Kat
Jag har till min stora sorg endast ett enda fullvuxet träd på min tomt. Det är ett plommonträd av okänd ålder som ger rikligt med frukt, men som verkar vara i sitt livs slutfas. Varje år vi bott här (tre år), har jag tvingats ta bort grenar som självdött. Förra året tvangs jag kapa en kraftig bärare mitt i trädet, som helt saknade liv.

Nu kanske det här trädet kommit till det ondvikliga slutet, men jag vädjar ändå till er om råd, ifall det finns något jag kan göra för det gamla trädet.
Mig veterligen så har det aldrig eller möjligen ytterst sällan beskurits. Det är helt vildvuxet och barken på nedre delen av stammen är sprucken av ålder. Grenarna är täckta av lavar.
ingrid fuxwall
Har du testat att beskära det hårt och se om det återhämtar sig - kan vara värt ett försök.

ingrid
Kat
Nej, jag har inte vågat.
Min pappa gjorde det med ett gammalt (dock inte såhär gammalt) plommonträd en gång. Det dog direkt.
Cilla
Att beskära plommon eller rent av beskära hårt är inte ett alternativ om man vill väcka liv i en gammal krona.

Kolla tillväxten, hur stor är den? På din beskrivning låter det som att det är mer död vedutveckling än tillväxt. Anledningen kan man bara spekulera i; ålder, sammanpackade jordar runt omkring, rotskador i samband med bygge, stamskador i samband med gräsklippning, skador pga gödsling eller bekämpning av gräsmatta i trädets rotområde.

Plommon har begränsad och ganska kort livslängd, men man kan ofta få några år till med bättre skörd om man tar bort grässvålen under hela kronan, lägger kompost och kogödsel där samt vattnar. Se gröngödsling på min sajt.
Kat
Väl värt att fundera över
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon