Full version: Är detta en hoya?
catlady
Vad säger ni hoya-experter? Denna hängde halvdöd i taket i min mormors dödsbo, och den har aldrig gjort mycket väsen av sig. Men efter att ha sett vilken fascination av hoyor som finns här inne på forumet så måste jag ju veta! Är detta en hoya, och i så fall; går det att se vilken sort? Och vad ska jag göra för att få den att blomma?
catlady
Och så försöker jag med en större version... rolleyes.gif
yenny
ja en hoya är det.

en carnosa skulle jag tro.
catlady
Trevligt att äntligen få veta! Blommar dessa, och vad gör jag för att bäst ta hand om den? smile.gif
yenny
Japp... den blommar.
Den vill ha ganska porös jord ha gärna lekakulor i jorden och även perlit.
Ställ det ljust också och ge svag näring så blommar den snart snällt biggrin.gif
catlady
Tackar för svar! Tänkte kanske att jag borde försöka ta en liten stickling eller två om det är lätt..? Var ska jag klippa och hur ska jag sätta? wub.gif
yenny
här är ett exempel på en stickling:

jag har klippt av direkt efter ett blad(på plantan).
Och sedan stuckit ner ända till bladen där pilen visar i jord.
Sedan ställt i ett litet växths eller i en plastpåse för att det skall behålla fukten bättre.

Just denna rotar sej snabbt i vatten också, så det fungerar ba med ett glas vatten också.
Linda_A
Tycker med att det ser ut som en hoya Carnosa.

Jag har för mig att just Carnosor kan ta lite tid på sig innan de blommar första gången men när de väl sätter igång så blommar de nästan hela tiden.

(fast jag vet inte för jag har bara en planta som är ½år ungefär)
catlady
Oj vad det ska påtas idag! Sticklingar coming up! wub.gif
Men denna har inte blommat på åtminstone 10 år, så jag håller inte andan...
maimiti
CITAT (catlady @ 08-05-2006, 11:35)
Oj vad det ska påtas idag! Sticklingar coming up! wub.gif
Men denna har inte blommat på åtminstone 10 år, så jag håller inte andan...

Då är det väl på tiden då tongue.gif biggrin.gif wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon