|
Erika zon 4
10-05-2003, 18:19
Nu har jag äntligen fått marken utjämnad där mina pallkragar ska stå. Så nu är det bara att skrida till verket!  Här är en ritning på hur jag vill att det ska se ut på ett ungefär, om det verkligen blir så vet jag inte...
Hannele
10-05-2003, 21:57
En sån fin mjölkkanna har jag också!
Erika zon 4
11-05-2003, 19:05
Jag har två!  Fast den jag tänkte ha vid mina pallkragar läcker, så jag försökte täta med silikon, få se om det funkar...  Just nu står den i växthuset med vatten i som temperaturutjämnare, och det verkar som det fungerar än så länge...  . Senare tänkte jag att jag skulle ha nåt blomma i en kruka i den. Har en till nere vid vägen. Det blev inte riktigt som jag hade tänkt mig, inte som ritningen. Jag har nu lagt ut tegel och 4 pallkragar är på plats, men den 5 skippar vi nog och sätter dit en bänk istället så man kan sitta o njuta lite också! Lägger in en bild på det sen i mitt alldeles nya album!
Hannele
11-05-2003, 20:06
"täta pallkrage med silikon" ?? Vaffö då då??  Eller är det vattenkannan som läcker?? Vad gör det? Jag gör alltid hål i mina kannor och kärl med flit...
digitalkarin
11-05-2003, 22:13
Åh va fint!!!
Erika zon 4
11-05-2003, 22:54
Hehehe, det var mjölkkrukan som läckte och eftersom jag vill ha vatten i den för att jämna ut temperaturen i växthuset så var jag tvungen att täta den med silikon. Såg att det såg lite konstigt ut i texten, men det är ju roligt för såna som du!  Alltid kul att kunna roa nån...  Tack digitalkarin! Är faktiskt rätt stolt över mig själv!
Ingrid på Västkusten
12-05-2003, 06:27
Absolut as-flott!
Hälsar Ingrid
Jättefiiiiint!!! Jag gör något liknande, jag också nu, men om det blir så fiiiiint vete sjutton  Min "gård" har hela 12 lådor! Ska du/eller har du så mycket tegel som marktäckning? Vill osså ha, men det är ju lite dyrt och så måste man väl täcka hela marken med sand först så de inte fryser sönder? ZaraP
Fialotta
15-05-2003, 10:10
Åhhh...va fint Erika!
Klart inponerad av ditt jobb....jätteproffsigt
Erika zon 4
15-05-2003, 12:08
Nu blir jag alldeles generad av allt beröm!  Tack alla! Teglet fanns här när vi flyttade in, det är nåt slags rivningstegel, som alltså använts förr, och jag är jätteglad för att det fick ligga kvar för jag har verkligen nytta av det! Har också gjort en gång i växthuset av samma tegel. Sand har jag under o emellan stenarna, som min svärfar, som kör lastbil, har varit så snäll och skjutsat hit åt mig! I den sanden ska jag även odla i mina pallkragar var det tänkt, i sand och gräsklipp. Ska bli jättespännande att se hur det funkar!
Erika zon 4
15-05-2003, 12:10
Förresten ZaraP har du 12 lådor!! Wow! Skulle jag också vilja ha, fast jag får nog börja med 4 och se om jag hinner med och sköta dem, har ju lite annat i trädgården också!
Kristina zon 3
15-05-2003, 12:16
Oj, vad snyggt det är. Skulle gärna se lite bilder ur verkligheten sedan. Vad är det för gröna bollar du har? Portalen är ju urläcker.
Kristina
Erika zon 4
15-05-2003, 12:53
Hej Kristina! En bild ur verkligheten finns i mitt album redan. Ska få till det andra också, sen ska jag knäppa fler kort!  De gröna bollarna som ska vara bakom pallkragarna finns inte där än, men det blir förmodligen vinbär eller nåt annat ätbart! Portalen finns inte heller än, men jag hittade några gamla störar när jag rensade på tomten i förrgår så det ska nog bli en sån också!  Annars hade jag gärna velat ha bondens gamla höhässjepinnar (stavas det så??), som står lutade mot en av ladorna här i byn.... men de är väl inte till salu anar jag...
Fialotta
15-05-2003, 17:50
Fråga bonden vetja..... annars får du väl blinka lite och använda vår berömda kvinnliga list Nu för tiden rullar dom ju hö i vita balar har jag sett, så han kanske vill bli av med störarna Lycka till
Helen, zon II
16-05-2003, 10:21
Så inspirerande!
Nu vet jag vad jag skall använda alla överblivna cementplattor som farbrorn som byggt vårt hus har gjutit själv en gång på 40-talet till. Hoppas du inte misstycker om jag lånar en del av dina idéer.
Hej Erika! jag såg bilden i ditt album och det var verkligen hur snyggt som helst! Om jag ska vara helt ärlig så har jag inte riktigt hajat vad en pallkrage är innan , skulle en sån kunna få plats på en större balkong att användas som odlingslåda? Hu stor och tung är den ungefär? Mvh Hellan
Erika zon 4
16-05-2003, 13:00
Hej Helen, zon II! Naturligtvis får du sno min idé, annars hade jag ju inte satt ut en bild och ritning här!  Det vore ju lite väl dumt om man ville hålla idén för sig själv! Jag är själv frisk på att sno idéer... Roligt med originella plattor, det är ju nåt att ta vara på verkligen! Och så Hellan: Tackar för berömmet! Mina lådor är gjorda av två pallkragar på höjden, så du vet... En pallkrage får säkert plats på din balkong om den är stor, kragen är ca. 110x75 cm. Frågan är bara vad du ska ha som botten, det är nämligen bara just en krage. Den är inte särskilt tung iaf.
Moss! Som botten kan man ha en omgång, trädgårdsplattor, i lagom höjd, beroende på sortens pallkrage. Men det blir juh, inte helt tätt... men å andra sidan, har det fungerat (har jag hört  ) Glada hälsningar
Ja, hehee.. 12 lådor!! Jag jobbar för fullt med dessa, jag kommer att ta lite bilder som jag får lägga ut sen, så får ni se vad en liten toka sysslar med!! Men jag hoppas jag inte tar mig vatten över huvve nu, då jag ska ha smått om sisådär tre veckor!! Men något roligt ska man ju ha å göra i väntan.... ZaraP
Erika zon 4
22-05-2003, 20:08
Nu finns det en till bild på mitt lilla projekt! Äh, försökte lägga in bilden men jag lyckas inte... Kolla mitt album istället!
Ingrid på Västkusten
23-05-2003, 07:05
Som botten är nog det bästa faktiskt EN pall !!!
Med masonit på :-)) fastspikad. passar ju utmärkt till pallkragen - de är ju som gjorda för varandra :-) Däremot hade jag fodrat hele arrangemanget :-) med nån tät plast.
Hälsar Ingrid
Det ser bra ut! Om man hade plats för en sådan här arrangemang... Jag får nöja mig med EN pallkrage som nu hyser sallad, salladslök, någon böna och rädisor. Rädisor o sallad har grott snabbt, av de andra syns inget ännu..
Erika zon 4
23-05-2003, 20:00
Och jag har alldeles för mycket plats, så jag knappt vet var jag ska börja nånstans!  Men nu har jag ju iaf börjat med nåt! Jag satte frö i min kragar igår, så här har det inte heller kommit upp nåt än...  Nu är iaf hela skapelsen klar, om jag inte ändrar mig igen! Har satt in några bilder till. Bla på "taket" över sittplatsen, där jag har tänkt att det ska växa blomsterböna.
Helen i Skåne
27-05-2003, 17:45
Kära nån! Nu måste jag nog också odla! Vilken fin köksträdgård du har gjort!!! Men aldrig i livet att jag ska fröså något! Allt jag sådde i vintras har dött! Men man kan väl köpa färdiga köksträdgårdsplantor?!
Erika zon 4
27-05-2003, 19:15
 Roligt att man kan vara till hjälp o inspirera!  Det finns säkert massor med köksväxter man kan köpa färdiga! Hos Gustafsängs Trädgård, som jag var o besökte idag, så hade de en hel del, kålväxter, purjolök o andra lökväxter, kryddor mm. och billigt med! Blev alldeles begeistrad!! Fast jag köpte mest blommor och så alldeles färsk gurka ur hennes växthus, wow vad den var god!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|