du kan se vad som är ungefärligt "normalt" för dig?

okej... då kanske det är dags att jag tar fram den och börjar använda den blink.gif

Vad är "sticka" för något?
*Felix matte*
CITAT (yenny @ 07-05-2006, 21:00)
Vad är "sticka" för något?

En sån här...
Där kan du se vad som är "normalt" värde för en kvinna i din ålder/längd.
Man ska inte ta alltför allvarligt på siffrorna men "på ett ungefär" ser man.

Jag kontaktade Draco och fick dessa. smile.gif
yenny
Va bra.... nu har jag skrivit av vad som skall vara "normalt" för mej...jag skall kolla sedan vad jag blåser.
*Felix matte*
CITAT (yenny @ 07-05-2006, 21:19)
Va bra.... nu har jag skrivit av vad som skall vara "normalt" för mej...jag skall kolla sedan vad jag blåser.

Det syntes kanske inte tydligt att det kan diffa +-106 och ändå vara normalt.
yenny
nu har jag testat ... fick 450
Mitt "normala" skulle vara runt 400 så det var nog helt ok (jag brukar blåsa närmare 500)
Fast jag tycker inte jag mår helt ok nu, fast det är ju inte så konstigt med all pollen.

(skall föra en kurva ett tag framöver så jag har lite koll)
Margaretha

Själv är jag allergisk mot björk och hassel, inga andra träd, så det stämmer inte!

Däremot tål jag inte nötter och stenfrukter och det hör ihop med just björkpollenallergi.

Det varierar från år till år hur länge det håller på. Ifjol, som också var ett besvärligt pollenår, behövde jag bara ta medicin i två dagar, ibland kan det vara mer än en vecka. Vädret spelar också in. Regn är bra t.ex.
*Felix matte*
CITAT (yenny @ 07-05-2006, 21:34)
nu har jag testat ... fick 450
Mitt "normala" skulle vara runt 400  så det var nog helt ok (jag brukar blåsa närmare 500)
Fast jag tycker inte jag mår helt ok nu, fast det är ju inte så konstigt med all pollen.

(skall föra en kurva ett tag framöver så jag har lite koll)

Låter ju som det är helt OK... men visst... man behöver inte må bra för det.
Det visar ju bara att dina mediciner gör verkan.'

Vi testade precis.. jag blåste 220... medans maken blåste 520 ohmy.gif tongue.gif och båda tycker vi att vi mår jättebra idag
yenny
CITAT (Felix matte @ 07-05-2006, 21:41)
Vi testade precis.. jag blåste 220... medans maken blåste 520 ohmy.gif tongue.gif och båda tycker vi att vi mår jättebra idag

oj oj.. vilken skillnad det kan vara på blås och blås blink.gif
stina
Jag är enligt tester allergisk mot gråbo, timotej och björk. Har aldrig någonsin reagerat på björk trots att testresultaten visade på lika "superallergisk" mot det som mot gräs. Förrän i år... Blev allergisk på landet i helgen för första gången så här års! mad.gif Är också allergisk mot hasselnötter och nu för tiden också morotsjuice. Rårivna morötter går bra, men jag drack väldigt mycket morotsjuice ett tag och en dag fick kroppen tydligen nog. Satt på jobbet och svepte en morotsjuice - ett par minuter senare började det klia i hela kroppen. Händerna svullnade och blev pionröda - ansiktet blossade. Jag blev rädd, men som tur är har vi läkare och sjuksköterskor här på kontoret så jag sprang in till min rumsgranne som är fd intensivvårdssköterska (tryggt kontor det här! smile.gif ) Hon höll koll på mej och som tur var så gick det tillbaka av sig själv. Fast hon sa till mej: Gör ALDRIG om det där - drick aldrig någonsin mer morotsjuice och sluta ät rårivna morötter för nästa gång kan det vara klippt!!!!

ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif
Linda_A
Jag tycker att jag har märkt av det mera i år än förra året.

Jag är allgerisk mot gråbo, björk och pälsdjur. (ja jag känner av maya om hon river mig, eller om hon rör vid öppna sår eller är väldigt kärvänlig i långa stunder)

Förra året har jag ett svagt minne av att jag tyckte att det var värst på sensommaren. Men minnet är ju kort. laugh.gif

Jag är glad att jag känner av det så pass lite och tack och lov fick det så sent.
Tänk om man hade fått det tidigare och missat alla åren i stallet och så. Om man nu ska vara postiv.

Fast jag håller med om att undersökningen inte gav så mycket.
Jag behöver inte hela året heller så jag köper enbart när jag börjar känna av det igen.
myskmadra
Har också pollenallergi. Nu blommar björken ju kraftigt och jag ler åt testet jag gjorde häromåret. Ingen allergi mot björk! Förmodligen är jag allergisk mot någon annan del av pollenet än det man brukar vara sa läkaren.
Partiklar i luften som kommer från avgaser förvärrar symtomen i luftrören ytterligare.
Och igår sa man på EKOT att marknära ozon- som ligger högt just nu-också förvärrar allergi. Och det i synnerhet i glesbygd med liten biltrafik.
I stadsmiljö dämpar tydligen bilarnas kväveutsläpp det marknära ozonets
verkning.
Så var ska man bo? rolleyes.gif ohmy.gif
Pollen kanske inte är det värsta egentligen utan miljöförstöringen. Pollen må vi ju vara rustade för i grunden, egentligen? Men avgaser och andra utsläpp?
Just nu håller jag mig inomhus. Ute ligger grönsakslandet färdigt att sås.
Lusten har avtagit.
Hälsar!
Mikaela
För tre år sedan var jag inte allergisk mot något, nu måste jag äta allergitabletter sommaren ut varje dag. Gorde ett "blåstest" hos läkaren som visade 270 (är 25 år och är 165cm lång) så nu måste jag använda inhalator två ggr om dan också (ventolin och Flixotide)..grrr..men jag tänker inte flytta från landet!

Host* host*

Mikaela smile.gif
Pirum
Allergi är skit. Helt meningslös åkomma. Kan förstå att allergi mot FARLIGA saker har naturliga orsaker. Men allergisk mot björk och gräs, vad ska det vara bra för? Evolutionen som talar om för oss att det är farligt att vara i närheten av gräs eller björkskogar, och att vi istället bör uppehålla oss i granskogen? Fast folk är ju allergiska mot gran också.

Jag tror helt klart allergiernas enorma ökning måste bero på gifter i vår omgivning. Förr var ju "inga" allergiska. Förstår att det beror delvis på bättre diagnosmetoter nu, men ökningen verkar enorm.

Jag inser, och är glad för, att jag är lindrigt drabbad, som såvitt jag förstår bara är allergisk mot gräs. Samt möjligen lök, får iaf huvudvärk och täppt näsa av eländet ibland. (Alltså, när jag äter den, när man skivar den blir väl de flesta påverkade tongue.gif )

Men jag oroar mig för att få fler allergier, har man väl fått en så kommer väl några extra på köpet.
noora
Jag har inte blivit klok på om jag är allergisk mot björk eller inte. Tidigare har jag inte känt av björk ens när det har varit "extrema halter" av pollen, men just nu känner jag av nånting trots mediciner. Alm blommar också nu, men jag har inte sett så mycket almar så jag har svårt att tro på att det skulle vara alm jag reagerar på. Katter och gräspollen vet jag i alla fall att jag inte tål, och inte heller äpplen, körsbär och andra stenfrukter.

Jag borde säkert tra mig till doktorn och göra ett sånt där pricktest, men att göra det just nu med kroppen full av allergimedicin är kanske dumt.
Margaretha
Igår var halterna av björkpollen de högsta sedan 1996! Inte konstigt att många reagerar då, även om man inte är superallergisk!
yenny
CITAT (Margaretha @ 09-05-2006, 10:33)
Igår var halterna av björkpollen de högsta sedan 1996! Inte konstigt att många reagerar då, även om man inte är superallergisk!

ja då förstår jag att jag mår som jag gör blink.gif
myskmadra
1996 debuterade min pollenallergi. Inte konstigt.
Nån som har provat den nya astmamedicinen "xolair"?
myskmadra
I dagens Dagens Nyheter står att läsa eller snarare se en bild över pollenhavet som ligger över nordeuropa. Tydligen tätare än vanligt. Det är till att fortsätta och härda. sad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon