|
Full version: Övergödning?
Hej! Upptäckte i dag att en ampellilja fått konstiga fläckar på bladen. Det är bara på de äldsta bladen som fläckarna syns på. Jag har haft den i min närhet sen flera år tillbaka och inte sett något liknande. Den har stått på självvattning i ett halvår och får en mycket svag dos näring i vattnet. Alla mina andra växter får samma mängd näring, men visar inte några tecken på att må dåligt. Någon som vet vad detta kan vara? Yttersta spetsen på bladen blir också brun fast den inte får någon sol. 
jag kan inte hjälpa dig med fläckarna, men bruna bladspetsar beror oftast på för torr luft.
mvh zazu
Alexander-VG-zon3
07-05-2006, 19:37
ser ut som ohyra
Okej, vad kan det vara för ohyra då? Har varken ben eller svans.  Sitter som små droppar på undersidan av bladet. när man petar loss dem så är de hårda och nästa helt runda.
Jag skulle gissa på bruna sköldlöss. Enklast på dessa växter är nog att helt sonika nypa bort angripna blad. Eller ta stickling på den och kasta den, om allt för många blad är angripna. Men om du inte villa nypa bort eller ta stickling så det nog bara T-Röd på tops som funkar på dessa fula "sattyg"!
Tror inte det är sköldlöss. Sköldlössen har jag fått erfarenhet av på mina orkidéer och de är mycket större.
Tittar man på dom under ett förstoringsglas/lupp och trycker sönder dom, så är det som ett tunt skal med brun vätska i. Inte ett spår av liv i dom.
Men brukar det inte vara avkomman som ligger under skölden ?? Det har iaf jag trott hitintills
Sommartorparn
09-05-2006, 00:35
jag tror det är sköldlöss läs om sköldlössJag skulle kasta plantan om jag vore du och börja om på ny kula med ett rent skott. Dom är svåra att bli av med. Kolla att dom inte har spridit sig till andra växter.
CITAT (lissa @ 09-05-2006, 01:13) Men brukar det inte vara avkomman som ligger under skölden ?? Det har iaf jag trott hitintills  Nej, det är den fullvuxna krypet som bor under skjölden. Honan snittar bladet och lägger sedan äggen i snittet. Bob>> ja det kan de!
Tack Emser.. Bra att veta att det är honan som sitter under skölden och att äggen finns i ett litet snitt i närheten
Sommartorparn
14-05-2006, 22:34
CITAT (Bob @ 09-05-2006, 09:27) Tror inte det. Kan det vara dvärgkvalster?
Jag tror inte det är något levande väsen.. Ska ta mig tid å sätta kniven i en och samtidigt ta kort på eländet, så får ni göra en ny bedömning. Återkommer...
Sommartorparn
14-05-2006, 23:34
CITAT (Bob @ 14-05-2006, 23:42) Jag tror inte det är något levande väsen.. Ska ta mig tid å sätta kniven i en och samtidigt ta kort på eländet, så får ni göra en ny bedömning. Återkommer...  Förtydligande: Jag menade inte att pricken var ett kvalster, men att det kan vara en skada orsakad av dvärgkvalster. Sök på google kan du se att det finns många olika konstiga symptom.
Nu vet jag vad det är. Uäsch! Tripsägg! Har kollat flera gånger efter något som rört sig men inte sett något, förän nu. små svarta saker som skuttar iväg om man pillar på dem. Det får bli dusch, såpa, såpa dusch, osv.... Trevlig midsommar på er alla!
Åsa, mälardalen zon 2
22-06-2006, 21:52
Inte tripsägg, de där beckliknande fläckarna är tripsens avföring.
Tripsens ägg sticks in under ytan på bladet och de är så små att man inte ser dem.
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,22-06-2006, 22:52) Inte tripsägg, de där beckliknande fläckarna är tripsens avföring.
Tripsens ägg sticks in under ytan på bladet och de är så små att man inte ser dem. Å, tack för svaret. Gissa om jag funderat över dessa prickar.  Jag skulle givetvis slängt växten med en gång, men eftersom inget rörde på sig så lät jag den va. Fick sanera rummet idag..  Har börjat jobba och har inte hunnit med växterna riktigt de senaste veckorna, därav epedemin.... Tänk vad bekymmer du kunde sparat åt mig om du svarat på min fråga i maj. Vad mer vet du om dessa rackare? det är första gången jag drabbas av dem. Hur utrotar man dem? Nu har jag duschat och sprayat med såpa...förmodar att det inte räcker
Alexander-VG-zon3
23-06-2006, 22:16
provadopinnar hjälper tar död på allt utom spinn även så finns där göding i pinnarna , men sånt vill ju inte du ge . så jag vet inte
CITAT (flaxss @ 23-06-2006, 23:16) provadopinnar hjälper tar död på allt utom spinn även så finns där göding i pinnarna , men sånt vill ju inte du ge . så jag vet inte Du har så rätt!  Gift löser inga problem, bara skapar nya värre problem.
Alexander-VG-zon3
23-06-2006, 23:01
CITAT (Bob @ 23-06-2006, 23:39) CITAT (flaxss @ 23-06-2006, 23:16) provadopinnar hjälper tar död på allt utom spinn även så finns där göding i pinnarna , men sånt vill ju inte du ge . så jag vet inte Du har så rätt!  Gift löser inga problem, bara skapar nya värre problem. hhaa jo fast dte beror ju på vad för gift jag tycker du ska testa det det är väldigt effettiftkk för det skadar ju ohyran å inte plantan . men vill du inte ha sånt så får du kpöpa biolokiskkdt bekämpig det finns väl rovkvälster å nåt annat men jag vet inte vad dom äter
Åsa, mälardalen zon 2
24-06-2006, 07:59
Visst finns det rovkvalster att köpa ( Här kan man läsa om dem ) problemet är bara att som det står i informationsbladet så bör luftfuktigheten överstiga 65% för att det ska funka bra.
Alexander-VG-zon3
24-06-2006, 09:06
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,24-06-2006, 08:59) Visst finns det rovkvalster att köpa ( Här kan man läsa om dem ) problemet är bara att som det står i informationsbladet så bör luftfuktigheten överstiga 65% för att det ska funka bra. oj 30-40% är väl normalt synd det . men finnd där inte sånna maskar eller vad det är som är i jorden eller dom äter kankse inte lika mycket mer än saker som finns i jorden
CITAT (flaxss @ 24-06-2006, 00:01) CITAT (Bob @ 23-06-2006, 23:39) CITAT (flaxss @ 23-06-2006, 23:16) provadopinnar hjälper tar död på allt utom spinn även så finns där göding i pinnarna , men sånt vill ju inte du ge . så jag vet inte Du har så rätt!  Gift löser inga problem, bara skapar nya värre problem. hhaa jo fast dte beror ju på vad för gift jag tycker du ska testa det det är väldigt effettiftkk för det skadar ju ohyran å inte plantan . men vill du inte ha sånt så får du kpöpa biolokiskkdt bekämpig det finns väl rovkvälster å nåt annat men jag vet inte vad dom äter "Effektivt". Klart att gift är effektivt, men vilka biverkningar får vi på miljön?? Vet du vad Provado pinnarna innehåller?? Vet du hur de påverkar djur och människa?? Eller du kanske inte bryr dig för att någon säger att de är ofarliga??
Här har vi den skyldige + hans familj, som är här någonstans.  Den var snabb, därav det suddiga kortet. 
Åsa, mälardalen zon 2
25-06-2006, 12:21
Definitivt en trips och det är troligtvis en hona med tanke på att majoriteten brukar vara honor (ibland kan de klara sig helt utan inblandning av hanar det blir ungar ändå) + den ser hyfsat stor ut med stor bred bakkropp, de få hanarna som finns ifall det finns några brukar vara ganska små med ganska smal bakkropp.
Alexander-VG-zon3
25-06-2006, 17:34
CITAT (Bob @ 24-06-2006, 10:55) CITAT (flaxss @ 24-06-2006, 00:01) CITAT (Bob @ 23-06-2006, 23:39) CITAT (flaxss @ 23-06-2006, 23:16) provadopinnar hjälper tar död på allt utom spinn även så finns där göding i pinnarna , men sånt vill ju inte du ge . så jag vet inte Du har så rätt!  Gift löser inga problem, bara skapar nya värre problem. hhaa jo fast dte beror ju på vad för gift jag tycker du ska testa det det är väldigt effettiftkk för det skadar ju ohyran å inte plantan . men vill du inte ha sånt så får du kpöpa biolokiskkdt bekämpig det finns väl rovkvälster å nåt annat men jag vet inte vad dom äter "Effektivt". Klart att gift är effektivt, men vilka biverkningar får vi på miljön?? Vet du vad Provado pinnarna innehåller?? Vet du hur de påverkar djur och människa?? Eller du kanske inte bryr dig för att någon säger att de är ofarliga??  jag tror inte det gör nån större skadad . växterklara det i djur å mänsiksor skulle inte äta det . vi trycker ner dom i krukväxt jjorden sen så slängs jorden nån annas tsna giftet är redan förbrukat i jorden . ingen större fara alls
CITAT (flaxss @ 25-06-2006, 18:34) CITAT (Bob @ 24-06-2006, 10:55) CITAT (flaxss @ 24-06-2006, 00:01) CITAT (Bob @ 23-06-2006, 23:39) CITAT (flaxss @ 23-06-2006, 23:16) provadopinnar hjälper tar död på allt utom spinn även så finns där göding i pinnarna , men sånt vill ju inte du ge . så jag vet inte Du har så rätt!  Gift löser inga problem, bara skapar nya värre problem. hhaa jo fast dte beror ju på vad för gift jag tycker du ska testa det det är väldigt effettiftkk för det skadar ju ohyran å inte plantan . men vill du inte ha sånt så får du kpöpa biolokiskkdt bekämpig det finns väl rovkvälster å nåt annat men jag vet inte vad dom äter "Effektivt". Klart att gift är effektivt, men vilka biverkningar får vi på miljön?? Vet du vad Provado pinnarna innehåller?? Vet du hur de påverkar djur och människa?? Eller du kanske inte bryr dig för att någon säger att de är ofarliga??  jag tror inte det gör nån större skadad . växterklara det i djur å mänsiksor skulle inte äta det . vi trycker ner dom i krukväxt jjorden sen så slängs jorden nån annas tsna giftet är redan förbrukat i jorden . ingen större fara alls Så du tror det förbrukas? Vad blir det kvar av nervgiftet som finns i provado pinnen? Skulle vara kul att få reda på.
Åsa, mälardalen zon 2
25-06-2006, 22:00
Imidaklopriden bryts ner den är biologiskt nedbrytbar (men det tar lite tid därför bör den inte användas ute i trädgården utan den används till krukodlade prydnadsväxter). +Den Provadon som säljs till privatpersoner är en ganska svag variant (men den funkar bra ändå). I många länder i europa får man använda medel som innehåller Imidakloprid på ätliga växter som sedan exporteras till sverige (som med alla andra medel finns det dock karensdagar så det ska inte finnas något kvar av medlet i grödan när den säljs).
Pinnarna är ganska bra det går ju åt en mindre mängd medel än vad det gör när man sprutar med medel, för de medlena måste man ofta spruta flera gånger med man missar ju alltid någon insekt + man riskerar ju då även att andas in medlet.
Nikotin använde man förr som medel mot löss mm. men man förbjöd alla dessa medel som innehöll nikotin för att det var skadligt för miljön + för den som hanterade det. Det ironiska är att miljontals människor får suga i sig det varje dag.
Vad jag förstår så är giftets sammansättning likt nikotin, men knappast mindre farligt för det. Ett nervgift är ett nervgift. Lite fakta om Imidaklopriden.Ännu mer faktaLite risker med giftetVar och en får ju tro på vad den vill, men i mitt fall är jag säker på att onödigt användande av gift skadar. Ekologiskt odlade krukväxter vore väl något att vara stålt över?
Alexander-VG-zon3
26-06-2006, 20:57
CITAT (Bob @ 26-06-2006, 21:49) Vad jag förstår så är giftets sammansättning likt nikotin, men knappast mindre farligt för det. Ett nervgift är ett nervgift. Lite fakta om Imidaklopriden.Ännu mer faktaLite risker med giftetVar och en får ju tro på vad den vill, men i mitt fall är jag säker på att onödigt användande av gift skadar. Ekologiskt odlade krukväxter vore väl något att vara stålt över?  jo dte har du rätt i jag hadde någ med varit stolt om mina växter va rena fast så dutig är inte jag
CITAT (flaxss @ 26-06-2006, 21:57) jo dte har du rätt i jag hadde någ med varit stolt om mina växter va rena fast så dutig är inte jag Jag har gett mig sjutton på att inte använda gift. Jag försöker att köpa den mesta maten KRAV-odlad och ekologisk som jag äter, då ska jag väl inte gå och dutta gift i krukorna hemma. Känns lite dubbelmoral för mig.  Sån är jag, men jag lovar att inte klaga på de som gör något annat. Bara ge dem en tankeställare.
Alexander-VG-zon3
26-06-2006, 22:30
CITAT (Bob @ 26-06-2006, 22:53) CITAT (flaxss @ 26-06-2006, 21:57) jo dte har du rätt i jag hadde någ med varit stolt om mina växter va rena :wub: fast så dutig är inte jag
Jag har gett mig sjutton på att inte använda gift. Jag försöker att köpa den mesta maten KRAV-odlad och ekologisk som jag äter, då ska jag väl inte gå och dutta gift i krukorna hemma. Känns lite dubbelmoral för mig.  Sån är jag, men jag lovar att inte klaga på de som gör något annat. Bara ge dem en tankeställare.  men det är ju alltid bra att ge tankeställare
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|