Halli
Hej,

nu har det kommit upp ytterligare växter i min trädgård och jag undrar om någon känner till namnen.
Den här har just fått ljusgula blommor:

Den här har bara blad än så länge, med vita, silvriga kanter:

smile.gif
Halli
Oj, vad små bilderna blev!

Titta gärna i mitt album, så ligger de där, i slutet.

Tack!
Inga från Närke
CITAT (Halli @ 07-05-2006, 20:31)

Tack!

Här är de lite större:

Sista bilden ser ut som jordgubbar eller smultron. Övre vet jag ej.
Ophelia
Den där lilla silvriga växten tror jag är en potentillasort (fingerört). Vanligt med gula, röda elelr orange färger. Finns även med rosa blommor.

Den där gula undrar jag om det kan vara en sockblomma, en blekgul sockblomma kanske?
Halli
CITAT (Inga från Närke @ 07-05-2006, 20:34)
CITAT (Halli @ 07-05-2006, 20:31)

Tack!

Här är de lite större:

Inga från Närke!

Hur gjorde du för att få dem större? Jag trodde jag gjorde precis som jag gjort tidigare, men de blev jättepyttiga! Hur gjorde du?
ingrid fuxwall
CITAT (Ophelia @ 07-05-2006, 21:41)
Den där lilla silvriga växten tror jag är en potentillasort (fingerört). Vanligt med gula, röda elelr orange färger. Finns även med rosa blommor.

Den där gula undrar jag om det kan vara en sockblomma, en blekgul sockblomma kanske?

Har själv en med silver bladen och röd rosa blommer som ser ut som smultron och någonstans har jag namnet men var vet jag inte. Hos mig återkommer den varje år men sprider sig inte så här är tydligen inte betingelserna de bästa för växten.

Sockblommor har ju den typen av blad men växer lite mer kompakt enligt min erfarenhet och mina har inte den typen av förgreningar men vad vet jag?

ingrid
Mia, zon 3
Jo, det är en sockblomma. De "bullar till sig" senare på säsongen.
Inga från Närke
CITAT (Halli @ 07-05-2006, 21:06)

Inga från Närke!
Hur gjorde du för att få dem större? Jag trodde jag gjorde precis som jag gjort tidigare, men de blev jättepyttiga! Hur gjorde du?

Gå in i ditt album och klicka upp bilden så den blir rätt storlek sedan gör du som du gjorde tidigare, högerklicka egenskaper tryck på bild och lägg in.
Halli
Tack för era svar!

Nu tror jag att det är en sockblomma efter att jag jämfört med bilder på internet.

Ska bli spännande att se blommorna på den silvriga!

Tack igen!
Blomstertanten
Den som ser ut som smultron är troligen en blodfingerört.
Den andra är helt klart en sockblomma.
fruberglund
CITAT (Blomstertanten @ 09-05-2006, 09:15)
Den som ser ut som smultron är troligen en blodfingerört.

Jag har också en sån och trodde det var smultron fast den inte fick några bär biggrin.gif Min blommar med röda blommor...gillar verkligen bladen på den med den vita kanten, är så fin. Min har heller inte spritt sig, står i stenpartiet.

Blodfingerört, ja där ser man biggrin.gif Ska jag skriva upp så jag kommer ihåg det.

På tal om smultron. Igår såg jag två blommor på smultronen, är det inte lite tidigt?
Anki på Öland
CITAT (Inga från Närke @ 07-05-2006, 20:34)

.

Precis en sån har jag just planterat, Blodfingerört hette den, ja.
Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon